Newsy

KGHM zwiększa oszczędności i zapowiada automatyzację wydobycia

2014-08-27  |  06:55

Jesienią KGHM Polska Miedź przedstawi inwestorom nowe inicjatywy oszczędnościowe i ich potencjalny wpływ na kondycję finansową spółki. W ramach programu budowania wartości (Value Creation Plan) miedziowy koncern ogranicza już zużycie energii i wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie produkcji.

Jesienią planujemy podzielić się z inwestorami naszymi inicjatywami oszczędnościowymi i podać im potencjalny finansowy wpływ na funkcjonowanie KGHM-u w kolejnych okresach. Myślę, że taka informacja spotka się z pozytywnym odbiorem inwestorów – zapewnia Jarosław Romanowski, I wiceprezes zarządu KGHM Polska Miedź.

Jak podkreśla, w wielu obszarach Value Creation Plan jest już wdrażany. Dotyczy on zarówno działalności koncernu w Polsce, jak i KGHM International.

Mamy już oszczędności w zużyciu energii. Myślimy o innych innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie produkcji. Chcemy również obniżyć koszty produkcji w naszych kopalniach. W związku z tym, że realizujemy programy innowacyjne, będziemy też mogli odzyskiwać znacznie więcej miedzi na etapie przerobu – podkreśla Romanowski w rozmowie z agencją Newseria Biznes.

W długim terminie największe oszczędności przyniesie zmiana technologii. Jest ona konieczna również z tego względu, że KGHM od kilku miesięcy pracuje na złożach na poziomie 1200 metrów pod ziemią.

Panuje tam bardzo wysoka temperatura, wilgotność, pojawiają się również inne zagrożenia. Dlatego myślimy o tym, żeby w jak największym stopniu zautomatyzować produkcję, a docelowo nawet ją zrobotyzować – mówi I wiceprezes KGHM Polska Miedź SA.

Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest wymogiem w każdej firmy górniczej, która chce zwiększać swoją konkurencyjność.

Coraz mniej mamy na świecie kopalni odkrywkowych, rośnie natomiast liczba tych podziemnych – zauważa Romanowski. – KGHM w tym obszarze jest ekspertem, dlatego powinien wdrażać jak najwięcej innowacyjnych rozwiązań. Tu widzimy obecnie największą szansę na obniżenie kosztów, które generuje koncern.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.