Newsy

Miasta potrzebują inteligentnych rozwiązań. Inwestycja w nowoczesne systemy oświetleniowe może dać oszczędności rzędu 70 proc.

2014-06-30  |  06:40
Mówi:Joost Leeflang, prezes Philipsa na region Europy Środkowo-Wschodniej

Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy

Adam Grehl, wiceprezydent Wrocławia

  • MP4
  • Polskie miasta szukają innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą im stawać się bardziej smart. Coraz częściej w tym celu nawiązują współpracę z prywatnymi firmami. Przykładem może być partnerstwo holenderskiego koncernu Philips i Warszawy oraz Wrocławia. Dzięki temu w stolicy Polski mogą powstać m.in. nowe rozwiązania lokalizacyjne oraz związane ze służbą zdrowia. Wrocław stawia z kolei na łączenie innowacji i piękna miasta. Efekty współpracy będą widoczne za 2-3 lata.

    Do 2050 roku 70-75 procent populacji będzie żyło w miastach. Z racji tego, że żyjemy w coraz gęściej zaludnionych skupiskach, musimy zacząć zachowywać się w inny sposób. Jako społeczność prywatnego sektora nie możemy żyć w przekonaniu, że zdołamy sami uporać się z tymi wyzwaniami, musimy więc współpracować z innymi stronami – mówi Joost Leeflang, prezes Philips na region Europy Środkowo-Wschodniej.

    Ze względu na prognozy, które mówią o przyroście liczby mieszkańców w miastach, metropolie muszą stawać się coraz bardziej innowacyjne i przyjazne, a to wymaga współpracy biznesu i administracji. Nowoczesne technologie, takie jak diodowe oświetlenie ulic, w połączeniu z inteligentnymi systemami miejskimi mogą dać oszczędność rzędu 70 proc. To niebagatelna kwota, bo oświetlenie to nawet 20 proc. całej miejskiej konsumpcji energii.

    W czasie Polsko-Holenderskiego Forum Gospodarczego Philips podpisał z przedstawicielami miast dwa porozumienia, które powołują Otwartą Platformę Innowacji. Jeden list intencyjny został zawarty z Warszawą, a drugi z rumuńskim miastem Kluż-Napoka. Natomiast z Wrocławiem holenderski koncern będzie działał w ramach przygotowania stolicy Dolnego Śląska do roli Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. i gospodarza światowych igrzysk sportowych rok później.

    Nasza współpraca doprowadzi do skonstruowania wspólnego projektu w ramach instrumentu Horizon 2020. Jest to nowy instrument Komisji Europejskiej, który dotyczy projektów demonstracyjnych między innymi w zakresie inteligentnych miast – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Efektów spodziewamy się w ciągu najbliższych dwóch lat, nie wcześniej, z tego względu, że wszystkie projekty realizowane w ramach Horizon 2020 muszą mieć przeprowadzoną fazę badawczo-rozwojowa.

    Porozumienie z Warszawą ma pozwolić m.in. na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw oraz włączanie do projektu innych miast. Z kolei Wrocław ma stać się liderem innowacyjności na skalę europejską. Olszewski przypomina, że w stolicy przeprowadzono już pierwsze działania wspólnie z Philipsem.

    Pierwszy przedsięwzięcie już za nami, ponieważ na COP 19 [szczyt klimatyczny ONZ, który odbył się w listopadzie 2013 roku – red.] zostało zrealizowane kompleksowe oświetlenie na moście Poniatowskiego z zastosowaniem technologii LED. Ten projekt finansowany z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju pozwoli nam dzisiaj pokazać bardzo dużą oszczędność, jaką daje zastosowanie technologii LED w oświetleniu – podkreśla Olszewski.

    Dodaje, że Warszawa widzi możliwości współpracy z Philipsem nie tylko w zakresie oświetlenia, lecz także w zakresie rozwoju inteligentnych miast, czyli takich, w których usługi oparte są  na mikrolokalizacji w technologii Bluetooth oraz monitorowaniu zdrowia osób starszych i niepełnosprawnych.

    Z dotychczasowych doświadczeń wiemy, że kiedy miasto współpracuje z firmami prywatnymi, a nawet, kiedy robi to wspólnie wiele miast, powstaje znacznie więcej synergii, rodzi się więcej nowych pomysłów, a w przyszłości kolejne problemy rozwiązywane są coraz szybciej – przekonuje Joost Leeflang. – Otwarta Platforma Innowacji oznacza, że łączymy różne miasta i możliwości różnych ośrodków badawczych z możliwościami ośrodków badawczych Philipsa.

    Na takiej współpracy skorzystać chce także Wrocław, który w rozwoju stawia na innowacyjność i nowoczesną gospodarkę opartą na badaniach naukowych. Mogą na tym zyskać nie tylko mieszkańcy, lecz także wrocławscy przedsiębiorcy i naukowcy.

    Szukamy partnerów do tej współpracy, chcemy korzystać z doświadczeń innych firm, ale chcemy je łączyć z firmami wrocławskimi. Uważamy, że są one kreatywne, szukają nowych obszarów swojej aktywności. Mamy parki technologiczne, Wrocławskie Centrum Badań EIT+, mamy miasto, które się zmienia, i to są obszary naszej współpracy. Chcemy łączyć innowacyjność z pięknem, więc szukamy dobrych partnerów dla realizacji naszych planów – wyjaśnia Adam Grehl, wiceprezydent Wrocławia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.