Mówi: | Marek Gruszecki, wiceprezes ds. finansów Quad/Graphics Europe Beata Janowska, dyrektor finansowa Conbelts Bytom Adam Żołnowski, wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk Rafał Hiszpański, prezes zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes |
Rola dyrektorów finansowych w firmach rośnie. Mają wpływ na strategiczne decyzje
Analiza wyników finansowych i otoczenia gospodarczego firmy to wciąż główne zadanie dyrektorów finansowych. Jednak ich znaczenie dla rozwoju danej organizacji rośnie. Bez akceptacji dyrektora finansowego nie zapada żadna strategiczna decyzja, a często to on jest jej inicjatorem. Dotyczy to decyzji zarówno o nowych inwestycjach i wychodzeniu na zagraniczne rynki, jak i zwiększaniu zatrudnienia.
– Wyzwania rzucane dyrektorom finansowym są dziś coraz większe. Stanowisko to ewoluuje od funkcji stricte księgowych, sprawozdawczych, raportowych, podatkowych do zarządzania finansami, do znajdowania odpowiedniego finansowania, do współdecydowania czy wręcz podejmowania decyzji w kwestiach wsparcia firmy w jej rozwoju, ekspansji na nowe rynki, we wchodzeniu w nowy rodzaj działalności czy w operacjach związanych z fuzjami i przejęciami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Hiszpański, prezes zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes
Jeszcze kilka lat temu główne zadania dyrektora finansowego wiązały się z działem finansowo-księgowym – miał on dbać o finanse firmy, raportować o jej kondycji, naliczać wynagrodzenia i dbać o kwestie podatkowe. To wciąż jest wymagane, ale obowiązków przybywa.
– Teraz ich rola dotyczy też nowych obszarów działalności, jak np. zakupy, optymalizacja podatkowa czy kwestie związane z finansowaniem – mówi Marek Gruszecki, wiceprezes ds. finansów w Quad/Graphics Europe, nagrodzony podczas Kongresu Dyrektorów Finansowych tytułem Dyrektor Finansowy Roku w kategorii Dużych Przedsiębiorstw.
– Dyrektor finansowy powinien też dbać o to, żeby firma miała finansowanie związane z nowymi projektami, żeby ich realizacja odbywała się w sposób zaplanowany, czyli o czasie i w budżecie. Nie mówiąc już o tym, że projekty te powinny mieć mocne podstawy ekonomiczne – podkreśla Adam Żołnowski, wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk, wyróżniony podczas Kongresu Dyrektorów Finansowych w kategorii Dużych Przedsiębiorstw. – Ale chodzi też o to, by poprzez swoje skąpstwo nie wylać dziecka z kąpielą i nie dołować w firmie inicjatyw, które w długiej perspektywie mogą się przyczynić do wzrostu jej konkurencyjności.
Dyrektorzy finansowi mają wspierać długofalowy rozwój firmy, dlatego ich zdanie jest kluczowe przy podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących m.in. ekspansji zagranicznej czy nowych inwestycji. Muszą oni umieć oceniać zarówno szanse, jakie stwarza rynek, jak i ryzyka, które wiążą się z daną decyzją. To wymaga od nich szerszego spojrzenia na dotychczasowe wyniki firmy oraz prognozy dalszej koniunktury.
Dodatkowo mają również ważne zadanie komunikacyjne, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy.
– Dyrektor finansowy jest osobą, która motywuje, wskazuje, czy firma weszła już do pierwszej ligi, czy nasi konkurenci nas prześcigają, czyli tworzy benchmark – wyjaśnia Gruszecki. – Powinien w sposób transparentny pokazywać, jaka jest sytuacja i komunikować to w prosty sposób współpracownikom, inwestorom, bankom i audytorom.
– Rola dyrektora finansowego polega na edukacji całego zespołu i uświadomieniu każdemu pracownikowi z osobna, że wszystko, co robi, ma wpływ na wynik firmy i na to, gdzie jesteśmy, kim jesteśmy i jak nas postrzegają – mówi Beata Janowska, dyrektor finansowa Conbelts Bytom, nagrodzona tytułem Dyrektor Finansowy Roku w kategorii Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Stale rosnący katalog zadań i oczekiwania zarządów to poważne wyzwanie dla CFO.
– To, że mamy tak zmieniające się otoczenie, że musimy się stale dostosowywać, to nieustające wyzwanie, to coś, co zapobiega wpadnięciu w rutynę, co zmusza do ciągłej nauki, do spotykania się z ludźmi i szukania inspiracji wśród tych ludzi – mówi Beata Janowska.
Dlatego stanowisko to mogą zajmować osoby o określonych predyspozycjach.
– Trzeba być otwartym, upartym, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu, trzeba być odpornym psychicznie, ponieważ rola ta związana jest bardzo często z mówieniem: „nie można”, „nie da się”. Trzeba lubić to, co się robi, i lubić ludzi. Jeżeli tej kombinacji cech zabraknie, to człowiek będzie się czuł źle, pełniąc tę funkcję – mówi Adam Żołnowski.
W środę 23 września po raz dziesiąty przyznano tytuły Dyrektor Finansowy Roku. To nagrody dla osób na tych stanowiskach, które wyróżniają się profesjonalizmem, etyką, skutecznością w działaniu i stają się biznesowymi wizjonerami budującymi wartość firmy. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się na Kongresie Dyrektorów Finansowych zorganizowanych z inicjatywy Euler Hermes, ACCA i magazynu „Forbes”.
Czytaj także
- 2024-06-21: Polskie samorządy zaczynają wydatkować pieniądze z KPO. Obawiają się, że nie wystarczy im na to czasu
- 2024-06-12: Banki coraz śmielej wdrażają generatywną sztuczną inteligencję. Podchodzą jednak do tej technologii z dużą ostrożnością
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2023-08-09: Adam Woronowicz: Rolę Lampo w filmie „O psie, który jeździł koleją” zagrały trzy identyczne owczarki. Nawet najbardziej skomplikowane sceny były realizowane bardzo płynnie
- 2023-05-04: Polskie banki na razie nie muszą się bać konkurencji ze strony fintechów. Jednak wzrost obciążeń regulacyjnych może zmienić tę sytuację
- 2023-03-17: Prezes mBanku: Pandemia upadłości w globalnej bankowości wydaje się mało prawdopodobna. Narastającym problemem sektora jest nadmiar regulacji
- 2023-02-17: ZBP: Opinia Rzecznika TSUE niczego nie przesądza w sprawach frankowiczów. Widać w niej rozbieżności i sprzeczność z wcześniejszym orzecznictwem
- 2023-01-11: Sądy może zalać w tym roku kolejna fala pozwów frankowych. Kredytobiorcy czekają na kolejne rozstrzygnięcie TSUE
- 2022-12-08: Technologia Data Fabric zrewolucjonizuje sektor finansowy. Banki będą jej potrzebować, żeby nadążyć za bigtechami [DEPESZA]
- 2022-10-26: Rosną potrzeby pożyczkowe Polaków. Trzech na czterech wnioskujących o pożyczkę jej nie otrzyma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Problemy społeczne
Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.