Newsy

Inwestorów do miast przyciąga długofalowa strategia rozwoju i silny kapitał ludzki

2015-06-05  |  06:40

Wieloletnia strategia rozwoju miasta, dostępność dobrych ośrodków edukacyjnych, budujących kapitał ludzki, właściwe relacje między sektorem publicznym a prywatnym oraz dobre przywództwo. To najważniejsze elementy, które decydują o atrakcyjności inwestycyjnej miasta. Nawet najmniejsze ośrodki powinny nawiązywać dzisiaj relacje o zasięgu globalnym.

By miasto przyciągało inwestorów, musi przede wszystkim mieć bardzo wyraźnie lub przynajmniej dobrze zdefiniowaną, długofalową strategię rozwoju miasta, wspólną dla mieszkańców i władz, czyli najważniejszych partnerów – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Valentino Castellani, były burmistrz Turynu. – Wspólna, długofalowa wizja jest warunkiem wstępnym, jeśli miasto chce być atrakcyjne i wiarygodne dla inwestorów.

Polskie miasta wciąż stosunkowo słabo wypadają w rankingach atrakcyjności inwestycyjnej. Jak wynika z najnowszego raportu „Emerging Trends in Real Estate Europe 2015” opracowanego przez firmę doradczą PwC oraz Urban Land Institute (ULI), rośnie zainteresowanie rynkami najbardziej dotkniętymi przez kryzys finansowy oraz miastami spoza tzw. pierwszej ligi.

W tegorocznym zestawieniu pierwsze miejsca zajęły Berlin, Dublin oraz Madryt. Ale najwyższy wzrost odnotowały Ateny (o 23 pozycje), Amsterdam (o 17 pozycji), Lizbona (o 17 pozycji), Madryt (o 16 pozycji) i Birmingham (o 14 pozycji). Warszawa znalazła się na 14. miejscu (w 2014 roku była na jedenastym). Stolica Polski, tak jak rok temu, pozostaje najbardziej atrakcyjną lokalizacją w Europie Środkowo-Wschodniej dla nieruchomości komercyjnych.

Jest wiele czynników, które decydują o konkurencyjności miasta – zauważa Valentino Castellani. – Jednym z nich jest edukacja, czyli umiejętności mieszkańców i kapitał ludzki. Chodzi o uniwersytety oraz centra badawcze, które są ważnym atutem.

Pokazuje to przykład Berlina, lidera zestawienia PwC. Miasto, które wcześniej było skoncentrowane raczej na wspomaganiu przedsięwzięć krajowych, obecnie otwiera się na kapitał zagraniczny. Z uwagi na wysoki poziom wykształcenia mieszkańców stolica Niemiec wskazywana jest jako atrakcyjne miejsce inwestycyjne dla spółek technologicznych oraz medialnych, zaś młody wiek tamtejszej populacji skłania firmy do przedsięwzięć budowlanych i deweloperskich.

Jak podkreśla Castellani, poza edukacją potrzebne są dobre relacje pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym.

Po trzecie, ważne jest systemowe podejście do problemów w tym sensie, że na przykład kwestie środowiskowe muszą być połączone z wydajnością inwestycji. I w końcu konieczne jest dobre przywództwo – uważa Valentino Castellani.

Szczególnie w przypadku największych ośrodków – zdaniem byłego burmistrza Turynu – istotny jest także stopień globalizacji.

Warszawa jest stolicą, więc o wiele ważniejsze niż w ośrodkach lokalnych jest dla niej dobre połączenie ze środowiskiem globalnym – precyzuje Valentino Castellani. – Mniejsze miasta nie są tak połączone, ale dla każdego z nich, nawet najmniejszego, prawdziwym wyzwaniem jest dzisiaj nawiązywanie tego rodzaju relacji.

Jego zdaniem dla miast najważniejsze są inwestycje, które tworzą miejsca pracy,

Inwestorzy powinni stawać się stopniowo partnerami władz i przyjmować odpowiedzialność, dzieląc cele razem z lokalną społecznością, do której takie przedsięwzięcia są adresowane – mówi ekspert.

Prof. Valentino Castellani był burmistrzem Turynu z ramienia centrolewicowej koalicji od 22 lipca 1993 do 31 maja 2001. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z transmisją danych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.