Newsy

Social media coraz popularniejszym narzędziem w pracy dziennikarzy. Szukają w nich pomysłów na temat i komentarzy ekspertów

2014-09-09  |  06:30
Mówi:Mariusz Pleban, prezes Multi Communications

Paweł Sanowski, prezes zarządu Instytutu Monitorowania Mediów

Kuba Antoszewski, PR manager Millward Brown

  • MP4
  • 92 proc. dziennikarzy korzysta z mediów społecznościowych, a 64 proc. robi to codziennie. Najpopularniejszy jest Facebook, a za nim plasuje się YouTube i Wikipedia. W błyskawicznym tempie rośnie popularność Twittera. Dziennikarze najczęściej poszukują tam inspiracji do własnych tematów, a także komentarzy ekspertów i innych uczestników życia publicznego.

    Według raportu „Dziennikarze i Social Media 2014”, który przygotowały Instytut Monitorowania Mediów, Multi Communications i Millward Brown, media społecznościowe stały się nieodłącznym narzędziem pracy dziennikarzy.

    92 proc. dziennikarzy korzysta z social media zawodowo, natomiast 91 proc. z nich deklaruje, że wykorzystuje je prywatnie. Dwie trzecie dziennikarzy mówi, że korzysta z portali społecznościowych codziennie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Pleban, prezes Multi Communications.

    Najpopularniejszym medium społecznościowym wśród dziennikarzy jest Facebook, który jest wykorzystywany najczęściej, przez 85 proc. respondentów. Na drugim miejscu znajduje się YouTube (66 proc.), który jest głównym kanałem przede wszystkim dla dziennikarzy telewizyjnych. Mimo nieprzychylnych komentarzy dotyczących wiarygodności, popularna jest także Wikipedia.

    Bardzo szybko rośnie siła Twittera, z którego korzysta już ponad 40 proc. dziennikarzy – podkreśla Pleban. – 16 proc. dziennikarzy używa LinkedIn. Często przygotowują się oni do wywiadów, szukając materiałów właśnie na tym portalu.  

    Dziennikarze szukają tam zarówno inspiracji do napisania nowych tematów, jak i wiedzy. Dla 67 proc. badanych treści z portali społecznościowych stanowią inspirację do przygotowania własnych materiałów.

    W drugiej kolejności poszukiwane są pomysły na tematy. Dziennikarz sprawdzają, które zagadnienia są najbardziej popularne w sieci w danej chwili, czyli które najbardziej interesują internautów. Prawie 1/3 dziennikarzy interesują przede wszystkim opinie konsumentów czy komentarze ekspertów na dany temat – mówi Paweł Sanowski, prezes zarządu Instytutu Monitorowania Mediów.

    Tzw. twardych danych, czyli faktów i liczb, poszukuje tam jedynie 18 proc. respondentów.

    Problemem dla dziennikarzy jest wiarygodność zamieszczanych w portalach społecznościowych informacji. Ponad 50 proc. uważa je za przeciętnie wiarygodne.

    Niektórzy mogą twierdzić, że to dobrze, inni, że źle, ale ten wynik pokazuje, że wiarygodność social media nie odbiega zasadniczo od normy, którą dziennikarze uważają za właściwą albo za powszechnie obowiązującą – mówi Kuba Antoszewski z Millward Brown. – W pozostałej grupie przeważają opinie pozytywne.

    Jako wiarygodne social media postrzega co trzeci dziennikarz, a przeciwnego zdania jest 9 proc. z nich. Ocena zależy tu od wieku. Pozytywnie wiarygodność social media ocenia 44 proc. dziennikarzy do 25. roku życia i tylko 16 proc. tych, którzy przekroczyli 55. rok życia.

    Zainteresowanie dziennikarzy treściami w tych kanałach komunikacji może świadczyć o rosnącym znaczeniu tematów i trendów kreowanych przez użytkowników tych serwisów, co doskonale wpisuje się w marketing rekomendacji wykorzystywany chętnie w działaniach firm czy marek.

    Do nadawania komunikatu trzeba się przygotować, dlatego warto się szkolić w tym zakresie. W takich szkoleniach powinni uczestniczyć prezesi zarządów i eksperci, którzy wypowiadają się w imieniu firmy, oraz pracownicy działów PR. Mamy jednak świadomość, że rzecznicy w działach PR to coraz częściej przedstawiciele generacji Y, czyli ludzie, którzy de facto wyrośli na tych mediach i znają je fantastycznie – mówi Mariusz Pleban.

    Jak wykazało badanie, 20 proc. dziennikarzy krytycznie oceniło jakość komunikacji firm w portalach społecznościowych, a pozytywną ocenę wystawił co dziesiąty ankietowany. To oznacza, że blisko 60 proc. oceniło ją jako przeciętną. W ocenie Pawła Sanowskiego komunikację firm w tym zakresie można łatwo poprawić.

    Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na timing, czyli na odpowiednią szybkość reakcji. Bo liczy się nie tylko kwestia merytoryczna tego, co jest w komunikacie, lecz także czas reakcji. Komunikacja w mediach społecznościowych – w odróżnieniu od tej w mediach tradycyjnych – to nic innego jak dialog z użytkownikiem, dlatego trzeba być przygotowanym na komunikację dwustronną – mówi Paweł Sanowski.

    Raport „Dziennikarze i Social Media 2014” został przygotowany przez Multi Communications, Millward Brown i Instytut Monitorowania Mediów w oparciu o badanie typu CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) z kwietnia i maja br. W badaniu wzięło udział 244 respondentów – pracowników różnego rodzaju mediów.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.