Newsy

Resort turystyki przyspiesza prace nad poprawą bezpieczeństwa turystów w razie bankructw biur podróży

2012-07-24  |  06:46
Wszystkie newsy
Mówi:Katarzyna Sobierajska
Funkcja:Wiceminister sportu i turystyki

Ministerstwo Sportu i Turystyki zapowiada, że już wkrótce przedstawi propozycje regulacji przygotowanych wspólnie z resortem finansów, które będą chronić turystów w razie bankructwa biura podróży. Zdaniem wiceminister sportu i turystyki Katarzyny Sobierajskiej, niewykluczone, że będzie to fundusz gwarancyjny, na który składać się będą organizatorzy turystyczni.

 – Prowadzimy działania, które zmierzałyby do uszczelnienia tego systemu i mogłyby wyeliminować nieprawidłowości, które miały miejsce w przypadku trzech upadłości i bankructw z początku lipca – mówi Katarzyna Sobierajska. – Myślę, że w najbliższym czasie powinniśmy komunikować efekt rozmów.

W lipcu zbankrutowały trzy biura podróży: Sky Club, Alba Tour i Africano Travel. Związane z tym problemy ich klientów, m.in. z  powrotem do domu lub odzyskaniem pieniędzy, skłoniły resorty turystyki i finansów, by przyspieszyły prace nad poprawą bezpieczeństwa turystów.

Jak podkreśla wiceminister sportu i turystyki, trzeba wyciągnąć wnioski z tych przypadków. I choć konkretnych propozycji zmian przepisów jeszcze nie ma, pod uwagę branych jest kilka pomysłów.

 – Chodzi być może o bardziej uszczelniony system, w przypadku wejścia na rynek nowych podmiotów, i zwiększenie ich zabezpieczeń. Na pewno uszczelnienie systemu, jeśli chodzi o przekształcenia własnościowe i kapitałowe, które miały miejsce w przypadku SkyClubu i powiązań z Triadą. To można zrobić na już, chociażby analizując możliwość zmian aktów wykonawczych do obecnie obowiązującej ustawy – mówi Katarzyna Sobierajska.

Trzecim elementem zmian, jaki postuluje m.in. Polska Izba Turystyki, jest utworzenie funduszu gwarancyjnego. Miałby on pochodzić z wpłat wnoszonych przez organizatorów turystyki.

 – Fundusz w tej sprawie jest dobrym pomysłem. Ideałem byłoby, gdyby taki fundusz działał jako tzw. fundusz ubezpieczeń wzajemnych. Wtedy jest najlepiej i efektywnie funkcjonującym zabezpieczeniem. Jest też możliwość obligatoryjności takiego funduszu i wprowadzenia go ustawowo, ale jest to kolejna, dodatkowa regulacja tej dziedziny działalności gospodarczej – podkreśla Katarzyna Sobierajska.

Jak dodaje, fundusz mógłby działać już w przyszłym sezonie, o ile nowelizacja ustawy lub zmienione rozporządzenia czy akty wykonawcze szybko przeszłyby procedury legislacyjne.

 – Warunkiem jest, żeby nie był to fundusz z rozbudowaną strukturą, która powodowałaby dodatkowe znaczne koszty po stronie budżetu państwa, bo to będzie trudne do przeprowadzenia w tej sytuacji finansów państwowych. Ale jest kilka innych możliwości powołania takiego funduszu bez tej dodatkowej struktury. Mam nadzieję, że procedowanie mogłoby nastąpić szybko i wówczas na przyszły sezon to mogłoby zadziałać – zapowiada wiceminister.

Jej zdaniem, rozważane zmiany, choć nie uchronią kolejnych biur podróży przed bankructwami, to zmierzają do maksymalnego zabezpieczenia klientów. Uszczelnienie systemu przyniesie lepsze efekty niż podniesienie sum gwarancyjnych dla biur podróży.

 – Ja nie jestem zwolenniczką podniesienia sum gwarancyjnych i nie uważam, że to jedyne skuteczne narzędzie na rzecz zabezpieczenia interesów branży. Te trzy przypadki, które miały miejsce, a w zasadzie pierwsze dwa, dają nam przesłanki do tego, że były pewne nieprawidłowości. Teraz można wykorzystać inne zapisy, żeby system uszczelnić, a nie koniecznie podwyższać gwarancje, które i tak są już w Polsce dosyć wysokie – mówi wiceminister.

Według danych Krajowego Rejestru Długów, liczba zadłużonych biur podróży rośnie. Na koniec czerwca w rejestrze było blisko 450 firm, czyli prawie 1/5 wszystkich działających w Polsce. W ciągu ostatniego roku liczba ta uległa podwojeniu. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.