Newsy

KGHM otwiera polskim firmom drzwi do inwestycji w Chile

2014-07-22  |  06:55

Polskie firmy mogą skorzystać na dużych inwestycjach KGHM w Chile. Przy projekcie Sierra Gorda mogą zostać zaangażowani polscy dostawcy towarów i usług, banki oraz ubezpieczyciele. Prace nad technologią to też szansa dla naukowców. Koncern zobowiązał się do wspierania polskich firm jeszcze przed rozpoczęciem ekspansji zagranicznej.

Są trzy płaszczyzny współpracy KGHM i polskich firm. Pierwsza z nich to przede wszystkim towary i usługi w zakresie kosztów operacyjnych, a więc to, co jest nam potrzebne w Chile czy Kanadzie. Oczywiście mamy zinwentaryzowane te potrzeby, wiemy, w jakim czasie i w jaki sposób muszą być zrealizowane. Drugi obszar to potrzeby związane z nakładami inwestycyjnymi, a trzeci dotyczy finansowania i ubezpieczeń ‒ wylicza Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

KGHM inwestuje obecnie przede wszystkim w Chile. Sztandarowy projekt to budowa kopalni Sierra Gorda, która jest już w fazie rozruchu. Wirth zapowiada jednak, że to nie koniec inwestycji, ponieważ spółka planuje kolejne fazy rozwoju tego projektu.  

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z głównym udziałowcem KGHM, czyli Skarbem Państwa (ma 31,79 proc. akcji), spółka prowadząc inwestycje zagraniczne, promuje także inne polskie przedsiębiorstwa. Chile jest dla nich szczególnie atrakcyjne. Obroty handlu zagranicznego między tym krajem a Polską cały czas rosną. Wartość eksportu z Chile do Polski sięga już niemal 260 mln dolarów, a handel w drugą stronę ma wartość prawie 100 mln dolarów. W samym pierwszym kwartale tego roku eksport z Polski do Chile i import z tego kraju były niemal równe i wyniosły po ok. 29 mln dolarów.

Wirth podkreśla, że KGHM chce pokazywać polskim firmom możliwości inwestycyjne nie tylko w Chile, lecz także w innych krajach, gdzie spółka prowadzi projekty, głównie w Kanadzie. Największe możliwości obecnie są jednak związane z inwestycją w Sierra Gorda.

Polem do współpracy jest też obszar kapitałowo-ubezpieczeniowy. Jasno mówimy, że do tych inwestycji będziemy potrzebowali pieniędzy, w związku z tym, dlaczego kredytodawcą nie mogą być organizacje finansowe mieszane, polsko-amerykańskie, polsko-niemieckie czy jakieś inne banki? Dobrze byłoby, żeby także polski ubezpieczyciel mógł funkcjonować w tym obszarze – proponuje Wirth.

Podkreśla jednak, że polskie firmy nie będą preferencyjnie traktowane. Będą musiały pokonać konkurencyjnych oferentów z innych części świata. Wirth jest jednak przekonany, że polskie firmy mogą przedstawić ciekawe propozycje nie tylko ze względu na cenę, lecz także z uwagi na wysoką jakość usług.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.