Mówi: | Kalina Figurska-Rudnicka |
Funkcja: | doradca podatkowy |
Firma: | MDDP |
Świąteczne prezenty od pracodawcy mogą być zwolnione z podatku PIT
Prezent świąteczny od pracodawcy jest traktowany jako przychód i pracownik musi od niego zapłacić podatek. Wyjątkiem są jednak sytuacje, gdy wartość prezentu nie przekracza 380 zł (w skali roku), a jego zakup był sfinansowany ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Można to zwolnienie zastosować np. do gotówki czy karty przedpłaconej. Zwolnieniu z podatku nie będzie jednak podlegał kupon podarunkowy.
– Opodatkowanie prezentów czy upominków dla pracowników jest różne w zależności od tego, jakie jest źródło finansowania tego rodzaju prezentów – mówi agencji Newseria Biznes Kalina Figurska-Rudnicka z Kancelarii MDDP.
Prezenty zakupione ze środków obrotowych firmy będą co do zasady traktowane jako przychód pracownika. Ich wartość powinna więc być doliczona przez pracodawcę do podstawy opodatkowania zatrudnionego i powiększyć należny podatek. Wyjątkiem mogą być prezenty, które będą wykorzystywane przez pracownika podczas wykonywania jego obowiązków służbowych, np. akcesoria biurowe. Wówczas zgodnie z interpretacją organów podatkowych nie ma osobistej korzyści majątkowej po stronie samego pracownika.
– Jeżeli środki na zakup prezentów zostaną pobrane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a regulamin ZFSŚ będzie przewidywał taką możliwość, jeżeli wartość tych prezentów zostanie zróżnicowana zgodnie z materialną sytuacją pracowników i w ciągu roku nie przekroczy ona 380 zł na pracownika, to nie dojdzie do powstania przychodu opodatkowanego po stronie pracownika – wyjaśnia Figurska-Rudnicka.
Zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych mogą być nie tylko prezenty, lecz także gotówka i karty przedpłacone. Organy podatkowe odróżniają je od talonów, bonów i voucherów, które nie mogą podlegać zwolnieniu (bez względu na źródło finansowania). Karty pełnią funkcję podobną do gotówki czy karty płatniczej, podczas gdy bony zakupowe służą raczej wymianie na towar w określonym sklepie.
– Karty są korzystne również dla pracodawcy z punktu widzenia podatku VAT, ich sprzedaż przez podmiot zewnętrzny nie będzie podlegała podatkowi VAT – mówi ekspertka MDDP.
Zakup prezentów oznacza też określone obowiązki podatkowe dla pracodawcy. Przeznaczone na ten cel środki firma może wrzucić w koszty uzyskania przychodu i tym samym pomniejszyć zobowiązanie wobec urzędu skarbowego z tytułu podatku dochodowego.
– Prezenty to budowanie relacji, motywowanie pracowników do dalszej współpracy i to ma związek pośredni z zabezpieczeniem źródła przychodu. W związku z czym tego rodzaju wydatki mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Wyjątkiem są towary wymienione w katalogu w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli np. alkohol. Alkohol nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli jest kupowany przez pracodawcę i przekazywany pracownikom – mówi Kalina Figurska-Rudnicka.
Czytaj także
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-13: Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-12-20: Krystian Ochman: Kiedyś dostałem w prezencie grę komputerową i strasznie się wkręciłem. Chciałem grać cały czas, ale mama dawała mi szlaban
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.