Newsy

Resort środowiska nie wyklucza dofinansowania budowy elektrowni wodnej we Włocławku

2013-04-25  |  06:43

Zapora we Włocławku gwarantuje bezpieczeństwo przeciwpowodziowe regionu przyznaje wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski. Nadal jednak nie wiadomo, czy budowa drugiego stopnia, który miałby zapobiec powodziom, zostanie dofinansowana z budżetu państwa. Ministerstwo Środowiska na razie nie wyklucza takiej możliwości w części dotyczącej bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

 – Zdolności retencyjne zbiornika włocławskiego są duże i w przypadku większych zagrożeń powodziowych jest on bardzo ważnym instrumentem ochrony przeciwpowodziowej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Stanisław Gawłowski, wiceminister środowiska.

Energa, która chce wybudować elektrownię wodną, przekonuje, że bezpieczeństwo regionu stanowi nadrzędny interes publiczny, a to oznacza, że budowa zapory na Wiśle, czyli tak zwanego drugiego stopnia, jest konieczna i powinna zostać pokryta przynajmniej w części z budżetu państwa. Budowa elektrowni wodnej na Wiśle ma kosztować około 2,8 mld zł.

 – W tej części dotyczącej bezpieczeństwa przeciwpowodziowego absolutnie nie wykluczam dofinansowania inwestycji – zaznacza Stanisław Gawłowski. – Jednak skuteczne zabezpieczenie samej zapory we Włocławku wymaga rozstrzygnięcia kwestii związanej z piętrzeniem wody dolnej. Tego typu dyskusje, analizy i badania ciągle jeszcze trwają – tłumaczy Stanisław Gawłowski.

Dlatego dopiero, gdy zostanie ukończony raport oddziaływania na środowisko, resort będzie mógł podjąć decyzję, który z wariantów dotyczących ochrony przeciwpowodziowej jest najlepszym. Dotyczy to także ewentualnego wsparcia finansowego budowy drugiego stopnia na Wiśle.

Według wiceministra środowiska, Energa nie powinna być wykluczana z państwowego dofinansowania do produkcji zielonej energii. Ale nad tą forma wsparcia również trwa dyskusja, tym razem między resortem gospodarki, skarbu państwa a środowiska. To pierwsze sprzeciwiało się dofinansowywaniu dużych elektrowni wodnych za pomocą zielonych certyfikatów.

 – Nie rozumiem tej dyskusji dotyczącej mocy turbiny, bo albo zdecydujemy się na wspieranie systemu związanego z produkcją energii odnawialnej i wtedy bez względu na moc zainstalowanych turbin gracze uczestniczą w tym systemie, albo nie – mówi Stanisław Gawłowski. – Budowanie sztucznych linii podziału świadczy o tym, że ktoś ma inne intencje niż te niewynikające z chęci znalezienia rozwiązań dotyczących procesu wspierania wytwarzania odnawianych źródeł energii.

Oddany w 1970 r. stopień wodny Włocławek został zaprojektowany przy założeniu, że w okresie następnych 10-15 lat powstanie kolejny stopień piętrzący w rejonie Ciechocinka. Pod koniec 2000 r. Sejm przyjął uchwałę uznającą konieczność zabezpieczenia zapory we Włocławku przez inwestycję pod nazwą Stopień Wodny Nieszawa-Ciechocinek. Zakłada ona komercyjny charakter inwestycji i ograniczenie jej finansowania ze środków publicznych do niezbędnego minimum. Następnie w 2009 r. zarząd grupy Energa, jako właściciel elektrowni wodnej we Włocławku zadeklarował wolę współpracy z Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej przy budowie drugiego stopnia wodnego na Wiśle.

Budowa zapory na Wiśle ma jednak przeciwników, którzy twierdzą, że grozi to katastrofą ekologiczną i nieodwracalnymi zmianami w tym wodnym ekosystemie, który znajduje się na chronionym przez Unię Europejską obszarze Natura 2000.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową

Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.

Transport

M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

 Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi. 

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.