Newsy

Rośnie popularność mobilnych płatności. Polacy coraz chętniej płacą telefonem nawet za ubezpieczenia

2017-08-17  |  06:35

Polacy coraz chętniej płacą smartfonem nie tylko za drobne zakupy, lecz także za bilety komunikacji miejskiej, parkingi czy polisy ubezpieczeniowe. Częściej przelewają w ten sposób pieniądze na konto znajomych. Rynek odpowiada na to nowymi usługami i coraz szerszą ofertą. 

– Z płatności mobilnych korzystają już miliony osób. W aplikacji Skycash mamy już ponad 1,5 miliona użytkowników, a z dnia na dzień ta liczba mocno rośnie. Najchętniej płacimy mobilnie za bilety albo parking, a także za dobra materialne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Bochenek, członek zarządu SkyCash.

Z badania Digital Payments Study 2016, przeprowadzonego na zlecenie Visa, wynika, że konsumenci coraz chętniej dokonują mobilnych płatności. Od 2015 roku potroił się odsetek Europejczyków, którzy regularnie płacą za pomocą urządzenia mobilnego (wzrost z 18 proc. do 54 proc.).

Polska jest jednym z rynków, na których płatności mobilne są najbardziej rozpowszechnione. Ponad trzy czwarte (79 proc.) Polaków objętych badaniem Visa Digital Payments Study to użytkownicy mobilnych płatności. Połowa z nich korzysta z urządzenia mobilnego, płacąc za jedzenie na wynos. 63 proc. przelewa w ten sposób pieniądze dla rodziny i przyjaciół, a 45 proc. płaci mobilnie za towary o dużej wartości, na przykład sprzęt elektroniczny. Polacy, którzy korzystają z mobilnej bankowości, chętnie regulują w ten sposób rachunki za codzienne zakupy. Prawie połowa (48 proc.) deklaruje, że korzysta ze smartfona lub tabletu, płacąc za bilety autobusowe i kolejowe.

Możliwość płacenia urządzeniem mobilnym za bilety w komunikacji miejskiej („bilet w telefonie”) wprowadziła już większość dużych miast. To rozwiązanie wygodne dla pasażerów – eliminuje konieczność noszenia przy sobie gotówki i szukania drobnych. Kierowcy doceniają z kolei możliwość płacenia smartfonem w strefach płatnego parkowania.

– Płatności mobilne, w które celujemy, są oparte głównie na rynkowych trendach. Miasta coraz chętniej akceptują takie płatności i wprowadzają mobilne bilety. Ważnym elementem jest też kwestia biletu kolejowego. Wyszliśmy z inicjatywą wspólnego biletu, który ma łączyć wszystkich operatorów płatności w jeden koszyk – mówi Piotr Bochenek.

Od początku sierpnia za pośrednictwem aplikacji SkyCash jest dostępny wspólny bilet 8 regionalnych przewoźników kolejowych. Tak zwany wspólny bilet samorządowy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów na 62 liniach kolejowych obsługujących ponad 950 stacji na terenie 12 województw. Pilotażowe rozwiązanie ma ułatwić pasażerom podróżowanie między różnymi regionami Polski i korzystanie z oferty różnych przewoźników.

Płatności mobilne są na polskim rynku rozwinięte na tyle, że telefonem można bezproblemowo nie tylko płacić za bilety komunikacyjne, lecz także m.in. zapłacić za wejściówkę do kina, opłacić rachunki, doładować telefon na kartę, wypłacić pieniądze z bankomatu, a nawet wykupić ubezpieczenie.

– Polisy w aplikacji cieszą się bardzo dużą popularnością ze względu na innowacyjność samego produktu. Są to mikroubezpieczenia w komunikacji miejskiej, możliwość wykupienia ubezpieczenia na czas podróży, jak i możliwość dokupienia ubezpieczenia swojego auta od szkody czy kradzieży na czas postoju w strefie płatnego parkowania – mówi Rafał Bochenek.

We współpracy z towarzystwem Uniqa TU rok temu SkyCash wprowadził do oferty mikroubezpieczenia turystyczne, które można wykupić i opłacić za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Teraz firma pracuje nad rozwinięciem zakresu usług ubezpieczeniowych.

– Ten rozwój będzie dotyczył zasięgu i liczby firm ubezpieczeniowych, które pojawią się w naszej aplikacji, a także samego produktu. Planujemy rozszerzenie oferty o ubezpieczenia majątkowe i turystyczne. Rynek ubezpieczeń jest bardzo szeroki i interesujący – mówi Rafał Bochenek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem

Proces formowania nowej Komisji Europejskiej ma się zakończyć w ciągu kilku miesięcy, jednak już w tej chwili wiadomo, że „zielony” kurs w unijnej polityce zostanie utrzymany. W nadchodzących latach polityka klimatyczna ma być jednak realizowana z dużo większym naciskiem na konkurencyjność europejskiej gospodarki, zielony przemysł i dialog społeczny ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. – UE nie może sobie pozwolić na zaniechania i takie błędy komunikacyjne, jakie miały miejsce w ostatnich latach – podkreśla dr Paulina Sobiesiak-Penszko z Instytutu Spraw Publicznych.

Infrastruktura

Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające

Odpady powstające przy remontach dróg czy budowie nowych, którymi w świetle prawa są m.in. gruz betonowy czy kruszywo kolejowe, to w praktyce tzw. materiały staroużyteczne, które z powodzeniem mogłyby zostać wykorzystane przy nowych inwestycjach. Jednak w tej chwili większość z nich ląduje po prostu na wysypiskach, ponieważ obecne przepisy niedostatecznie regulują tę kwestię. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i inne branżowe organizacje apelują o zmiany w tym zakresie.

Handel

Popularność e-mail marketingu rośnie wraz z internetowym handlem. Wykorzystanie w nim AI otwiera e-sklepom nowe możliwości analizy i personalizacji

E-mail marketing nie wymaga dużego budżetu, dzięki czemu jest opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych firm, zwłaszcza jeśli dopiero wchodzą na rynek. Kampanię mailingową może przeprowadzić w zasadzie każda firma, która ma listę subskrybentów i zgody na wysyłki marketingowe. Popularność tej metody dotarcia do klientów rośnie wraz z rozwojem internetowego handlu. Obecnie rewolucjonizuje ją sztuczna inteligencja, która otworzyła e-sklepom nowe, znacznie większe możliwości analizy i personalizacji treści kierowanych do użytkowników. Dzięki temu e-mail marketing nie jest już kojarzony ze spamem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.