Mówi: | Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG, Grupa Bielenda, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Innowator Roku Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżer ds. ESG, Solaris Bus & Coach, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju, Grupa FLUKAR, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego Janusz Wołejszo, prezes zarządu Troton, laureat Diamentowej Planety w II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP |
Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
21 proc. firm nie dostrzega żadnych korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju, a 16 proc. nie umie takich wskazać – wynika z badania Kantar dla BASF Polska. Organizacje, które takie działania mają w swojej strategii i je realizują, mają w tej kwestii odmienne zdanie. Poza ochroną środowiska wskazują na tak istotne kwestie jak korzyści wizerunkowe, ekonomiczne i szybszy rozwój firmy. Do podnoszenia świadomości mają służyć takie programy jak „Razem dla Planety” spółki BASF, który nagradza liderów takich działań i ich innowacyjne projekty.
Jak wskazuje badanie Kantar dla BASF, osiem na 10 firm podkreśla, że w jakiś sposób uwzględnia w swojej działalności kwestie zrównoważonego rozwoju. Poziom deklaracji jest wysoki, ale w praktyce wygląda to nieco gorzej. Tylko 10 proc. ma strategię dotyczącą ESG, a kolejne 20 proc. nad nią pracuje. Swój ślad węglowy mierzy średnio co piąta badana firma, ale wśród małych podmiotów 61 proc. tego nie mierzy i – co istotne – nie planuje tego robić. Eksperci podkreślają, że może to wynikać z niewiedzy na temat korzyści, jakie dają działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zarówno w obszarze ekologii, jak i społeczeństwa. Dlatego tak istotne jest wskazywanie pozytywnych przykładów firm, które od wielu lat systematycznie realizują swoje strategie w tych obszarach i odczuwają związane z tym korzyści.
– Zrównoważony rozwój to dziś nieodłączny element i powinniśmy traktować go priorytetowo – podkreśla Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG Grupy Bielenda, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Innowator Roku. – W naszym przypadku patrzymy na to holistycznie, nie tylko przez pryzmat śladu węglowego, redukcji emisji i rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej, które już od kilku lat wdrażamy we wszystkich naszych lokalizacjach, ale również pod kątem zanieczyszczeń, oszczędności surowców, odpadów opakowaniowych i tak naprawdę na każdym poziomie wewnątrz organizacji.
Bielenda skupia się na tworzeniu kosmetyków opartych na naturalnych składnikach aktywnych, które są bezpieczne i przyjazne dla skóry. W swojej marce tołpa 99,4 proc. produktów jest bez mikroplastiku, a tam gdzie jest to możliwe, surowce pozyskuje z certyfikowanych źródeł albo z upcyclingu. Dodatkowo firma oblicza ślad węglowy i posiada strategię na jego redukcję – zgodnie z danymi spółki od 221 roku ślad węglowy udało się zredukować o 16 proc.
– Coraz więcej firm jest zainteresowanych zrównoważonym rozwojem. Jest to związane m.in. z faktem, że dynamicznie zmienia się legislacja, która wymaga od firm dostosowywania się do tych zmian. W efekcie wiele przedsiębiorstw jest coraz dojrzalszych w tym obszarze, ich działania są w tej chwili dużo bardziej zrównoważone, dużo bardziej mierzalne – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżerka ds. ESG w Solaris Bus & Coach, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej. – Podjęliśmy zobowiązanie, że do 2045 roku zredukujemy nasze emisje netto do zera i cały czas dążymy do tego, żeby w strukturze naszej sprzedaży zwiększać udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Wdrażamy też szereg innych działań, które mają obniżyć emisyjność naszych procesów.
Kapituła konkursu doceniła m.in. produkcję zeroemisyjnego autobusu miejskiego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, co przyczynia się do obniżania emisji w miastach. Poza tym Solaris zainwestował w instalacje fotowoltaiczne w swoich zakładach, dzięki czemu udział OZE w miksie energetycznym wzrósł do 90 proc., oraz we flotę elektrycznych wózków widłowych, aut elektrycznych i hybrydowych.
