Newsy

Prezes PERN „Przyjaźń”: Terminal naftowy w Gdańsku hubem do magazynowania i przeładunku ropy

2013-12-23  |  06:55

W połowie przyszłego roku ma być gotowa nowa strategia PERN „Przyjaźń”. – To będzie kompleksowa strategia dla podmiotu, który będzie świadczył usługi przesyłu oraz magazynowania ropy, paliw i chemikaliów – zapowiada prezes spółki, Marcin Moskalewicz. Kluczowym elementem ma być inwestycja w terminal naftowy w Gdańsku.

 – Dokładną strategię przekażemy w połowie przyszłego roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN „Przyjaźń” SA. – To będzie nowa infrastruktura, nowa logistyka, nowe obszary. Mamy dużo pomysłów. Chcemy wykorzystać potencjał, który mamy, czyli spółki w Gdańsku. Chcemy również wykazać innowacyjność, czyli spółkę, która zajmuje się monitoringiem rurociągów, nie tylko ropnych. Chcemy pokazać, że stać nas na to, by konkurować w tym obszarze nie tylko na rynku europejskim, ale też światowym.

Zapewnia, że spółka bardzo poważnie „wzięła się” za realizację inwestycji w terminal naftowy w Gdańsku, który będzie kluczowym elementem nowej strategii.

Terminal ma być pierwszym polskim hubem morskim na ropę naftową, chemikalia i produkty ropopochodne. Jego pojemność będzie wynosić ok. 700 tys. metrów sześciennych. W terminalu ma być możliwe magazynowanie, blendowanie i kumulacja ropy naftowej. Całość inwestycji kosztującej 820 mln zł ma zostać zrealizowana do 2018 r. Budowa ma się rozpocząć w przyszłym roku.

Zdaniem Moskalewicza, możliwości wykorzystania terminala pokazuje podpisana na początku listopada z włoskim koncernem Eni Trading and Shipping. Kontrakt dotyczy, oprócz transportu, również przeładunku i magazynowania ok. 100 tysięcy ton ropy.

 – To jest pierwsza umowa, krótkofalowa. Liczymy na to, że to jest początek naszej drogi, ale po 2015 roku. Mam nadzieję, że terminal w Gdańsku będzie postrzegany przez traderów jako hub do magazynowania i przeładunku, czyli usług, których Polska do tej pory nie świadczyła – podkreśla Marcin Moskalewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.