Newsy

Rozpoznawalność firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią rośnie. Przodują marki kosmetyczne

2015-04-23  |  06:20
Mówi:Mirosław Luboń
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
  • MP4
  • Sprzedaż bezpośrednia w Polsce systematycznie się rozwija. Rosną nie tylko obroty firm, lecz także ich rozpoznawalność wśród klientów. Konsumenci coraz częściej potrafią sami, bez podpowiedzi, wskazać firmy działające w tej branży. Rozpoznawalne są przede wszystkich duże, międzynarodowe podmioty z branży kosmetycznej, jak Avon czy Oriflame.

    Badania przeprowadzone przez Instytut Homo Homini na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej wskazują, że wzrasta świadomość klientów i rozpoznawalność firm sprzedaży bezpośredniej. Z taką formą sprzedaży miało styczność 70 proc. respondentów.

    Spontaniczna znajomość jest kilkuprocentowa, ale kiedy przedstawiamy ankietowanym listę firm, to rozpoznawalność potrafi wzrosnąć nawet do ok. 80 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB).

    Liderem skojarzeń spontanicznych, czyli bez podpowiedzi, jest firma Avon (18 proc.). Największy wzrost rozpoznawalności zanotowało zaś Oriflame (10 proc.). Kilkuprocentową rozpoznawalność notują firmy Amway (5 proc.) i Zepter (4 proc.). Przy badaniach wspomaganych, czyli z listą firm do wyboru, klienci również najczęściej wskazywali firmy kosmetyczne. Liderem jest Avon (83 proc.). Drugie miejsce zajął Oriflame (wzrost rozpoznawalności wspomaganej o 7 proc.). Zaledwie 8 proc. badanych nie znało żadnej ze wskazanych marek (spadek o 4 proc. względem 2014 roku).

    Wraz ze wzrostem rozpoznawalności poprawiają się także wyniki sprzedażowe. Branża, choć wciąż jest mniejsza niż w krajach zachodnich, co roku notuje wzrosty.

    Ubiegły rok był dla firm bardzo dobry. Wzrost obrotów wyniósł 4 proc. Oczywiście kondycja zależy od firmy, od produktu i od tego, w jakim stadium rozwoju znajduje się dana firma. Niektóre z nich miały rok płaski, a nawet zakończyły go pod kreską – zaznacza Luboń. – Wiele zależy od tego, jak firmy pracują z dystrybutorami czy konsultantkami, bo o wszystkim właściwie decydują ludzie.

    Przedsiębiorstwa skupione w PSSB odnotowały blisko 3 mld zł obrotów. Na tle Unii Europejskiej to niewiele (łącznie 23 mld euro), jednak wartość branży rośnie. W 2013 roku obroty wyniosły niecałe 2,7 mld zł. Największą popularnością w tej formie sprzedaży cieszą się kosmetyki, choć ich udział w sprzedaży maleje (z 85 proc. w 2005 roku to 68 proc. w ubiegłym roku). Coraz chętniej kupujemy natomiast ubrania i akcesoria (do 9 proc.).

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Robert Gwiazdowski: Za 30 lat system emerytalny się rozpadnie. Jedynym rozwiązaniem jest emerytura obywatelska

    Eksperci alarmują, że przy obecnym stanie demografii za kilkadziesiąt lat polski system emerytalny się załamie. Już teraz rokrocznie Fundusz Ubezpieczeń Społecznych dotowany jest z budżetu, a średnie świadczenie jest niskie, a wraz z upływem lat ma maleć. Szacunki mówią o tym, że stopa zastąpienia, czyli relacja emerytury do ostatniej pensji, zamiast ponad 50 proc. dziś spadnie do 30 proc. – Jedynym rozwiązaniem jest emerytura obywatelska, równa dla wszystkich – mówi dr hab. Robert Gwiazdowski. Rząd w Polskim Ładzie przedstawił rozwiązania kierowane do emerytów, ale według ekspertów są one korzystne tylko dla odbiorców najniższych świadczeń.

    Fundusze unijne

    MFiPR: Jesteśmy gotowi na kumulację środków z dwóch perspektyw finansowych UE. Pierwsze konkursy mogą ruszyć na przełomie 2021 i 2022 roku

    – Jesteśmy w okresie, w którym nachodzą na siebie dwie perspektywy finansowe: 2014–2020 oraz nowa 2021–​2027. Przyszły rok może być takim czasem, kiedy środki z tych dwóch perspektyw się skumulują i będzie to dodatkowy zastrzyk pieniędzy, które napędzą gospodarkę – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Jak informuje, resort dopina już prace nas Umową Partnerstwa, określającą, w co Polska zainwestuje pieniądze z nowej, unijnej siedmiolatki, i niebawem przekaże ją do KE. Trwają też konsultacje programów krajowych i regionalnych, z których środki mają popłynąć już na przełomie 2021 i 2022 roku.

    Surowce

    Rosja chce się wybić na pozycję jednego z liderów rynku LNG. To może zagrozić polskiej polityce dywersyfikacji dostaw gazu

    – Kiedy zostaną zrealizowane ambitne plany, kreślone na najbliższych 10–15 lat, Rosja ma szansę stać się jednym z trzech czołowych producentów LNG na świecie i objąć w tym rynku udział sięgający nawet 20 proc. – mówi dr Szymon Kardaś z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, dla Polski może to być z jednej strony szansa, bo oznacza więcej możliwości sprowadzania LNG z różnych kierunków. Z drugiej strony może być wyzwaniem w obliczu celu, jakim jest uniezależnianie się od dostaw gazu z Rosji. Jak podaje PGNiG, w 2020 roku LNG stanowiło już ponad 25 proc. gazu importowanego do Polski. Rozbudowa terminala w Świnoujściu, w efekcie której jego moce regazyfikacyjne wzrosną do 8,3 mld m3 gazu rocznie, ma się przyczynić do jeszcze większej dywersyfikacji dostaw tego surowca. 

    Media i PR

    Pandemia zwiększyła zainteresowanie portalami internetowymi i telewizją. Nie poszedł za tym wzrost przychodów wydawców z reklam

    Okres pandemii sprzyja poszukiwaniu informacji w internecie. 44 proc. polskich internautów zadeklarowało, że więcej informacji czerpało w tym czasie z bezpłatnych serwisów informacyjnych. Wydłużył się też czas spędzany przez przeciętnego Polaka przed telewizorem. Jednak nie przełożyło się to na wyższe dochody z reklam dla wydawców i producentów. Jedynym segmentem, który nie stracił na pandemii, jest rynek reklamy internetowej – wynika z badania „Modele biznesowe mediów po pandemii” opublikowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny.