Mówi: | Piotr Muszyński |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. operacyjnych |
Firma: | Orange Polska |
Rośnie zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników internetu oraz samej sieci. To wymaga od operatorów szczególnych działań
W ubiegłym roku światowe firmy odnotowały o połowę więcej naruszeń cyberbezpieczeństwa niż w 2013 roku. W tym roku eksperci spodziewają się równie dynamicznego wzrostu ryzyka. Ataki będą nie tylko częstsze, lecz także bardziej wyrafinowane. Ochrona danych to nie tylko wyzwanie dla firm i użytkowników prywatnych, lecz także dla operatorów sieci telekomunikacyjnych. Systemy bezpieczeństwa w sieci Orange Polska praktycznie codziennie identyfikują nawet setki ostrzeżeń o potencjalnych atakach.
– Nie sprowadzajmy zagrożenia tylko do przestępczości, która z założenia jest świadomym działaniem na szkodę ofiary. Tutaj mamy również do czynienia ze zdarzeniami, które wcale nie są nakierowane bezpośrednio na uczynienie szkody. Choć rzeczywiście świadomych zdarzeń z zakresu np. ataków DDoS-owych czy ataków phishingowych, czyli nielegalnej próby pozyskania dostępu do strony i do naszych danych, jest coraz więcej – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes Orange Polska ds. operacyjnych.
Bezpieczeństwo teleinformatyczne i ochrona danych – zarówno prywatnych, jak i danych firm czy instytucji – to wyzwanie, które z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia. Jak wynika z danych PwC, w ubiegłym roku liczba cyberataków na światowe firmy wzrosła o blisko połowę, do ponad 117 tys. dziennie. Ankietowane przedsiębiorstwa odnotowały łącznie 42,8 mln naruszeń. Dynamika wzrostu zagrożeń w Polsce jest na porównywalnym poziomie – w ubiegłym roku wyniosła 41 proc.
CERT Orange Polska identyfikował w minionym roku średnio ponad 5 miliardów zdarzeń w miesiącu i analizował ok. 300 tysięcy ostrzeżeń o potencjalnych atakach.
– Jeśli chodzi o ataki DDoS, których efektem może być np. zablokowanie dostępu do stron WWW ofiary, to zaobserwowaliśmy ok. 40-proc. wzrost tego typu zdarzeń w stosunku do 2013 roku – podkreśla Muszyński. – Z tego wynika liczba konkretnych incydentów, które wymagają naszej interwencji. To średnio ok. tysiąca miesięcznie.
W 2014 roku zespół CERT Orange Polska obsłużył ponad 11 tys. incydentów bezpieczeństwa, w których źródłem bądź celem ataku była sieć usługowa Orange, obejmująca ok. 40 proc. ruchu w polskim internecie. Dlatego tak konieczne jest podejmowanie przez operatora działań technologicznych i prewencyjnych, które poprawiają bezpieczeństwo teleinformatyczne.
W 39 proc. incydenty dotyczyły spamu, czyli rozsyłania niechcianej korespondencji. Poza tym użytkownicy narażeni są na złośliwe oprogramowanie, próby wykradzenia wrażliwych danych czy przejęcie kontroli nad komputerem. Analiza złośliwego oprogramowania wykazała, że dużą popularnością cieszą się tzw. bankery, umożliwiające kradzież danych do logowania systemów e-bankowości.
– Naszym podstawowym obowiązkiem jest ochrona klientów, którzy nam zaufali, podpisując z nami umowę. To są wielomilionowe nakłady. Ale mamy też usługę komercyjną, gdzie działamy na rzecz ochrony bazy klientów innych podmiotów, np. instytucji, głównie z sektora finansowego. Tworzymy politykę bezpieczeństwa i wprowadzamy rozwiązania zmierzające do ochrony transakcji dokonywanych przez i na rzecz podmiotów, które są naszymi klientami, i to jest bardzo istotna domena naszej działalności – wyjaśnia Muszyński.
Jak podkreśla, Orange oferuje swoim klientom szereg rozwiązań, które mają zwiększać ich bezpieczeństwo. Pod koniec ubiegłego roku wprowadzono nowe wzory wiadomości e-mail, w których przesyłane są faktury elektroniczne i inne dokumenty rozliczeniowe. Pozwalają one na sprawdzenie autentyczności wiadomości jeszcze przed otwarciem załącznika.
Zdaniem Muszyńskiego równie istotne jest podnoszenie świadomości użytkowników w zakresie zagrożeń i obrony przed nimi. Orange na bieżąco publikuje alerty bezpieczeństwa, zaś na stronie cert.orange.pl oraz blog.orange.pl można znaleźć szereg informacji i porad, m.in. dla rodziców, w tym materiały drukowane i filmowe. To o tyle ważne, że już ponad połowa dzieci ma telefon lub tablet z dostępem do internetu.
– Cały czas uświadamiamy naszym klientom, że muszą uważać na to, co się wokół nich dzieje, co się dzieje na ich ekranie. W internecie pozostawiamy ślady, działając w różnych obszarach. Pamiętajmy o tym, gdzie i jakie strony odwiedzamy, żebyśmy nie byli zaskoczeni tym, że ktoś czasami wykorzysta przeciwko nam informacje, które nabył właśnie w wirtualnym świecie – mówi Piotr Muszyński.
Eksperci oceniają, że kwestia bezpieczeństwa teleinformatycznego pozostanie kluczowa również w kolejnych latach. Tym bardziej że liczba urządzeń w sieci będzie dynamicznie rosnąć, a każde z nich to nowy potencjalny obiekt ataku ze strony włamywaczy. Prób naruszeń nie tylko będzie więcej, lecz także będą one bardziej wyrafinowane, wykorzystujące np. mechanizmy samozniszczenia.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-08: W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
W styczniu Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów o podatku akcyzowym. Zakładają one opodatkowanie alternatyw dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych, czyli m.in. saszetek nikotynowych, wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. Organizacje pracodawców krytykują tryb pracy nad ustawą, a w szczególności brak konsultacji z branżą, a także możliwą interpretację wskazującą na podwójne opodatkowanie jednej z kategorii produktów.
Bankowość
Przybywa pozwów związanych z sankcją kredytu darmowego. Nawet 90 proc. umów kredytowych może zawierać uchybienia
Do sądów wpływa coraz więcej pozwów w zakresie sankcji kredytu darmowego. Na koniec sierpnia ub.r. w sądach było ok. 10 tys. takich spraw, na koniec roku – ok. 11–12 tys. – szacuje Związek Banków Polskich. SKD przysługuje kredytobiorcom, których banki nieprawidłowo informowały m.in. o opłatach, oprocentowaniu czy terminach związanych z kredytem. Korzystny dla nich wyrok może oznaczać, że spłacą bankom wyłącznie pożyczoną kwotę, bez dodatkowych kosztów.
Transport
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.