Newsy

Szkoły zawodowe szukają grantów. Zakup sprzętu do praktycznej nauki zawodu często przekracza ich finansowe możliwości

2021-12-31  |  06:15
Mówi:Ryszard Zając, dyrektor, Zespół Szkół nr 1 im. Legionów Polskich w Kozienicach
Robert Jurek, nauczyciel przedmiotów zawodowych, Zespół Szkół nr 1 im. Legionów Polskich w Kozienicach
  • MP4
  • Przez lata zaniedbywane szkolnictwo zawodowe boryka się dziś m.in. ze spadkiem popularności i niedofinansowaniem. Tymczasem kształcenie przyszłych kadr wymaga bardzo drogiego sprzętu, a pojedynczy stół warsztatowy na wyposażeniu pracowni do nauki przedmiotu potrafi kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Alternatywą dla szkół, które liczą każdą złotówkę, są jednak granty i wsparcie finansowe ze strony biznesu. Pokazuje to przykład kozienickiej placówki, która jest jedną z ponad 40 szkół i przedszkoli objętych w tym roku wsparciem Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

    Chcemy jak najlepiej przygotować uczniów do przyszłego życia zawodowego. Chcemy, żeby nabyli praktyczne umiejętności, a bez sprzętu nie da się tego zrobić. Dzięki grantowi z programu „WzMOCnij swoje otoczenie” udało nam się jednak doposażyć szkołę w bardzo cenny sprzęt mówi agencji Newseria Biznes Ryszard Zając, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 im. Legionów Polskich w Kozienicach.

    Według statystyk Ministerstwa Edukacji i Nauki w Polsce jest łącznie ok. 3,4 tys. techników i szkół branżowych I stopnia, w których od września naukę pobiera blisko 850 tys. uczniów. Szkolnictwo zawodowe ma jednak przed sobą wiele wyzwań. Przez ostatnie dekady było zaniedbane, co spowodowało sukcesywny spadek liczby szkół zawodowych i ich absolwentów, którzy wchodzą na rynek pracy. Problemem jest też niewielka popularność szkolnictwa zawodowego oraz niedofinansowanie. Z tym ostatnim boryka się również kozienicka placówka, która kształci m.in. przyszłych mechaników, ślusarzy i elektryków, ale dotąd – ze względów finansowych – miała problemy z doposażeniem pracowni w sprzęt niezbędny do doskonalenia umiejętności praktycznych.

    Pieniędzy na sprzęt nigdy nie jest zbyt dużo, z ledwością znajdujemy pieniądze na bieżące sprawy, więc takiego sprzętu na pewno sami nie moglibyśmy kupić – mówi Ryszard Zając. – Dlatego zdecydowaliśmy się wystąpić o grant PSE, z pozytywnym skutkiem. Dzięki niemu doposażyliśmy kilka szkolnych pracowni w sprzęt, który jest dla elektryków niezbędny.

    Jak podkreśla, kształcenie zawodowe wymaga bardzo drogiego sprzętu. Jeden stół warsztatowy lub laboratoryjny na wyposażenie pracowni to koszt rzędu kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. O wiele droższe są profesjonalne stanowiska do praktycznej nauki zawodu.

    – Dzięki współpracy z PSE w ramach programu „WzMOCnij swoje otoczenie” nasza szkoła została doposażona w stanowiska modułowe do nauczania przedmiotu elektrotechnika i elektronika. Takie stanowisko pozwala nam badać poszczególne elementy, jak np. tranzystory, tyrystory, cewki i kondensatory, sprawdzać podstawowe prawa elektrotechniki. Wszystkie te pomiary odbywają się w bezpiecznych warunkach – mówi Robert Jurek, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół nr 1 w Kozienicach.

    Jak podkreśla, taki sprzęt – i wyćwiczone na nim praktyczne umiejętności – są uczniom niezbędne do zaliczenia egzaminu zawodowego.

    – Takie stanowisko umożliwia nam nie tylko kształcenie przyszłych elektryków, ale i przygotowanie ich do egzaminu zawodowego. Doświadczenie, eksperyment w połączeniu z częścią teoretyczną, ułatwia przyswajanie wiedzy. To zaprocentuje, kiedy nasi absolwenci będą chcieli zaistnieć na rynku pracy – mówi Robert Jurek. – Myślę też, że doposażenie pracowni poszerzy ofertę edukacyjną naszej szkoły, co zachęci absolwentów szkół podstawowych, żeby wstąpić w szeregi elektryków.

