Mówi: | Wojciech Drzewiecki |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
Samar: firmy zamiast leasingu czy kredytu coraz częściej decydują się wynajem długoterminowy
Firmy coraz chętniej korzystają z długoterminowego wynajmu samochodów. To dla nich korzystniejsza forma finansowania floty samochodowej w porównaniu do kredytu czy leasingu. Jak podkreśla Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, jest ona przede wszystkim dużo tańsza, a poza finansowaniem oferuje również szereg dodatkowych usług, jak m.in. serwis czy ubezpieczenie.
Wynajem długoterminowy poza oszczędnościami pozwala firmom efektywniej zarządzać finansami i zminimalizować wiele ryzyk. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje na jego rzecz z leasingu.
– Leasing jest narzędziem, które w ostatnim okresie czasu trochę ucierpiało i notowaliśmy spadki w tej części rynku. Natomiast bardzo dobrze rozwija się tzw. wynajem długoterminowy, a więc formuła leasingu uzupełniona o szereg innych usług, w tym chociażby serwis – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Wynajem długoterminowy w Polsce do tej pory zarezerwowany był dla dużych przedsiębiorstw, korzystały z niego m.in. firmy transportowe. Teraz również firmy z sektora MŚP zyskały taką możliwość. W swojej ofercie wynajem długoterminowy ma np. Toyota.
– Ta formuła rzeczywiście rozwija się. Ona też stwarza dla przedsiębiorców nieco mniejsze ryzyko i nie wymusza tak dużych kosztów, które są związane z leasingiem. W przypadku wynajmu długoterminowego nie ma np. pierwszej wpłaty, mamy więc tylko i wyłącznie bieżące koszty miesięczne, co ułatwia zarządzanie finansami – tłumaczy Wojciech Drzewiecki.
Wynajem długoterminowy w Europie i na świecie zdążył zyskać dużą popularność wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Zdaniem eksperta polski rynek również będzie zmierzał w tym kierunku.
– Cała Europa Zachodnia wykorzystuje to narzędzie o wiele szerzej niż Polska. Także możemy się spodziewać w najbliższych latach, że wynajem będzie dynamicznie rozwijającą się usługą finansową – dodaje.
W Europie Zachodniej z wynajmu długoterminowego korzysta 40-60 proc. przedsiębiorców.
Czytaj także
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-22: Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.