Newsy

Słaby czerwiec w turystyce. Polacy wolą mecze niż wyjazd na wakacje

2012-05-30  |  06:46
Mówi:Agnieszka Walczak
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Mondial Assistance
  • MP4

    Blisko połowa Polaków zamierza spędzić urlop w sezonie letnim. Jednak czerwiec w tym roku cieszy się mniejszym niż zwykle zainteresowaniem. Z badania Mondial Assistance i Neckermanna wynika, że Polacy wolą zostać w domu i oglądać mecze Euro niż wyjechać na urlop.

    Najwięcej wyjazdów urlopowych Polacy planują na lipiec (27 proc.) i sierpień (21 proc.).

     - Cały rynek wykazuje tendencje wzrostową, natomiast w czerwcu zaobserwowaliśmy, że tej tendencji nie ma. To może oznaczać, że Polacy z powodu Euro przełożyli swoje wyjazdy na miesiące już typowo letnie - mówi Agnieszka Walczak z zarządu Mondial Assistance.

    W tym roku 2/3 badanych zamierza spędzić wakacje w kraju. Kierunki zagraniczne, które preferują Polacy, od dłuższego czasu nie zmieniają się. W pierwszej piątce utrzymują się kraje, które i w zeszłym roku cieszyły się dużą popularnością.

     - To jest Hiszpania, Grecja, Chorwacja, Włochy, ale również Egipt - w biurach podróży to ponownie jest jeden z głównych kierunków wyjazdowych. W naszych badaniach jako preferowany kraj pojawiała się też Wielka Brytania. To są prawdopodobnie wyjazdy do rodziny czy do osób, które tam pracują - wyjaśnia Agnieszka Walczak.

    Na urlop w kraju Polacy wydadzą średnio 1188 zł na osobę. Jednak połowa deklaruje, że przeznaczy na ten cel mniej niż 1 tys. zł. Wyjazd zagraniczny kosztuje nas średnio 2613 zł na osobę.

    Z badania przeprowadzonego przez Nielsen Polska wynika, że coraz częściej decydujemy się na samodzielnie zorganizowany wyjazd. W tym roku w ten sposób spędzi urlop 3/4 badanych. Co czwarty uzasadnia swój wybór możliwością dostosowania oferty do własnych potrzeb.

    Jak podkreślają przedstawiciele Mondial Assistance, organizacja wyjazdu nie jest równoznaczna z wykupieniem polisy ubezpieczeniowej. Mimo że ich sprzedaż rośnie wciąż odsetek nieubezpieczonych podróżnych jest wysoki.

     - Spora grupa osób się nie ubezpiecza. W przypadku wyjazdów zagranicznych ponad 60 proc. osób deklaruje, że się ubezpieczy, ale wciąż mamy grupę ponad 30 proc. osób, które się nie ubezpieczają. W kraju ten odsetek jest zdecydowanie niższy, tylko 1/3 osób deklaruje, że wykupi dodatkowe ubezpieczenia - mówi Agnieszka Walczak.

    Najczęściej ubezpieczenie wykupują osoby między 40 a 59 rokiem życia, z wyższym wykształceniem.

     - Planując swoje wakacje, oprócz ubezpieczenia typowo turystycznego, również dbamy o to, aby nasz samochód był ubezpieczony. Przed wyjazdem za granicę powinniśmy sprawdzić, czy nasze ubezpieczenie obejmuje pakiet assistance, który w tym wypadku jest niezbędny - podkreśla Agnieszka Walczak z zarządu Mondial Assistance.

    Aż 3/4 Polaków, którzy wybierają się na urlop w kraju, wybiorą samochód jako środek transportu. W przypadku wyjazdów zagranicznych samochodem pojedzie co trzeci badany.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.