Mówi: | Jarosław Michniuk |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Selena FM |
Trudny czas dla chemii budowlanej
Spowolnienie w sektorze budowlanym dotyka też branżę chemiczną. Szansą dla firm takich jak Selena FM, która w ciągu 20 lat stała się globalnym producentem i dystrybutorem chemii budowlanej, ma być obecność na rynkach zagranicznych i wprowadzanie nowych produktów. Dzięki temu obroty idą w górę – w zeszłym przekroczyły miliard złotych.
– Widzimy na rynku duże spowolnienie, szczególnie widoczne od połowy tego roku. Zakładamy również, że to spowolnienie w takich krajach jak Polska czy inne kraje Europy Środkowej będzie kontynuowane w przyszłym roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Michniuk, prezes Selena FM. – Na rynkach budowlanych w tych krajach nie możemy się spodziewać dobrej koniunktury – dodaje.
Rozwiązaniem ma być rozwijanie działalności w innych częściach świata, tym bardziej, że grupa to w tej chwili holding 34 spółek krajowych i zagranicznych. Jej zakłady produkcyjne są zlokalizowane na czterech kontynentach i realizują zamówienia na 70 rynków.
– Mamy spółki w 18 krajach całego świata i są takie regiony na świecie, które się rozwijają. Szczególnie jeżeli mówimy o Rosji czy Azji Centralnej. Tam są interesujące możliwości wzrostu, również w branży budowlanej – podkreśla prezes Seleny FM.
Decyzję o ekspansji zagranicznej zarząd spółki podjął pod koniec lat 90. Selena poszukiwała wówczas możliwości rozwoju, a tę oferowały głównie rynki zagraniczne. W roku 2011 zainwestowała np. w budowę fabryki pian montażowych w Chinach, co pochłonęło 40 mln zł.
Firma będzie się też broniła przed spowolnieniem gospodarczym wprowadzając na rynek innowacyjne produkty, które pozwolą uzyskiwać wyższe marże. W tej chwili trwają prace nad nowymi recepturami.
– Do tych produktów należą piany poliuretanowe, uszczelniacze i kleje, ale również systemy ociepleń i hydroizolacje. Jest sporo projektów, które znajdują się aktualnie w fazie testów i badań – ujawnia Jarosław Michniuk.
W zeszłym roku firma miała ponad 1 mld zł obrotów. Ale choć wzrosły one o 16 proc., to zysk netto spadł w tym samym czasie o 9 proc., do 21 mln zł. To głównie wpływ drożejących surowców, a także m.in. zakupu polskiego producenta wyrobów papowych – Matizolu. W tym roku, narastająco po trzech kwartałach, Selena FM wypracowała 805,2 mln zł przychodów i 8,2 mln zł zysku netto przy poprawie zysku operacyjnego EBIT do 30 mln zł. Zdaniem prezesa wzrost obrotów powinien się utrzymać także w tym roku.
– W dalszym ciągu koncentrujemy się także na działaniach optymalizacyjnych i restrukturyzacyjnych. W tym zakresie nic się nie zmieniło – zastrzega Jarosław Michniuk.
Czytaj także
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-08-12: Ponad 200 polskich sportowców walczyło w Paryżu nie tylko o medale, ale też nagrody finansowe i uwagę sponsorów. To szczególnie istotne dla mniej popularnych dyscyplin
- 2024-07-12: Coraz wyższy poziom imigracji w Polsce nie zrównoważy mniejszej liczby urodzeń. Najszybciej będą się wyludniać wsie i mniej atrakcyjne miasta
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
W ciągu ostatnich kilku lat, od wejścia w życie przepisów Apteka dla Aptekarza, zamknięto ponad 2,2 tys. aptek w Polsce, a około 400 gmin nie posiada na swoim terenie apteki. Trzech na pięciu Polaków, aby kupić leki, musi się udać po nie do innej miejscowości. Sygnatariusze listu otwartego do minister zdrowia przygotowanego przez Koalicję „Na pomoc niesamodzielnym” apelują o zmianę priorytetów w legislacji dotyczącej rynku aptek. Wzywają też do podjęcia systemowych działań przeciwdziałających wykluczeniu zdrowotnemu ze względu na miejsce zamieszkania.
Bankowość
1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy

Niskoemisyjny transport, oszczędzanie zasobów, zarządzanie odpadami czy walka z zanieczyszczeniami – to część wyzwań, które stawia przed miastami szybko rosnąca liczba mieszkańców. Na przynajmniej część z nich odpowiedzią mogą być innowacje, które mogą pomóc także w adaptacji miast do zmiany klimatu. To właśnie innowacyjnych rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój miast poszukuje ING Bank Śląski w nowej edycji Programu Grantowego. Do młodych naukowców i start-upów trafi 1 mln zł.
Telekomunikacja
Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje

Nadmierne obciążenia biurokratyczne i wysokie koszty prawne są wskazywane przez wiele start-upów jako bariery, które są najtrudniejsze do pokonania w ich działalności – wynika z raportu „Polskie Startupy 2024”. To sprawia, że część z nich szuka możliwości przeprowadzki za ocean – ze stratą dla innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Również w branży ICT o potrzebie deregulacji mówi się od lat, bo to przeszkadza jej w globalnym wyścigu technologicznym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.