Mówi: | Martyna Bednarczyk |
Funkcja: | koordynator ds. marketingu |
Firma: | Virtualo |
Rynek e-booków rośnie w tempie 50 proc. rocznie. Zrównanie podatku VAT na e-booki i drukowane książki mogłoby ten wzrost jeszcze przyspieszyć
Osoby wybierające książkę w wersji cyfrowej czytają niemal trzykrotnie więcej niż czytelnicy książek drukowanych. Choć e-booki stanowią zaledwie ok. 2–5 proc. rynku książki w Polsce, to rosną w tempie 50 proc. rocznie. Szacuje się, że obecnie wartość rynku sięga 85 mln zł. Zwiększyć sprzedaż e-booków może pomóc proponowane przez Komisję Europejską ujednolicenie podatku VAT na e-booki i drukowane książki.
– Sprzedaż e-booków rośnie z roku na rok. Co prawda ten rynek jeszcze jest mały, stanowi 2–5 proc. sprzedaży książki drukowanej, ale cały czas jest rosnący. Wzrosty sięgają ok. 50 proc. w skali roku – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Martyna Bednarczyk, koordynator ds. marketingu w Virtualo. – Wartość rynku e-booków szacujemy w tym roku na 85 mln zł.
Z danych Virtualo wynika, że osoby wybierające e-booki czytają trzykrotnie więcej niż zwolennicy tradycyjnych książek. Średnio rocznie sięgają po 30 książek. Łącznie rynek książek w Polsce przekracza 2,4 mld zł, od kilku lat notuje jednak nieznaczne spadki. Inaczej wygląda sytuacja na rynku e-booków, które notują dynamiczne zyski. Jeszcze rok temu wydatki na ich zakup wynosiły 60 mln zł.
– Najczęściej e-booki czytają ludzie młodzi w wieku od 24 do 45 lat. Widzimy też coraz większe zainteresowanie wśród najmłodszych osób, czyli 18+, które na smartfonach bardzo często czytają e-booki. Chcielibyśmy także zainteresować książkami elektronicznymi najstarsze osoby, zwłaszcza że czytnik ma opcję powiększania czcionki – mówi Bednarczyk.
E-książki odpowiadają na coraz większą potrzebę mobilności. Na jednym urządzeniu można mieć nawet kilkaset tytułów, bez konieczności dźwigania ciężkich tomów. Badanie Virtualo wskazuje, że 87 proc. użytkowników czyta e-booki na czytnikach, na tablecie – 8 proc., a na smartfonie – 3 proc.
– Książka drukowana nie jest już tak atrakcyjnym prezentem na święta, jak była jeszcze rok czy dwa lata temu. W przypadku e-booków tego nie widzimy, ten rynek systematycznie rośnie i zwiększa się zainteresowanie wśród klientów taką formą czytania – ocenia ekspertka Virtualo.
Po e-booki sięgają miłośnicy nowości. Elektroniczne formy książki trafiają do sprzedaży najczęściej równolegle do drukowanych.
Już wkrótce sprzedaż e-booków może jednak znacznie przyspieszyć. Komisja Europejska zaproponowała, by elektroniczne wydania książek i gazet objąć obniżoną stawką podatku VAT, jaka obowiązuje tradycyjne wydania.
– Obecnie wersje elektroniczne traktowane są jako usługa, która opodatkowana jest u nas 23-proc. VAT-em, natomiast druk ma 5 proc. VAT-u. Jeśli rzeczywiście moglibyśmy wyrównać VAT do 5 proc. na książki drukowane i na e-booki, to byłoby to znakomitym impulsem do szybszego rozwoju tego rynku – prognozuje Martyna Bednarczyk.
Czytaj także
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-07-08: Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-04: Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
- 2024-06-28: Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-06-19: Ojcowie coraz częściej wykorzystują urlopy rodzicielskie. Wciąż jednak wiele zależy od podejścia pracodawców
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.