Newsy

Solorz-Żak inwestuje w inteligentne domy. I myśli o kolejnej generacji szybkiego internetu mobilnego

2013-01-16  |  06:55
Supernews
Mówi:Zygmunt Solorz Żak
Funkcja:właściciciel telewizji Polsat i sieci komórkowej Polkomtel
  • MP4

    Grupa Zygmunta Solorza-Żaka szykuje się do ostrej walki o klientów. Chce z początkiem 2014 roku udostępnić im tzw. inteligentny system zarządzania domem, w ramach którego oferować będzie telewizję, internet, telefon i inne funkcje, np. związane z monitoringiem czy płatnościami rachunków. W planach jest też wdrażanie w kolejnych latach następnej generacji szybkiego przesyłu danych nawet do 1Gbps – LTE Advanced.

     Będziemy próbowali zrobić taki eksperyment –  dom na pokaz, żeby społeczeństwo mogło się zorientować, jak to wygląda – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zygmunt Solorz-Żak, właściciel telewizji Polsat i sieci komórkowej Polkomtel, którą kupił za ponad 15 mld zł w 2011 roku. – Czyli będzie można płacić rachunki, zarządzać domem go podglądać, np. mieć oko na swoje małe dziecko śpiące w łóżeczku. Będą różne inne aplikacje, które umożliwiają zarządzanie tym domem – wyjaśnia.

    Inteligentny dom to do tej pory system mało w Polsce znany i drogi – instalacja kosztuje około 100 tys. zł. Idea sprowadza się do zautomatyzowania większości urządzeń, tak by sterować np. alarmem, klimatyzacją, oświetleniem, ogrzewaniem czy sprzętem AGD i RTV za pośrednictwem pilota, komputera, tabletu lub smartfona. 

     – Także za chwilę będzie można mieć wszystko na komórce, tak jak w komputerze w domu. Moim osobistym celem jest inteligentny dom, który właśnie jest w komórce – podkreśla Zygmunt Solorz-Żak.

    Ocenia, że takie możliwości pojawią się w Polkomtelu już na początku przyszłego roku.

    Kolejne nowości na rynku jeszcze w tym kwartale

    Zgodnie z tą koncepcją miliarder będzie też rozwijał sieć LTE. W najbliższym czasie Plus jako pierwszy na rynku wprowadzi do sprzedaży smartfony, które będą obsługiwać szybki mobilny Internet LTE, nie tracąc jednocześnie możliwości zestawiania połączeń głosowych. Do tej pory nie było to możliwe głównie ze względów technicznych i dlatego smartfony korzystały z sieci 3G.

    Zygmunt Solorz-Żak zapowiada, że w kolejnych miesiącach Polkomtel będzie rozwijać również sklep z aplikacjami.

     – Jeśli firma będzie chciała sprzedawać swoje produkty, to my udostępnimy je na smartfonach, czyli damy możliwość każdemu przedsiębiorcy, żeby wystawił swoje produkty na sprzedaż. Jeżeli pan będzie chciał kupić gazetę, to będzie pan mógł ją sobie zaprenumerować bezpośrednio w smartfonie – wymienia właściciel Polkomtela.

    Przygotowania do LTEA

    Zdaniem Zygmunta Solorza-Żaka na działania spółek z jego grupy dużego wpływu nie będzie miał z kolei wynik przetargu na częstotliwość 1800 MHz. Miliarder nie wiąże z nim dużych nadziei.

     – Złożyliśmy ofertę, ale nie wierzymy, żebyśmy wygrali. My mamy już częstotliwości. Zrobiliśmy to pro forma, żeby wiedzieć, jak idzie ten przetarg – tłumaczy.

    Chodzi o spółki należące do NFI Midas, czyli Mobyland i CenterNet, które posiadają łącznie 20 MHz. Dodatkowe 10 MHz z pasma 1800 MHz posiada również Polkomtel. Oferty na jedno z najważniejszych pasm w Europie, które pozwala na osiąganie przepustowości około 150 Mbps złożyli także do Urzędu Komunikacji Elektronicznej m.in.: P4, PTC, Centertel i Emitel. Rozstrzygnięcie planowane jest jeszcze w styczniu tego roku.

    Zygmunt Solorz-Żak dodaje, że wraz z rozwojem usług przesyłu danych operatorzy będą potrzebować znacznie więcej częstotliwości niż obecnie. Tym bardziej, że Polkomtel już myśli o możliwościach wykorzystania kolejnej generacji sieci szybkiego przesyłu danych, czyli LTE Advanced, które daje możliwość przekazu do 1 Gbps.

     – To jest przyszłość, to za parę lat. Ale chodzi o to, że już jest plan, który zakłada jego wejście. I do tego potrzeba już około 100 MHz, żeby ten 1 Gbps osiągnąć – mówi biznesmen.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.