Mówi: | Joanna Ornoch |
Funkcja: | koordynatorka działań komunikacyjnych |
Firma: | Marine Stewardship Council (MSC) |
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
– Widzimy rosnące zainteresowanie konsumentów tym, aby dokonywać odpowiedzialnych środowiskowo zakupów, a za oczekiwaniami konsumentów idą w parze decyzje przetwórców i sieci handlowych. Obecnie sprzedaż certyfikowanych produktów MSC wynosi blisko 18 tys. t rocznie. Konsumenci w tej chwili mogą wybierać z blisko 400 różnych produktów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Joanna Ornoch, koordynatorka działań komunikacyjnych w Marine Stewardship Council (MSC).
To dobra wiadomość dla świadomych konsumentów, którzy mają w czym wybierać, chcąc dokonywać dobrych dla środowiska wyborów. Z certyfikatem MSC mogą kupić produkty chłodzone, mrożone, puszki, potrawy z dodatkiem ryb, jak i certyfikowane suplementy diety czy karmy dla zwierząt. Są one dostępne łącznie w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w popularnych sieciach handlowych, jak i osiedlowych sklepikach.
W ciągu ostatniej dekady znacząco poszerzyła się także oferta certyfikowanych produktów MSC w markach własnych sieci handlowych. W ostatnim roku wolumen sprzedaży tych produktów wyniósł ponad 10 tys. t, co oznacza 12-krotny wzrost w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat.
– Zdecydowanym liderem w zakresie oferowania ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów jest Lidl Polska. W tym roku ta sieć już po raz drugi z rzędu otrzymała nagrodę MSC dla najlepszej sieci handlowej. Natomiast w tym roku po raz pierwszy MSC zdecydowało się opublikować specjalny ranking sieci handlowych, aby pokazać pełny obraz tego, jak wyglądają działania różnych sieci handlowych w zakresie kształtowania oferty ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów. I tu także liderem jest Lidl Polska – wyjaśnia ekspertka MSC.
W ofercie marek własnych sieci Lidl jest ponad 50 różnych produktów z certyfikatem MSC. Wyróżnia się ona także największym wolumenem sprzedaży takich produktów.
– Na drugim miejscu plasuje się Kaufland. W ciągu ostatniego roku Kauflandowi udało się o 80 proc. zwiększyć liczbę różnych produktów z certyfikatem MSC – mówi Joanna Ornoch. – Na trzecim miejscu ex aequo znalazły się sieci ALDI i Biedronka. ALDI pomimo stosunkowo niewielkiego dotarcia do polskich konsumentów w porównaniu z innymi dyskontami od wielu lat jest bardzo zaangażowany w to, aby kształtować w sposób zrównoważony swoją ofertę ryb i owoców morza. Z kolei Biedronka jako sieć handlowa z największym udziałem w polskim rynku ma ogromny potencjał do poszerzania swojego portfolio, aby zwiększać liczbę produktów MSC i faktycznie wpływać na to, co się dzieje na polskim rynku. Trzeba tu zaznaczyć, że jeszcze pięć lat temu Biedronka miała dużo więcej produktów z certyfikatem MSC, jednak od kilku lat ich liczba sukcesywnie spada.
Obecnie w Polsce sprzedaż ryb i owoców morza w markach własnych oferuje 11 sieci handlowych. Poza wymienioną czwórką w rankingu MSC, który opublikowano na stronie msc.org/pl/ranking-sieci-handlowych, znalazły się także Netto, MAKRO Cash & Carry, Carrefour, POLO Market, Auchan, a także IKEA i Rossmann. Pozostałe sieci handlowe w Polsce nie posiadają zarejestrowanych produktów MSC w markach własnych.
– Widzimy w ostatnich latach zmianę oferty sieci handlowych na bardziej zrównoważoną w zakresie certyfikowanych ryb i owoców morza, natomiast mamy takie poczucie, że jeszcze bardzo wiele pracy jest przed nami. Liczymy na to, że takie rankingi pomogą sieciom handlowym w lepszy sposób planować i kształtować swoją politykę zakupową i będą również mapą do dalszego rozwoju – mówi ekspertka.
Jak podkreśla, może to być również element wspierający firmy w przygotowywaniu raportów niefinansowych na temat ich wpływu na środowisko.
– Eksperci MSC będą wspierali kolejne zainteresowane sieci handlowe, pomagając znaleźć gatunki, które warto, aby były certyfikowane, czy pomagając skontaktować z certyfikowanymi dostawcami. W ten sposób będziemy mogli wspólnie kształtować rynek ryb i owoców morza w sposób bardziej zrównoważony, aby oferta certyfikowanych produktów faktycznie odpowiadała oczekiwaniom konsumentów – dodała przedstawicielka MSC.
Certyfikat MSC (Marine Stewardship Council) to niebieski znak, który można znaleźć na produktach z dzikich ryb czy owoców morza. Certyfikat MSC gwarantuje, że pochodzą one z połowów prowadzonych z poszanowaniem środowiska, w trosce o zachowanie dobrej kondycji mórz i oceanów oraz stabilnych stad ryb w przyszłości. Dziś, jak raportuje ONZ, ponad 37 proc. zasobów ryb jest nadmiernie eksploatowanych, co przekłada się na rosnącą presję na ekosystemy morskie. Uzyskanie certyfikatu MSC przez rybołówstwo oznacza, że spełnia ono rygorystyczne wymogi środowiskowe Standardu Zrównoważonego Rybołówstwa MSC. Z kolei firmy, które sprzedają towary z tym oznaczeniem, muszą przestrzegać wymogów Standardu Łańcucha Dostaw. Dzięki temu można mieć pewność, że droga produktów z niebieskim oznaczeniem może zostać odtworzona, a produkty certyfikowane nie mieszały się z innymi surowcami.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-20: Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
– Choć mimo pandemii i wojny w Ukrainie nie odnotowano gwałtownego odpływu inwestorów zagranicznych z Polski, to zakończenie konfliktu za naszą wschodnią granicą pomogłoby w ich przyciągnięciu – wskazuje prof. Eliza Przeździecka ze Szkoły Głównej Handlowej. Dane za 2023 i wstępne wyniki z 2024 roku wskazują na zahamowanie trendu wzrostowego z poprzednich lat, na co miała wpływ również ogólna koniunktura gospodarcza na świecie.
Problemy społeczne
Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami

Niemal połowa nastolatków zetknęła się z przemocą online. Co czwarty był wyzywany w sieci, a co piąty doświadczył ośmieszania – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Skala cyberprzemocy jest coraz większa, co w połączeniu z uzależnieniem od mediów społecznościowych oraz rosnącą presją wizerunkową negatywnie odbija się na zdrowiu psychicznym młodego pokolenia. 25 marca podczas nieformalnego posiedzenia Rady ds. Zdrowia EPSCO ministrowie zdrowia państw UE dyskutowali na temat tego, jak chronić zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w dobie technologii i mediów społecznościowych.
Farmacja
Coraz więcej osób choruje na kleszczowe zapalenie mózgu. Na profilaktyczne szczepienie zdecydował się tylko co 10. Polak

Tylko co 10. Polak zaszczepił się przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu – wynika z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW. Wyszczepialność jest bardzo niska i to mimo tego, że Polacy obawiają się kleszczy i chorób przez nie przenoszonych. Ich wiedza na ten temat jest jednak wybiórcza, a dodatkowo nie jest wspierana przez lekarzy. Zalecenie szczepienia przeciwko KZM otrzymuje mniej niż 7 proc. badanych, tymczasem liczba notowanych rocznie zakażeń od 2019 roku wzrosła prawie trzykrotnie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.