Newsy

Resort nauki w kwietniu rozdzieli 900 mln zł na podwyżki dla nauczycieli akademickich

2013-03-21  |  06:45

Pracownicy uczelni wyższych – zgodnie z obietnicą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – otrzymają podwyżki. Resort najpóźniej na początku kwietnia przekaże uczelniom informacje o wysokości dotacji na ten cel. Największe uniwersytety mogą dostać nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

 – W tej chwili przygotowujemy już indywidualne decyzje dla wszystkich uczelni o wysokości dodatkowych środków, które mają być skierowane w formie dotacji celowej na podwyżki dla nauczycieli akademickich – zapewnia prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – Wiem, że Uniwersytet Warszawski uzyska dodatkowo blisko 40 mln zł przeznaczonych tylko na podwyżki, Uniwersytet Jagielloński – blisko 30 mln zł. To są już znaczne środki.

W tegorocznym budżecie na ten cel przeznaczono 900 mln zł. Informacje o wysokości dotacji, jak zapewnia minister nauki, będą znane być może jeszcze w marcu, a najpóźniej na samym początku kwietnia. 

 – O tym, w jaki sposób pieniądze zostaną dalej rozdysponowane, będą decydować przede wszystkim władze uczelni, senat, porozumienia ze związkami zawodowymi – mówi prof. Barbara Kudrycka Agencji Informacyjnej Newseria.

Oznacza to, że nie da się z góry przewidzieć, o ile wzrosną pensje konkretnych nauczycieli akademickich. Ministerstwo zakłada jednak, że podwyżki dla osób pracujących na podstawowym etacie będą wynosić co najmniej 9 proc. Program dotacji celowych będzie kontynuowany w 2014 i 2015 r. Docelowo pensje mają wzrosnąć o ok. 30 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.