– Zrównoważony rozwój to klucz do rozwijania biznesu, zwłaszcza w przypadku takich firm jak nasza, ponieważ działamy w branży recyklingowej. Naszym surowcem do późniejszej produkcji jest odpad, który zbieramy i zagospodarowujemy, przyczyniając się do ochrony środowiska – dodaje Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju w Grupie FLUKAR, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego.
Flukar, producent środków smarnych, zainwestował w technologię odzysku strumieni odpadów węglowodorowych. Dzięki temu jest w stanie odzyskiwać 70 proc. bazy olejowej i osiągnąć czterokrotnie mniejszą emisję ekwiwalentu CO2 oleju z regeneracji w porównaniu do oleju produkowanego z ropy naftowej.
Ochrona środowiska to główna korzyść, którą wskazują firmy wdrażające działania z obszaru ESG. Jak wynika z badania BASF, ten aspekt motywuje co trzecie przedsiębiorstwo. 22 proc. wskazało z kolei na korzyści wizerunkowe, a 13 proc. – na korzyści ekonomiczne. Po 7 proc. firm wśród korzyści wymieniło: większą liczbę kontrahentów, rozwój firmy i jej produktów oraz dbałość o pracowników i lepsze warunki pracy.
– Nasi pracownicy mają świadomość i dobrze rozumieją to, że jesteśmy firmą chemiczną i w jakim środowisku działamy, więc musimy zadbać o to środowisko i lokalną społeczność. Korzystamy w 100 proc. z odnawianej energii, mamy własną fotowoltaikę, oczyszczamy powietrze systemami węglowymi i recyklingujemy odpady tak, że one wracają do powtórnego przetworzenia. W ramach zrównoważonego rozwoju organizujemy też m.in. społeczną akcję sprzątania brzegów Parsęty we współpracy z miejscową społecznością i szkołami. To jest swego rodzaju festyn, w trakcie którego zbieramy średnio kilkadziesiąt ton odpadów. Przy okazji co roku sadzimy też kilka tysięcy drzew. Do tej pory posadziliśmy ich prawie 150 tys. i to też jest działanie, w które angażujemy lokalną społeczność – mówi Janusz Wołejszo, prezes firmy Troton, która dostała Diamentową Planetę w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP w II edycji programu „Razem dla Planety”.
Troton specjalizuje się w produkcji chemicznych produktów do naprawy i konserwacji karoserii samochodowych. Na terenie zakładu w Gościnie została zainstalowana i uruchomiona nowa instalacja ograniczenia emisji lotnych związków organicznych. Poza tym laboratorium pracuje nad doskonaleniem produktów, zastępując surowce bezpiecznymi zamiennikami.
– Działania z zakresu zrównoważonego rozwoju pomagają firmom wywiązać się ze zobowiązań w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów wartości. Dla Solaris Bus & Coach zrównoważony rozwój jest jednym z filarów strategii biznesowej i ma taką samą wagę jak rozwój rynkowy, efektywność operacyjna i innowacyjność – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska.
Promowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju i dzielenie się doświadczeniami w tym obszarze jest ideą programu „Razem dla Planety”, którego inicjatorem jest koncern chemiczny BASF. Organizowany w jego ramach konkurs ma umożliwić firmom pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do jego ubiegłorocznej, pierwszej edycji zgłosiło się ponad 30 firm – klientów BASF z różnych branż. Tegoroczna edycja cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem, a inicjatywy biznesu z zakresu ESG zostały ocenione przez specjalnie powołaną kapitułę, w której skład weszli m.in. przedstawiciele świata nauki, organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony klimatu oraz organizacji branżowych. Laureaci zostali nagrodzeni podczas uroczystej gali, która odbyła się w Warszawie 20 listopada br.
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.