Newsy

Rynek pracownika sprzyja poszukiwaniom lepszej posady. Powstają nowe, dotąd niespotykane stanowiska

2019-01-23  |  06:15

Od pięciu lat spada stopa bezrobocia, rośnie zatrudnienie, a pracodawcy narzekają na brak kandydatów do pracy. To szansa na ciekawą pracę nie tylko dla bezrobotnych czy niezadowolonych z obecnej posady, lecz także dla tych, którzy w innych warunkach o takim kroku by nie pomyśleli. Tworzą się bowiem nowe, niespotykane stanowiska, które są okazją do rozwoju zawodowego i wyższego wynagrodzenia.

– Uważam, że warto jest raz na jakiś czas zobaczyć, co słychać w tych ogłoszeniach, jakie kompetencje są poszukiwane, jakich pracowników się szuka. To nam daje obraz tego, co się aktualnie dzieje na rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Giryn, country manager w Assessment Systems Polska, firmie doradczej w zarządzaniu zasobami ludzkimi w Europie Środkowo-Wschodniej. – Być może musimy uzupełnić swoją wiedzę w jakimś obszarze, może zafascynuje nas nowe stanowisko, o którym jeszcze 2 lata temu nie mieliśmy pojęcia, że będzie potrzebne.

Żeby znaleźć firmę i stanowisko, na którym będzie się dobrze czuł, przyszły pracownik najpierw powinien poznać swoje dobre i gorsze strony, rozpoznać swoją osobowość, a także sposób, w jaki jest postrzegany przez swoje otoczenie w środowisku pracy, bo może się on różnić od tego, co sam sobie wyobraża na własny temat. Magdalena Giryn radzi, by rozpocząć od zrozumienia, w jakiego typu organizacji dana osoba chciałaby się znaleźć.

– Są ludzie, którzy doskonale pasują do organizacji hierarchicznych, dobrze się czują, kiedy mają procedury i ramy, w których mogą działać. Z drugiej strony są ludzie, którzy są wolnymi duchami i nie będą się dobrze czuli w strukturze hierarchicznej, będą chcieli pracować z dużą dawką wolności, nastawieni na realizację zadań, gdzie będą pracowali w zespołach samoorganizujących się – wyjaśnia country manager w Assessment Systems Polska. – Osoba, która lubi pracować w strukturach zhierarchizowanych, powinna szukać pracy w organizacjach typu bank, ubezpieczalnie, a nie odnajdzie się w start-upie czy w kulturze nowoczesnych technologii.

Kolejnym etapem musi być poznanie swojej osobowości, dziedzin, w których dana osoba jest dobra, oraz predyspozycji wynikających z potencjału do osiągania sukcesu na danym stanowisku. Przykładowo osoby o wysokich ambicjach, stabilne, o dużej wrażliwość osobistej dobrze się spełnią na stanowiskach kierowniczych. Z kolei osoby, które mają w sobie wysoką dociekliwość czy które zwracają uwagę na detale, odnajdą się w zawodach wymagających bardzo dużej precyzji.

– Należy pamiętać, że każdy z nas ma również swoją ciemną stronę osobowości, czyli wszystko to, co przeszkadza mu w osiąganiu sukcesu, utrudnia mu awansowanie w organizacjach. Warto też jest to poznać, żeby wiedzieć, co powoduje wykolejenie kariery. Przykładowo, czy ktokolwiek chciałby pracować z szefem o wysokiej labilności [chwiejności emocjonalnej – red.] – to jest bardzo trudny człowiek, bo on w stresie będzie krzyczał, będzie bardzo nerwowy, trudno z nim się dogadać – tłumaczy Magdalena Giryn. – Charyzma to też jest jeden z „wykolejaczy” kariery, bo to jest inna nazwa dla narcyzmu. Zdarza się, że za bardzo charyzmatyczny szef będzie dbał wyłącznie o interesy własne, a nie będzie zarabiał pieniędzy dla organizacji.

Liczba bezrobotnych w listopadzie 2018 roku wynosiła 973,6 tys. osób. To o milion mniej niż siedem lat wcześniej. Stopa bezrobocia rejestrowanego od sierpnia 2018 roku utrzymuje się poniżej poziomu 6 proc. W końcu III kwartału 2018 roku liczba wolnych miejsc pracy w podmiotach zatrudniających co najmniej 1 osobę wynosiła 157,2 tys. i w porównaniu z końcem III kwartału 2017 roku była większa o 26,0 tys., tj. o 19,8 proc. Średnie wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wzrosło w I–III kwartałach 2018 roku o 6,9 proc., a jego siła nabywcza – o 5,1 proc. Wszystko to daje dobry punkt wyjścia do starań o ciekawsze i lepiej płatne stanowisko.

– Ważne jest też, abyśmy pamiętali, że umiejętności twarde są również bardzo istotne, ponieważ działamy na bardzo zmiennym rynku, nasze otoczenie biznesowe bardzo często się zmienia, w związku z tym musimy się kształcić, uczyć, uzupełniać wiedzę, tak aby być ekspertem w swojej dziedzinie. To podstawa jeżeli chodzi o myślenie o  rozwoju kariery zawodowej – podsumowuje Magdalena Giryn.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi

Prawie połowa polskich turystów podróżujących do Czech obiera za cel stolicę tego kraju. Chociaż w ostatnich latach chętniej podróżujemy do innych regionów naszego południowego sąsiada, wciąż wiele miejsc i atrakcji pozostaje nieodkrytych przez Polaków. Czesi chcą to zmienić i ruszają z dwiema kampaniami promocyjnymi skierowanymi do polskich turystów, które mają pokazać nieco inne Czechy, niż do tej pory znaliśmy. Potencjał jest, bo Polacy już dziś stanowią trzecią najliczniejszą grupę gości zagranicznych na czeskim rynku.

Firma

Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania

Prawie 3/4 polskich start-upów, które rozwijają innowacje w medycynie, nawiązuje współpracę z placówkami medycznymi – pokazuje nowy raport „Top Disruptors in Healthcare 2024”. Wynika z niego też, że największym wyzwaniem dla młodych, innowacyjnych spółek wciąż pozostaje znalezienie inwestora i pozyskanie finansowania. Szansą dla start-upów może się okazać międzynarodowy program eco-Disruptive, prowadzony przez Bupa, właściciela Grupy LUX MED. Obok 200 tys. funtów nagrody finansowej zwycięski start-up może liczyć w nim również na wsparcie doradcze, możliwość dalszego rozwoju swojego produktu bądź usługi oraz szansę zadebiutowania na zagranicznych rynkach.

Ochrona środowiska

Małe i średnie firmy dopiero zapoznają się z tematyką zrównoważonego rozwoju. Oczekiwania ze strony dużych kontrahentów wymuszą na nich szybsze działania

Czynniki ESG, związane ze zrównoważonym rozwojem, odgrywają coraz ważniejszą rolę w działalności firm, bez których zaangażowania niewiele da się zdziałać w kwestii łagodzenia skutków zmian klimatu i zanieczyszczenia środowiska. W Polsce słyszało o nich już 3/4 dużych i 2/3 średnich firm, ale w praktyce długofalową strategię działań w tym obszarze ma o wiele mniej podmiotów. Rodzime przedsiębiorstwa przywiązują też zdecydowanie większą wagę do celów społecznych niż środowiskowych. Jednak unijne regulacje, które wejdą w życie w przyszłym roku, wymuszą poprawę na tym polu, chociaż będą one dotyczyć w pierwszej kolejności dużych podmiotów. One będą z kolei wymagać tego od swoich mniejszych kontrahentów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.