Mówi: | Paweł Olechnowicz |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Grupa Lotos |
Lotos: złego zarządzania na złożu Yme nie będziemy akceptować
– Chcielibyśmy z operatorem złoża rozwiązać problem opóźnienia na drodze współpracy biznesowej – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu. Jednak na wszelki wypadek spółka przygotowuje również pewne działania prawne. – Tego chcielibyśmy uniknąć – dodaje prezes.
Spółka Talisman, operator norweskiego złoża Yme, w którym Lotos posiada 20 proc. udziałów, wykluczyła rozpoczęcie wydobycia w tym roku.
– To musimy zaakceptować – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu. – Nie akceptujemy jednak jakości zarządzania tym projektem: braku odpowiedniego harmonogramu postępowania i rozwoju tego projektu.
Jak podkreślają przedstawiciele polskiego koncernu, w pierwszej kolejności podejmowane będą próby rozwiązania problemu opóźnienia i dodatkowych kosztów na drodze współpracy biznesowej.
– Zobaczymy, co nam się uda w tym zakresie zrobić. Przygotowawcze działania prawne również są realizowane. Będziemy informować, kiedy trzeba będzie je podjąć i jakie będą nasze oczekiwania –zapowiada prezes Lotosu.
Dodaje jednak, że to ostateczność, której ze względu na przeciągający się czas postępowania, spółka wolałby uniknąć.
Uruchomienie wydobycia na złożu Yme opóźnia się już trzeci rok. Operator, kanadyjska spółka Talisman, podkreśla, że opóźnienie wynika z przedłużającej się budowy platformy wydobywczej. Wydobycie ma ruszyć najwcześniej w 2013 roku.
Czytaj także
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2024-10-14: UE i USA dążą do zażegnania konfliktu między Izraelem a Iranem. Próby te na razie nie przynoszą efektu
- 2024-05-13: Po majówkowych promocjach ceny paliw na stacjach nie rosną drastycznie. Cenniki hurtowe idą w dół
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
- 2024-01-26: Napięcia na Bliskim Wschodzie na razie bez większego wpływu na ceny ropy. Może o nich zdecydować sytuacja w Chinach
- 2023-10-18: Konflikt na Bliskim Wschodzie ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa Europy. W wielu aspektach może być na rękę Rosji
- 2023-06-26: Ceny ropy naftowej niższe niż przed rokiem o jedną trzecią. Powodem jest słaby popyt, zwłaszcza ze strony Chin
- 2023-04-12: Kolejne inwestycje usprawnią import paliw drogą morską. Potrzeba likwidacji wąskich gardeł
- 2023-02-28: W rok po inwazji Rosji na Ukrainę ceny surowców wróciły do poziomów sprzed wojny. Teraz duże znaczenie będzie mieć odbicie w Chinach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.