    – Praktyczne umiejętności są bardzo ważne, przyszła praca będzie ich wymagać. Poza tym zarówno uczeń technikum, jak i szkoły branżowej musi zdać egzamin zawodowy, który składa się również z części praktycznej. Oni wykonują pewne zadania i to jest oceniane. Dlatego w tym przypadku ta praktyka jest nawet ważniejsza od teorii – dodaje dyrektor placówki Ryszard Zając.

    Kozienicka placówka jest jedną z ponad 40 szkół i przedszkoli, które tylko w tym roku zostały objęte wsparciem finansowym Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Spółka operator krajowego systemu przesyłowego  prowadzi działalność na terenie ok. 1 tys. polskich gmin. To właśnie do nich jest skierowany realizowany od 2019 roku program grantowy „WzMOCnij swoje otoczenie”. Samorządy i ich jednostki budżetowe (np. ośrodki pomocy społecznej, ośrodki kultury, sportu i rekreacji oraz przedszkola, szkoły, biblioteki) oraz organizacje pozarządowe mogą się w nim starać o dofinansowanie w wysokości 20 tys. zł na realizację projektów związanych z rozwojem wspólnej przestrzeni publicznej i aktywizacją życia społecznego. W tym roku PSE wsparły 180 takich projektów o łącznej wartości prawie 3,7 mln zł. W ostatniej edycji programu „WzMOCnij swoje otoczenie” znalazły się wśród nich m.in. zakup defibrylatorów dla mieszkańców Ostrołęki czy uruchomienie sali integracji sensorycznej dla uczniów z dysfunkcjami rozwojowymi w Celestynowie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Coraz mniej rolników opłaca składki w KRUS. Średnia emerytura rolnicza to dziś połowa świadczenia z ZUS

    Depopulacja wsi i starzenie się społeczeństwa coraz mocniej wpływają na stabilność finansową systemu emerytalnego rolników. Liczba osób ubezpieczonych w KRUS maleje, a wypłata świadczeń w coraz większym stopniu wymaga wsparcia z budżetu państwa. Przeciętna emerytura rolnicza wynosi obecnie ok. 2,2 tys. zł, czyli nieco więcej niż połowę średniego świadczenia z ZUS. KRUS ocenia, że system wymaga głębokiej modernizacji, bo opiera się na ustawie sprzed 35 lat, która nie przystaje do obecnych realiów polskiej wsi.

    Handel

    UE przyspiesza budowę własnego łańcucha dostaw surowców krytycznych. Dziś niektóre z nich w całości są uzależnione od Chin

    Chiny w październiku zapowiedziały wprowadzenie kolejnych ograniczeń w eksporcie metali ziem rzadkich, obejmując licencjami nie tylko eksporterów, lecz także zagraniczne firmy wykorzystujące chińskie surowce lub technologie na nich oparte. Po niedawnym spotkaniu przywódców Państwa Środka i USA zapowiedziano tymczasowe zawieszenie tych restrykcji, które ma obowiązywać także odbiorców z Unii Europejskiej. Polscy politycy podkreślają, że tego typu decyzje Chin to dla Unii poważny sygnał ostrzegawczy, który powinien skłonić wspólnotę do przyspieszenia prac nad alternatywnymi źródłami dostaw. Kraje członkowskie są bowiem w dużej mierze zależne od dostaw surowców krytycznych z tego kraju.

    Edukacja

    Reaktor Maria największym osiągnięciem polskich badań jądrowych. Rozwój jego następców wymaga zwiększenia finansowania

    W tym roku Narodowe Centrum Badań Jądrowych otrzymało bezterminowe zezwolenie na eksploatację reaktora badawczego Maria od prezesa Państwowej Agencji Atomistyki. Uruchomienie reaktora w 1974 roku uważa się za jedno z największych osiągnięć polskich badań jądrowych i do dziś jest to wizytówka krajowej energetyki jądrowej, która przyciąga naukowców. Przedstawiciele NCBJ podkreślają, że dla dalszego rozwoju badań potrzebne są długofalowa strategia i zapewnienie finansowania projektów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.