Newsy

Polacy tankują mniej niż przed rokiem. Spada sprzedaż paliw.

2013-08-16  |  06:10
Mówi:Leszek Wieciech
Funkcja:prezes
Firma:Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
  • MP4

    Spada sprzedaż paliw płynnych w Polsce. W pierwszym półroczu 2013 roku rynek oleju napędowego, benzyny i autogazu skurczył się o 6 proc. Fatalny dla branży okazał się przede wszystkim okres od stycznia do marca. W drugim kwartale nastąpiło delikatne odbicie. – Takie wyniki spowodowane są między innymi szarą strefą – tłumaczy Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. 

    Wyniki sprzedaży paliw w pierwszych sześciu miesiącach tego roku były gorsze od przewidywań. Polacy rzadziej tankują, bo we znaki daje się przede wszystkim spowolnienie gospodarcze. Po ubiegłorocznych mistrzostwach Europy w piłce nożnej spadło tempo inwestycji infrastrukturalnych. Konsumenci indywidualni z kolei, zamiast wydawać pieniądze, oszczędzają.

     – Czynnikiem nieco fałszującym obraz rynku, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego, jest dalszy wzrost szarej strefy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Wieciech.

    Od stycznia do czerwca br. sprzedano 6,32 mln m3 oleju napędowego, o 8 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W przypadku benzyny spadek był 3-proc., do poziomu  2,4 mln m3.

     – Jednym paliwem, które odnotowało tendencję wzrostową był autogaz – mówi szef POPiHN.

    Wyniki dystrybucji LPG poprawiły się o 1 proc. Tegoroczna sprzedaż wyniosła w sumie 1,97 mln m3, co pokazuje, że autogaz pozostaje ciekawą alternatywą dla benzyny. Tym bardziej, że nie sprawdzają się czarne wizje o znaczących podwyżkach cen surowca.  

     – Dane statystyczne wskazują na to, że w ostatnich miesiącach różnice cenowe, widełki między cenami benzyny i autogazu nadal się rozwierały – podkreśla prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.  

    Organizacja prognozuje, że w tym roku sprzedaż paliw spadnie w sumie o 5 proc. 

     – Jeśli zadziałają mechanizmy powstrzymujące szarą strefę to może ten spadek będzie zdecydowanie niższy – mówi Wieciech.

    W ubiegłym roku rynek skurczył się o 6 proc. O blisko 1/10 spadła sprzedaż oleju napędowego, a o 5 proc. – benzyny. Podobnie jak teraz lepsze były wyniki sprzedaży gazu LPG.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.