Newsy

KGHM zwiększa oszczędności i zapowiada automatyzację wydobycia

2014-08-27  |  06:55

Jesienią KGHM Polska Miedź przedstawi inwestorom nowe inicjatywy oszczędnościowe i ich potencjalny wpływ na kondycję finansową spółki. W ramach programu budowania wartości (Value Creation Plan) miedziowy koncern ogranicza już zużycie energii i wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie produkcji.

Jesienią planujemy podzielić się z inwestorami naszymi inicjatywami oszczędnościowymi i podać im potencjalny finansowy wpływ na funkcjonowanie KGHM-u w kolejnych okresach. Myślę, że taka informacja spotka się z pozytywnym odbiorem inwestorów – zapewnia Jarosław Romanowski, I wiceprezes zarządu KGHM Polska Miedź.

Jak podkreśla, w wielu obszarach Value Creation Plan jest już wdrażany. Dotyczy on zarówno działalności koncernu w Polsce, jak i KGHM International.

Mamy już oszczędności w zużyciu energii. Myślimy o innych innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie produkcji. Chcemy również obniżyć koszty produkcji w naszych kopalniach. W związku z tym, że realizujemy programy innowacyjne, będziemy też mogli odzyskiwać znacznie więcej miedzi na etapie przerobu – podkreśla Romanowski w rozmowie z agencją Newseria Biznes.

W długim terminie największe oszczędności przyniesie zmiana technologii. Jest ona konieczna również z tego względu, że KGHM od kilku miesięcy pracuje na złożach na poziomie 1200 metrów pod ziemią.

Panuje tam bardzo wysoka temperatura, wilgotność, pojawiają się również inne zagrożenia. Dlatego myślimy o tym, żeby w jak największym stopniu zautomatyzować produkcję, a docelowo nawet ją zrobotyzować – mówi I wiceprezes KGHM Polska Miedź SA.

Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest wymogiem w każdej firmy górniczej, która chce zwiększać swoją konkurencyjność.

Coraz mniej mamy na świecie kopalni odkrywkowych, rośnie natomiast liczba tych podziemnych – zauważa Romanowski. – KGHM w tym obszarze jest ekspertem, dlatego powinien wdrażać jak najwięcej innowacyjnych rozwiązań. Tu widzimy obecnie największą szansę na obniżenie kosztów, które generuje koncern.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.