Newsy

A. Halicki: wybory samorządowe to szansa na nowe pokolenie w samorządach

2014-10-22  |  06:50
Mówi:Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji

Kinga Gajewska, kandydatka do Sejmiku Województwa Mazowieckiego

  • MP4
  • Młodzi samorządowcy mogą tchnąć nową energię w lokalne władze – przekonuje minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki. Nadchodzące wybory samorządowe to szansa na wybór osób, które aktywnie podejdą do problemów mieszkańców. Młodzi samorządowcy mają także więcej odwagi, by podejmować niestandardowe inicjatywy. To też recepta na zbytnią ideologizację samorządów, która nie służy skutecznemu rządzeniu.

    Młodzi ludzie mają przede wszystkim dużo energii i nic ich nie ogranicza – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji. ‒ Budżet obywatelski i inicjatywy lokalne, to przedsięwzięcia, które bardzo często są podejmowane właśnie dlatego, że potrzebują ich młodzi ludzie. Według mnie powinny one być teraz priorytetem dla samorządu lokalnego.

    Startujący w odbywających się 16 listopada wyborach samorządowych młodzi kandydaci to szansa na zmianę dynamiki prac w lokalnych samorządach. Halicki przestrzega, że zasiadający w sejmikach i radach samorządowcy muszą walczyć z rutyną, a nowe osoby zmieniłyby tę sytuację. Do tego młodzi kandydaci to zabezpieczenie przed postępującą ideologizacją samorządów. Halicki ocenia, że te samorządy, które zostały zdominowane przez wyraźne postawy polityczne, gorzej odpowiadają na potrzeby mieszkańców.

    Według ministra administracji i cyfryzacji te dwa czynniki – rutyna i ideologizacja – powodują, że samorządowcom brakuje odwagi do zgłaszania i realizacji nowych pomysłów. Młodzi kandydaci nie mają tych ograniczeń, dlatego przynieśliby do samorządów takie inicjatywy, które tylko pozornie mogą wydawać się nie do zrealizowania.

    Samorządowe władze Warszawy powinny być przyjaźnie nastawione do młodych ludzi. Powinny uważnie wsłuchiwać się w ich problemy, ich oczekiwania i pozwalać na współdecydowanie o sprawach miejskich. Koniecznie jest, by samorząd brał pod uwagę nasze potrzeby, uwarunkowania i aspiracje, ale przede wszystkim powinien nam skutecznie umożliwiać rozwijanie naszych pasji i zainteresowań – podkreśla Kinga Gajewska, kandydatka do sejmiku województwa mazowieckiego z ramienia Platformy Obywatelskiej i przewodnicząca Stowarzyszenia Młodzi Demokraci w stolicy.

    Gajewska podkreśla, że program stowarzyszenia jest przede wszystkim skierowany do osób młodych. Z ramienia stowarzyszenia w samej Warszawie i najbliższych okolicach wystartuje ponad 30 kandydatów. Gajewska podkreśla, że program ma m.in. promować przedsiębiorczość młodych ludzi. Młodzi kandydaci z list PO stawiają również na sport, także profesjonalny, i chcą budować centra lekkoatletyczne. W programie znalazła się także propozycja wydzielenia stref bez ciszy nocnej i deklaracja wsparcia dla kultury niezależnej, na przykład poprzez promocję murali tematycznych i wsparcie dla nieprofesjonalnych teatrów.

    Gajewska dodaje, że SMD nie zapomina o niepełnosprawnych, którzy mogą stanowić nawet 10 proc. mieszkańców stolicy. Dla tej grupy stowarzyszenia chce zapewnić m.in. całkowitą dostępność komunikacji publicznej. Program stowarzyszenia obejmuje też m.in. rozwój szkolnictwa zawodowego i technicznego, budowę nowych żłobków i przedszkoli oraz usprawnienie komunikacji publicznej w stolicy.

    Mamy w sobie dużo odwagi i odpowiedzialności. To młodzi ludzie, których atutem jest nie tylko młodość, lecz także wykształcenie, współpracują z politykami od wielu lat, również z organizacjami pozarządowymi i to oni dokonują pozytywnych zmian w swoich środowiskach – zapewnia Gajewska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.