Mówi: | Lucjan Zwolak |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Agencja Rynku Rolnego |
ARR: Nawet 3 mln euro na kampanię promocyjną żywności
Producenci żywności coraz częściej korzystają z dofinansowania na kampanie promocyjne, częściowo pokrywanego z unijnej kasy. Agencja Rynku Rolnego szacuje, że w całym 2012 roku wyda na ten cel ponad 70 mln zł. Z czego blisko 38 mln zł będą stanowiły wpłaty organizacji branżowych.
Przedstawiciele Agencji Rynku Rolnego podkreślają, że fundusze promocji mają dwa cele. Po pierwsze, jest to zapewnienie własnego wkładu potrzebnego do uzyskania funduszy unijnych, a drugi cel to pobudzenie współpracy między organizacjami branżowymi.
- To są fundusze promocji ze środków unijnych, czyli duże kampanie, nawet o wartości ok. 3 mln euro, realizowane na rynkach różnych krajów świata. Polskie organizacje branżowe muszą dopłacać tylko 20 proc. - mówi Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.
W ubiegłym tygodniu ARR podpisała 2 umowy na kampanie promocyjne. Jedna z nich obejmuje promocję polskich makaronów na Ukrainie. Trzyletni program będzie kosztował blisko 3 mln euro, z czego 1,5 mln euro stanowi dofinansowanie z UE, 0,9 mln euro z budżetu państwa. Reszta pochodzi z wpłat organizacji branżowych.
- Są to fundusze gromadzone na podstawie ustawy od producentów artykułów rolno-spożywczych i z tych funduszy także są prowadzone kampanie promocyjne, nie tylko w kraju, ale też na rynku unijnym i poza UE. W ciągu roku na te fundusze spływa ok. 40 mln zł - wyjaśnia Lucjan Zwolak.
Przedsiębiorcy, którzy zamierzają ubiegać się o dofinansowanie, muszą złożyć wniosek przez ogólnopolską organizację branżową. Wniosek ten będzie oceniony przez komisję zarządzającą danego funduszu.
- Jeżeli komisja wyda pozytywne rozstrzygnięcie i umieści dany wniosek w planie finansowym, Agencja Rynku Rolnego na tej podstawie zawiera umowę i następnie rozlicza wykonanie tej umowy. Po rozliczeniu wykonania wypłaca środki zgodnie z tą umową - mówi wiceprezes ARR.
Przedstawiciele Agencji podkreślają, że dzięki funduszom promocji udało się znacznie zwiększyć absorpcję unijnych pieniędzy na promocję polskiej żywności.
Czytaj także
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-07-08: Po latach spadków szara strefa tytoniowa w Polsce rośnie. Radykalne podwyżki akcyzy mogą przyspieszyć wzrost nielegalnego rynku
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.