Mówi: | Magdalena Rusiłowicz |
Funkcja: | ekspertka |
Firma: | Fundacja WWF Polska, Polska Koalicja ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego |
Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
Import oleju palmowego do Polski nieco spada, ale za to coraz większy jest w nim udział certyfikowanego surowca. Certyfikaty to sposób producentów, firm spożywczych i kosmetycznych na bardziej zrównoważone pozyskiwanie oleju palmowego – z poszanowaniem środowiska i społeczności lokalnych z krajów producenckich. Niedługo, zgodnie z unijnym prawem, firmy w Europie będą mogły kupować tylko olej pochodzący ze zrównoważonych plantacji. Surowiec ten znajduje się w niemal połowie produktów na sklepowych półkach i ze względu na jego właściwości trudno go zastąpić.
W 2023 roku światowa produkcja oleju palmowego sięgnęła 80 mln t. Według prognoz FAO, czyli agendy ONZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa, do 2050 roku popyt na ten surowiec się potroi. W Polsce od 2004 roku spożycie oleju palmowego wzrosło o 150 proc. Opracowany przez Polską Koalicję ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego „Raport z badania poziomu certyfikowanego oleju palmowego w Polsce” wskazuje, że w 2022 roku na nasz rynek trafiło 247 tys. t oleju palmowego w surowcu i ok. 214 tys. t oleju palmowego w postaci ukrytej (jako składnik gotowych produktów spożywczych, kosmetycznych i chemicznych). Od 2019 roku import tego produktu do Polski spada w tempie 1 proc. w skali roku.
– Może to być spowodowane tym, że po prostu firmy ustaliły już wykorzystanie tego surowca w swoich produktach i nie zmieniają tych proporcji. Nie wprowadzają również nowych produktów z olejem palmowym, tylko starają się trzymać poziom i ograniczać sprowadzanie tego oleju do Polski – mówi agencji Newseria Biznes Magdalena Rusiłowicz, koordynatorka Polskiej Koalicji ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego, ekspertka Fundacji WWF Polska, będącej członkiem koalicji.
Olej palmowy jest wykorzystywany głównie w produktach spożywczych, kosmetykach, chemii domowej czy do produkcji biopaliw.
– To są często słodkie przekąski, kremy, ciastka, słodycze czy też słone przekąski, na przykład chipsy. Olej palmowy jest składnikiem bardzo często produktów pakowanych czy gotowych, które w swojej diecie powinniśmy traktować jako dodatek, absolutnie nie jako podstawę naszej diety – podkreśla przedstawicielka PKZOP. – Powinniśmy podchodzić do tego w sposób bardzo zrównoważony, aby decyzje przy sklepowej półce były podejmowane z troską o nasze zdrowie, o środowisko naturalne oraz o kwestie społeczne związane z produkcją oleju palmowego.
80 proc. światowej produkcji oleju palmowego pochodzi z dwóch państw Azji Południowo-Wschodniej – Malezji i Indonezji. Ze względu na szybko rosnący popyt na świecie przez wiele lat plantacje palmy olejowej były tworzone w sposób niezrównoważony, co przyczyniło się do wycinki tysięcy hektarów lasów tropikalnych. To doprowadziło do utraty cennych siedlisk przyrodniczych na tych obszarach i zmniejszenia różnorodności biologicznej, a także negatywnie wpłynęło na lokalne społeczności zależne od lasów tropikalnych. Certyfikacja surowca może jednak sprawić, że jego pozyskiwanie będzie się odbywało bez szkody dla środowiska i społeczności lokalnych.
– Olej palmowy certyfikowany pochodzi z różnych rejonów świata. To nie jest tak, że w Malezji mamy certyfikowany olej, a w Brazylii nie, tylko to jest indywidualna kwestia poszczególnych plantacji. Producenci mogą się zwracać do organizacji, które się zajmują certyfikacją, głównie to jest RSPO, czyli Okrągły Stół na rzecz Zrównoważonej Produkcji Oleju Palmowego, następnie przystępują do serii audytów, by taki certyfikat uzyskać – tłumaczy Magdalena Rusiłowicz. – Jeżeli chodzi o dostępność certyfikowanego oleju palmowego na rynku światowym, to należy sobie zdać sprawę, że bardzo ciężko byłoby uzyskać taką ilość, żeby zaspokoić globalne zapotrzebowanie. W związku z tym jako Fundacja WWF Polska i Polska Koalicja ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego mówimy o tym, jak istotna jest zrównoważona konsumpcja.
