Newsy

Resort pracy: w II połowie roku mogą być potrzebne dodatkowe pieniądze na walkę z bezrobociem

2013-02-21  |  06:50
Mówi:Jacek Męcina
Funkcja:Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej
  • MP4
  • Luty będzie kolejnym miesiącem wzrostu bezrobocia – prognozuje wiceminister pracy Jacek Męcina. Wzrost liczby osób bez pracy nie będzie jednak tak duży jak w styczniu. To dzięki uruchomieniu już na początku roku środków na walkę z bezrobociem. Drugi kwartał roku ma być już nieco lepszy, ale wiceminister nie wyklucza, że w drugiej połowie roku będą po raz kolejny potrzebne środki na aktywizację bezrobotnych.

    Powodem interwencji na rynku pracy, według wiceministra, mogą być pogarszające się wskaźniki wzrostu PKB i zapowiedzi zwolnień w firmach sektora publicznego i finansowego.

    – Pamiętajmy, że w rękach ministra pracy jest tylko interwencja na rynku pracy. To gospodarka kształtuje zatrudnienie, my możemy interweniować i stymulować pewne zachowania, wpływając na to, by dostosowywać to strukturalne niedopasowanie podaży do popytu na pracę i to robimy – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria wiceminister pracy Jacek Męcina Jacek Męcina.

    Jednocześnie zaznacza, że na doraźną pomoc z rezerwy ministra pracy mogą liczyć te powiaty, których w największym stopniu dotknie problem zwolnień grupowych. Tak było m.in. w przypadku urzędu pracy w Tychach po zwolnieniach w fabryce Fiata.

    – Te powiatowe urzędy pracy, w których rejestruje się największa liczba bezrobotnych mogą od nas otrzymać dodatkowe środki, po to aby – chociażby jak w śląskiej czy małopolskiej strefie ekonomicznej – porozumieć się w sprawie utworzenia 200-300 miejsc pracy dla zwalnianych fachowców – tumaczy Jacek Męcina.

    W tym roku pieniądze z resortu pracy na walkę z bezrobociem trafiły do urzędów pracy znacznie wcześniej i jest ich więcej. Ministerstwo zamierza wydać 4,5 mld złotych, czyli o ponad 1 mld złotych więcej niż w 2012 roku.

    – Kończymy uruchamianie nowej interwencji, czyli rozdzielenie pierwszych środków rezerwy ministra dla tych urzędów pracy, które w najszybszym tempie aktywizują osoby bezrobotne, czyli znalazły pracodawców, którzy zgodzili się w różnych formach zatrudnienia subsydiowanego przyjąć do siebie osoby bezrobotne – tłumaczy Jacek Męcina.

    Z szacunków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że pod koniec stycznia bez pracy było 2.296 tys. Polaków. Oznacza to wzrost w porównaniu z grudniem 2012 r. o blisko 160 tysięcy i wzrost stopy bezrobocia z 13,4 proc. do 14,2 proc. Bezrobocie w lutym będzie rosło, ale wolniej niż na przełomie roku.

     – Spodziewam się, że wzrost stopy bezrobocia w lutym będzie co najmniej o połowę niższy niż w styczniu, czyli co najwyżej o 0,4 pkt. proc. Natomiast wynik marcowy będzie zależał od uruchomienia prac sezonowych – tłumaczy wiceminister pracy Jacek Męcina.

    Na stopę bezrobocia w Polsce silnie wpływają branże rolnicza, budowlana i turystyczna, które uzależnione są od warunków pogodowych. Analitycy resortu pracy przewidują spadek bezrobocia w kwietniu i maju. To, czy tendencja będzie trwała, będzie zależało od ożywienia w gospodarce, które eksperci zapowiadają na drugą połowę roku.

    Zdaniem Jacka Męciny jest kilka przesłanek, które pozwalają wierzyć w optymistyczny scenariusz.

     – To są zmniejszające się stopy procentowe, dobra sytuacja w niemieckim przemyśle, który jest głównym odbiorcą naszego eksportu. To zapowiedzi, że płace od lutego lekko powinny wzrastać, co powinno stymulować konsumpcję. Nie zapominajmy, że i nasza interwencja na rynku pracy i to, że osoby bezrobotne znajdują zatrudnienie i mają wyższe dochody, także stymuluje silnie konsumpcję – mówi Jacek Męcina.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.