Newsy

Rośnie sprzedaż kredytów i pożyczek świątecznych

2013-12-19  |  06:00

Czas przedświąteczny sprzyja intensywnym kampaniom marketingowym banków i firm pożyczkowych. Efekty widać, bo przed świętami Polacy zaciągają więcej kredytów niż w innych okresach. Najwięcej klientów pożycza niewielkie sumy – od 1000 do 2000 zł, a okres spłaty wynosi zwykle 12 miesięcy. 

Czas okołoświąteczny jest specyficzny i wydajemy wtedy więcej niż w innych okresach roku. Reklamy produktów kredytowych w tym okresie jeszcze wzmacniają naszą chęć pożyczania pieniędzy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl. – Polacy pożyczają pieniądze na święta zarówno z banków, jak i innych instytucji. W ostatnich latach, a zwłaszcza ostatnich 12 miesiącach, trend pożyczania z instytucji pozabankowych jeszcze się nasilił.

Najczęściej Polacy przed świętami korzystają z kredytów gotówkowych, a także pożyczek na mniejsze kwoty. Mniej popularną formą pożyczania pieniędzy są karty kredytowe.

 – Należy podkreślić, że kredyty gotówkowe, często nazywane świątecznymi, to te same kredyty, które są udzielane przez banki przez cały rok, tylko inaczej opakowane – przypomina Wilczko. – Czasami są jakieś dodatkowe promocje, jednak to nadal jest kredyt gotówkowy i nadal trzeba być ostrożnym.

Te dodatkowe promocje to np. gadżet dodawany do każdego kredytu, odsunięcie w czasie terminu spłaty pierwszej raty, obniżone oprocentowanie czy uniknięcie standardowej prowizji.

 – Najpopularniejsze pożyczki są na mniejsze kwoty 1000-2000 zł i na okres 12 miesięcy, czyli do następnych świąt – podkreśla Karol Wilczko.

Dodaje, że podobnie jak przy zwykłym kredycie, żeby znaleźć najkorzystniejszy, trzeba porównać wiele ofert dostępnych na rynku.

 – Trzeba porównać rzeczywiste stopy oprocentowania, które uwzględniają wszystkie koszty związane z udzielonym kredytem i mądrze wybrać. Pamiętajmy, że spłacamy kredyt w miesięcznych ratach i one muszą być dostosowane do naszych możliwości finansowych – radzi wiceprezes Comperia.pl. – Nie powinno być problemu, jeśli mamy stałe źródło dochodów. Gorzej, jeśli pożyczamy pieniądze, nie mając pewnego źródła przychodów. Może wtedy powstać problem ze spłatą, a koszty windykacji i restrukturyzacji takich kredytów czy pożyczek są wysokie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.