RSPO opracowało zestaw kryteriów środowiskowych i społecznych, które firmy muszą spełnić, aby pozyskiwać certyfikowany, zrównoważony surowiec pochodzący z palmy olejowej. Przykładowo certyfikowana plantacja nie może powstać na terenach, na których wcześniej był las deszczowy. Jako przykłady już wdrażanych pozytywnych zmian eksperci koalicji przytaczają za Trase przykład Indonezji, w której działania na rzecz środowiska i klimatu pozwoliły zmniejszyć liczbę pożarów lasów o 82 proc. względem poprzednich lat.
– Udział certyfikowanego oleju w Polsce w roku 2021 wynosił 56 proc. w skali ogólnej, czyli całego oleju palmowego w naszym kraju. Najlepszy wynik uzyskał sektor kosmetyczny i chemiczny, ponieważ tam poziom oleju certyfikowanego wynosił 64 proc. Zaraz za nim był sektor spożywczy, gdzie udział ten wynosi 62 proc. – mówi ekspertka WWF Polska.
Wśród polskich firm wykorzystanie certyfikowanego oleju palmowego stopniowo wzrasta z 27 proc. w 2020 roku do 31 proc. w 2021 roku, biorąc pod uwagę odsetek certyfikowanego oleju palmowego spośród całego wykorzystywanego na potrzeby produkcji w kategorii żywność. Z kolei w kategorii chemii i kosmetyków udział oleju palmowego w polskich przedsiębiorstwach osiągnął stopień certyfikacji na poziomie 65 proc. Znacznie gorzej wygląda to w sektorze biopaliw i paszy – mniej niż 30 proc.
Celem strategicznym PKZOP jest osiągnięcie w Polsce poziomu 100 proc. zrównoważonego oleju palmowego. Według deklaracji firm należących do koalicji uśredniony poziom certyfikacji dla nich wynosi obecnie 97 proc., przy czym większość osiągnęła już 100 proc. certyfikacji, a pozostałe mają wyznaczone ramy czasowe dla tego procesu.
– Ponieważ będzie wprowadzona nowa dyrektywa przeciwko sprowadzaniu do UE produktów, które się przyczyniają do wylesiania, to cel koalicji poniekąd będzie spełniony – dodaje Magdalena Rusiłowicz.
W czerwcu ubiegłego roku weszły w życie unijne przepisy EUDR (European Union Deforestation Regulation). Rozporządzenie ma na celu zapobiegać wylesianiu, co oznacza, że wszystkie surowce wrażliwe, takie jak olej palmowy, kawa czy kakao, sprowadzane na rynek europejski, będą musiały być certyfikowane. Większość firm musi się dostosować do nowych zasad pod koniec roku.
– Chcemy rozpocząć dialog z rządem, w jaki sposób możemy my jako organizacja pozarządowa, ale też firmy, które są członkami koalicji, przygotować się do tych zmian, co możemy zrobić, jak ułatwić ten proces naszym członkom, ale również innym firmom, które potencjalnie zwrócą się do nas o pomoc. Obecnie nie ma jeszcze zbyt wielu informacji na ten temat. Firmy wiedzą, że będą nowe obowiązki i że trzeba ten swój łańcuch dostaw trochę dostosować do nowego prawa, natomiast jest jeszcze mało szczegółów i mało praktycznych wskazówek – przekonuje ekspertka.
Badania PKZOP pokazują, że 64 proc. Polaków nie spotkało się z pojęciem „certyfikowany olej palmowy”. Większość nie zna zalet, jakie zapewnia certyfikacja, i nie wie, pod jakimi warunkami można ją uzyskać. Jednocześnie nazwa „olej palmowy” źle im się kojarzy – właśnie ze szkodami środowiskowymi – i obawiają się produktów zawierających ten składnik.
– Bojkot oleju palmowego naszym zdaniem nie ma sensu, ponieważ całkowite wycięcie użycia tego surowca, na przykład z Europy, przesunęłoby ten problem środowiskowy i społeczny w inne części świata. Bardziej należy się skupić na tym, żeby ten surowiec, jeżeli musimy go wykorzystywać, pochodził ze zrównoważonych źródeł – podkreśla koordynatorka Polskiej Koalicji ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego.
Jak podaje koalicja, palma olejowa jest bardzo wydajna, owocuje dwa razy w miesiącu przez cały rok i może dostarczać owoce przez ok. 25 lat. Z 1 ha rocznie można pozyskać ok. 3,7 t oleju, co oznacza, że jej uprawa jest nawet do siedmiu razy bardziej wydajna niż innych roślin oleistych. Zastąpienie oleju palmowego innymi olejami roślinnymi wymagałoby więc wygospodarowania dodatkowej powierzchni rolnej i doprowadziło do dalszej degradacji środowiska oraz utraty różnorodności biologicznej w kolejnych regionach.
Czytaj także
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-08-04: Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
- 2025-07-22: Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.