Newsy

Lotos: złego zarządzania na złożu Yme nie będziemy akceptować

2012-05-10  |  06:55
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Grupa Lotos
  • MP4

     – Chcielibyśmy z operatorem złoża rozwiązać problem opóźnienia na drodze współpracy biznesowej   podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu. Jednak na wszelki wypadek spółka przygotowuje również pewne działania prawne.  Tego chcielibyśmy uniknąć  dodaje prezes.

    Spółka Talisman, operator norweskiego złoża Yme, w którym Lotos posiada 20 proc. udziałów, wykluczyła rozpoczęcie wydobycia w tym roku.

      To musimy zaakceptować  mówi Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.  Nie akceptujemy jednak jakości zarządzania tym projektem: braku odpowiedniego harmonogramu postępowania i rozwoju tego projektu.

    Jak podkreślają przedstawiciele polskiego koncernu, w pierwszej kolejności podejmowane będą próby rozwiązania problemu opóźnienia i dodatkowych kosztów na drodze współpracy biznesowej.

      Zobaczymy, co nam się uda w tym zakresie zrobić. Przygotowawcze działania prawne również są realizowane. Będziemy informować, kiedy trzeba będzie je podjąć i jakie będą nasze oczekiwania zapowiada prezes Lotosu.

    Dodaje jednak, że to ostateczność, której ze względu na przeciągający się czas postępowania, spółka wolałby uniknąć.

    Uruchomienie wydobycia na złożu Yme opóźnia się już trzeci rok. Operator, kanadyjska spółka Talisman, podkreśla, że opóźnienie wynika z przedłużającej się budowy platformy wydobywczej. Wydobycie ma ruszyć najwcześniej w 2013 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać

    Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że mimo starań Polsce nie uda się osiągnąć redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Mamy wprawdzie rekordowy poziom 30 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale polska gospodarka w dalszym ciągu jest wysokoemisyjna ze względu na spory udział węgla. OECD zaleca przyspieszenie dekarbonizacji i uproszczenie systemu wydawania pozwoleń dla nowych instalacji OZE. Rekomenduje także reformę podatków w transporcie.

    Problemy społeczne

    Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

    18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.

    Transport

    Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku

    Z początkiem lutego ruszył program NaszEauto, w ramach którego na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych trafi łącznie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł, a mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci przestrzegają, że wyłączenie z niego firm może spowodować, że nie przyniesie on spodziewanych efektów. – Dopłaty powinny być mechanizmem towarzyszącym szerszym zmianom systemowym opartym przede wszystkim na zmianie przepisów podatkowych – ocenia Aleksander Szałański z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.