Newsy

Hurtowy rynek gazu może być wolny od 1 stycznia 2013 r.

2012-03-12  |  06:40
Mówi:Marek Woszczyk
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Regulacji Energetyki
  • MP4

    Warunkiem uwolnienie hurtowego rynku gazu od przyszłego roku jest wdrożenie Programu Uwalniania Gazu. Jutro kończą się konsultacje społeczne projektu.

    Program Uwalniania Gazu został przygotowany przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo w oparciu o zalecenia Urzędu Regulacji Energetyki. Urząd chce, by w połowie roku gazowy koncern sprzedawał na giełdzie towarowej surowiec odpowiadający co najmniej 70 proc. krajowego zużycia. Skuteczne funkcjonowanie takiego rynku jest warunkiem, by od przyszłego roku ceny dla odbiorców hurtowych nie były regulowane przez URE.

     - Operacja ta oznacza, że z jednej strony podmiot zasiedziały, czyli PGNiG oferuje na rynek gaz, który posiada z jakichkolwiek źródeł. Natomiast podmioty zainteresowane aktywnym uczestnictwem w rynku kupują ten gaz i na tej podstawie budują swoją ofertę do klientów. Później kierują ją do konsumenta końcowego - wyjaśnia Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

    Jego zdaniem sukcesem będzie sytuacja, w której na rynku pojawi się wielu nowych graczy, a ich oferta spotka się z zainteresowaniem odbiorców indywidualnych.

     - Wtedy praktycznie to rynek już decyduje o tym, ile powinien kosztować gaz. Nie musi o tym decydować regulator. Ale mam świadomość, że to jest duże wyzwanie i duża operacja - mówi Marek Woszczyk.

    I dodaje: - 1 stycznia 2013 jest możliwy, ale pod warunkiem, że Program się powiedzie.

    Jeśli Program sie powiedzie, a rynek zostanie zliberalizowany, prezes URE będzie zatwierdzał taryfy na gaz tylko dla odbiorców indywidualnych. W ostatnich miesiącach PGNiG przekonuje się o minusach takiego rozwiązania. Dopiero w tym tygodniu URE ma wydać decyzję w sprawie podwyżek taryf, o które spółka wnioskuje od końca października ubiegłego roku. W uzasadnieniu podawanym przez prezesa Urzędu opóżnienie wynika stąd, że proponowane przez PGNiG stawki były zbyt wysokie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.