Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź |
KGHM otwiera polskim firmom drzwi do inwestycji w Chile
Polskie firmy mogą skorzystać na dużych inwestycjach KGHM w Chile. Przy projekcie Sierra Gorda mogą zostać zaangażowani polscy dostawcy towarów i usług, banki oraz ubezpieczyciele. Prace nad technologią to też szansa dla naukowców. Koncern zobowiązał się do wspierania polskich firm jeszcze przed rozpoczęciem ekspansji zagranicznej.
‒ Są trzy płaszczyzny współpracy KGHM i polskich firm. Pierwsza z nich to przede wszystkim towary i usługi w zakresie kosztów operacyjnych, a więc to, co jest nam potrzebne w Chile czy Kanadzie. Oczywiście mamy zinwentaryzowane te potrzeby, wiemy, w jakim czasie i w jaki sposób muszą być zrealizowane. Drugi obszar to potrzeby związane z nakładami inwestycyjnymi, a trzeci dotyczy finansowania i ubezpieczeń ‒ wylicza Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
KGHM inwestuje obecnie przede wszystkim w Chile. Sztandarowy projekt to budowa kopalni Sierra Gorda, która jest już w fazie rozruchu. Wirth zapowiada jednak, że to nie koniec inwestycji, ponieważ spółka planuje kolejne fazy rozwoju tego projektu.
Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z głównym udziałowcem KGHM, czyli Skarbem Państwa (ma 31,79 proc. akcji), spółka prowadząc inwestycje zagraniczne, promuje także inne polskie przedsiębiorstwa. Chile jest dla nich szczególnie atrakcyjne. Obroty handlu zagranicznego między tym krajem a Polską cały czas rosną. Wartość eksportu z Chile do Polski sięga już niemal 260 mln dolarów, a handel w drugą stronę ma wartość prawie 100 mln dolarów. W samym pierwszym kwartale tego roku eksport z Polski do Chile i import z tego kraju były niemal równe i wyniosły po ok. 29 mln dolarów.
Wirth podkreśla, że KGHM chce pokazywać polskim firmom możliwości inwestycyjne nie tylko w Chile, lecz także w innych krajach, gdzie spółka prowadzi projekty, głównie w Kanadzie. Największe możliwości obecnie są jednak związane z inwestycją w Sierra Gorda.
‒ Polem do współpracy jest też obszar kapitałowo-ubezpieczeniowy. Jasno mówimy, że do tych inwestycji będziemy potrzebowali pieniędzy, w związku z tym, dlaczego kredytodawcą nie mogą być organizacje finansowe mieszane, polsko-amerykańskie, polsko-niemieckie czy jakieś inne banki? Dobrze byłoby, żeby także polski ubezpieczyciel mógł funkcjonować w tym obszarze – proponuje Wirth.
Podkreśla jednak, że polskie firmy nie będą preferencyjnie traktowane. Będą musiały pokonać konkurencyjnych oferentów z innych części świata. Wirth jest jednak przekonany, że polskie firmy mogą przedstawić ciekawe propozycje nie tylko ze względu na cenę, lecz także z uwagi na wysoką jakość usług.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.