Newsy

Świadomość ubezpieczeniowa motocyklistów rośnie. Co trzeci dokupuje do OC polisę następstw nieszczęśliwych wypadków

2023-04-12  |  06:25
Mówi:Karol Domżała
Funkcja:zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych
Firma:Compensa TU SA Vienna Insurance Group
  • MP4
  • Pierwsze dni ciepłej pogody to jednocześnie start sezonu motocyklowego. Popularność jednośladów na krajowych drogach rośnie z każdym rokiem, co wynika m.in. z wygody i niższych kosztów utrzymania w porównaniu z samochodem osobowym. Ich posiadacze przed wyjazdem na drogi powinni jednak pamiętać nie tylko o obowiązkowej polisie OC, ale i ubezpieczeniach dobrowolnych, które w razie stłuczki bądź poważniejszego wypadku będą chronić motocyklistę i sam pojazd. Jak wskazuje Karol Domżała z Compensy, ceny takich polis na przestrzeni ostatnich lat mocno spadły.

     W 2022 roku odnotowano w Polsce rekordową liczbę wydanych praw jazdy kategorii A, która uprawnia do poruszania się motocyklem. Zainteresowanie nimi rośnie już niemal z każdym rokiem – mówi agencji Newseria Biznes Karol Domżała, zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

    W ślad za rekordowym zainteresowaniem rośnie również sprzedaż i rejestracje nowych motocykli. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w całym 2022 roku zarejestrowano nieco ponad 23,9 tys. motocykli, co stanowiło blisko 11-proc. wzrost r/r. To drugi najlepszy rezultat od 2015 roku (25,9 tys. rejestracji) – wówczas był to wynik boomu na 125-tki, kiedy umożliwiono jazdę nimi posiadaczom prawa jazdy kategorii B.

    – Wzrost popularności motocykli może wynikać z kilku powodów. Pierwszym jest to, że koszty eksploatacji motocykla są znacznie niższe niż koszty eksploatacji samochodu osobowego. Poza tym jazda motocyklem – szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich – pozwala zaoszczędzić czas poświęcany na dojazdy chociażby do pracy, ponieważ jednoślad jest pojazdem niewielkich rozmiarów i może sprawnie poruszać się w korkach. Nie bez znaczenia jest też fakt, że jazda na motocyklu zapewnia po prostu ogromną frajdę – mówi Karol Domżała.

    Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami motocykl podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, tak samo jak samochód osobowy. Za brak takiej polisy motocykliście grożą kary, a ich wysokość zależy od długości przerwy w ubezpieczeniu. Jeśli jest ona dłuższa niż dwa tygodnie, kierowca zostanie ukarany grzywną 1160 zł.

    OC nie jest jedynym ubezpieczeniem, na które warto, aby motocykliści zwrócili uwagę. W razie wypadku są oni bowiem bardziej narażeni na uszczerbek na zdrowiu niż kierowcy samochodów osobowych. Nie chroni ich karoseria, pasy czy poduszka powietrzna, dlatego są narażeni na ryzyko dużo poważniejszych urazów – mówi ekspert Compensy.

    Jak podkreśla, niestety większość właścicieli motocykli poprzestaje na obowiązkowym OC. Co istotne, w razie wypadku z winy motocyklisty taka polisa ochroni tylko osoby poszkodowane i nie pokryje kosztów leczenia samego ubezpieczonego, jeśli on też ucierpi w zdarzeniu. Z ostatnich danych Policji wynika, że w 2021 roku motocykliści uczestniczyli w ponad 2 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 215 osób, a prawie 1,9 tys. zostało rannych.

    – Na szczęście świadomość ubezpieczeniowa wśród motocyklistów wzrasta i ze statystyk Compensy wynika, że już co trzeci motocyklista do ubezpieczenia OC dołącza również ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków – mówi Karol Domżała.

    Jak wskazuje, obowiązkowa polisa OC nie chroni też motocykla i nie pokryje kosztów jego naprawy po wypadku. Dlatego właściciele jednośladów powinni się również zastanowić nad ubezpieczeniem autocasco. Jego dodatkową zaletą jest fakt, że taka polisa zadziała również w przypadku kradzieży motocykla (według danych KGP w 2021 roku w Polsce zgłoszono kradzież 1340 jednośladów, w większości z przestrzeni otwartych – niestrzeżonych parkingów, podwórek i posesji).

    – Wśród motocyklistów wciąż pokutuje mit, że ubezpieczenie AC jest bardzo drogie i jego cena sięga kilkudziesięciu procent wartości motocykla. Tymczasem na przestrzeni ostatnich lat rynek ubezpieczeniowy bardzo mocno się zmienił. Co najmniej kilka towarzystw zaktualizowało swoją ofertę ubezpieczeniową i dzisiaj ubezpieczenie autocasco dla motocykla można zawrzeć już od 4 proc. jego wartości – mówi zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Handel

    UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram

    5 czerwca wygaśnie obecny system wolnego handlu między Ukrainą a Unią Europejską. Wrócą kontyngenty taryfowe i cła na część produktów rolnych. Do czasu zawarcia nowego, długoterminowego porozumienia handlowego ma obowiązywać tymczasowy mechanizm przejściowy: 7/12 rocznych kontyngentów taryfowych.  – To będą trudne negocjacje, bo to też jest etap przygotowania całego procesu przyszłej integracji Ukrainy z Unią Europejską – ocenia minister rolnictwa dr Czesław Siekierski.

    Finanse

    Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha

    Szacuje się, że w Polsce wciąż brakuje 1,5–2 mln mieszkań, mimo oddawanych przez dekady inwestycji deweloperskich i kilku programów wsparcia dla młodych na pierwsze mieszkanie. W tym kontekście wiele mówi się o konieczności przyspieszenia rozwoju społecznego budownictwa czynszowego, ale do tego potrzebne są grunty. Na ten cel przeznaczono 800 ha gruntów Skarbu Państwa, które znajdują się w Krajowym Zasobie Nieruchomości i które są zagospodarowywane wspólnie z samorządami. Ta pula gruntów nadających się pod budownictwo mieszkaniowe może być nawet trzykrotnie większa.

    Farmacja

    Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni

    Jeszcze kilka lat temu rokowania w SMA były niekorzystne. Zmieniło je uruchomienie w styczniu 2019 roku modelowego programu lekowego B.102, w którym pacjenci otrzymali pierwszą na świecie terapię – nusinersen. Kolejnym krokiem milowym w walce z chorobą było uruchomienie badań przesiewowych noworodków w kierunku SMA, dzięki którym dzieci otrzymują leczenie, zanim wystąpią pierwsze objawy choroby. We wrześniu 2023 roku udostępnione zostały dwie kolejne terapie zarejestrowane w Europie, co mogło sugerować, że wachlarz możliwości terapeutycznych w Polsce został wyczerpany. Tymczasem Ministerstwo Zdrowia poszło o krok dalej – w kwietniu ubiegłego roku podjęto decyzję o kontynuacji leczenia kobiet z SMA w czasie ciąży pierwszym zarejestrowanym terapeutykiem.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.