Newsy

Polscy golfiści promują golf wśród najmłodszych

2013-12-06  |  06:40
Mówi:Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Golfa

Jarosław Sroka, prezes PGA Polska

  • MP4
  • Polscy golfiści, obchodzący w tym roku swoje 20-lecie, zamierzają skoncentrować się na popularyzacji tego sportu wśród najmłodszych. Żeby wykształcić kadrę profesjonalnych zawodników chcą wejść do polskich szkół i przygotować specjalny program rozwoju juniorów przy współpracy z właścicielami pól golfowych oraz ze sponsorami. Liczą też na to, że polski golfista będzie mógł reprezentować kraj na igrzyskach w Rio de Janeiro w 2016 roku.

    W obecnym roku polscy golfiści z Polskiego Związku Golfa obchodzą 20. rocznicę istnienia, a ten okres uważają za obfitujący w sukcesy. Podczas drugiego już Okrągłego Stołu Polskiego Golfa, zorganizowanego przez PGA Polska, gracze, trenerzy, sponsorzy i właściciele pól doszli do wniosku, że celem na kolejne lata ma być głównie popularyzacja tego sportu wśród najmłodszych oraz zwiększenie współpracy organizacji, pól golfowych oraz sponsorów.

     – Wspólnym mianownikiem przyszłych działań musi być profesjonalizacja we wszystkich obszarach funkcjonowania tego sportu, czyli od organizacji pól, ich finansowanie, poprzez nabór, selekcję, wychowanie i przygotowanie zawodowej kariery zawodników, po popularyzację gry w golfa wśród amatorów – mówi Jarosław Sroka, prezes PGA Polska, Stowarzyszenia Instruktorów Golfa, zajmującego się szkoleniem profesjonalnych graczy.

    Zwiększa się liczba najmłodszych graczy, choć nadal jest ich zbyt mało, by móc liczyć na pojawienie się utalentowanych zawodników mogących rywalizować i wygrywać w międzynarodowych zawodach.

     – Wciąż mamy stosunkowo mało juniorów ale pamiętajmy, że jeszcze parę lat temu było ich zaledwie 40. Dzisiaj w klubach golfowych zrzeszonych w naszym związku trenuje już 260 licencjonowanych zawodników w wieku juniorskim. Niestety to wciąż za mało jeżeli chcemy myśleć poważnie o wychowaniu „polskiego Tigera Woodsa” – uważa Marek Michałowski, prezes PZG.

    By wyłuskać tego typu gwiazdy, juniorów powinno być kilka tysięcy. Dlatego Polski Związek Golfa przygotował wraz z partnerami Narodowy Program Rozwoju Juniorów. Inicjatywa wspierana przez PGA Polska, międzynarodową organizację golfową R&A oraz  pola golfowe na terenie całej Polski, skierowana jest do dzieci i młodzieży w wieku 5 – 18 lat  Golfiści starają się wejść z programem do szkół, podpisują umowy z wyższymi uczelniami, czy też tworzą struktury przyszłych juniorskich sekcji golfowych.

     – Uczymy przyszłych nauczycieli WF-u gry w golfa i technik jego nauki chociażby w najprostszym zakresie. Chcemy, żeby ten sport wszedł do szkół, może uda się powołać pierwsze klasy golfowe – liczy Marek Michałowski.

    To w przyszłości ma przynieść wymierne korzyści, głównie pomóc w przygotowaniu kadry zawodowców. Prezes PGA Polska liczy, że Polacy zagrają w turniejach golfowych na kolejnych Olimpiadach – dziedzina ta po latach nieobecności wraca na igrzyska już w 2016 roku w Rio de Janeiro.

     – Jest już pokolenie młodych, utalentowanych polskich golfistów, którzy zdobywają swoje szlify, głównie na uniwersytetach amerykańskich. Tam budują swoje kompetencje mogąc jednocześnie grać i uczyć się. To są ludzie którzy docelowo mogą stać się fundamentem polskiej kadry zawodowej. Takie nazwiska jak Szmidt, Gradecki czy Meronk to dziś najjaśniejsze punkty naszej kadry, osoby, z którymi wiążemy największe nadzieje – dodaje Jarosław Sroka.

    Wśród kobiet golfistek wymienia się Martynę Mierzwę, która w  ocenie specjalistów ma realne szanse na udział w igrzyskach w Rio De Janeiro.

    PZG zapewnia, że nadchodzący rok będzie obfitował w wydarzenia: 13 turniejów z serii mistrzostw Polski, w tym drużynowe mistrzostwa Europy seniorów, reaktywowane po trzech latach klubowe mistrzostwa Polski juniorów.

     – Oprócz organizowanych cyklicznie od prawie 20 lat mistrzostw Polski: drużynowych, indywidualnych, kobiet i mężczyzn, seniorów, juniorów, pojawią się nowe turnieje – zapowiada prezes Polskiego Związku Golfa. – W tym roku po kilkuletniej przerwie reaktywowaliśmy wspólnie z PGA Polska z bardzo dużym sukcesem otwarte mistrzostwa polski zawodowców – Polish Open, które będziemy rozwijać organizacyjnie i sportowo w kolejnych latach. W przyszłym roku wraz z trójmiejskim polem Sierra będziemy gospodarzami bardzo prestiżowych zawodów Europejskiej Federacji Golfa – drużynowych mistrzostw Europy seniorów. Mamy nadzieję, że po tym wydarzeniu, turnieje rangi europejskiej i światowej zagoszczą w Polsce już na stałe.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.