Newsy

Tańsze jedzenie na święta. Ceny niektórych produktów nawet o połowę niższe niż rok temu

2014-12-23  |  06:35
Wszystkie newsy
Mówi:Marta Skrzypczyk
Funkcja:koordynator zespołu analiz sektora rolno-spożywczego
Firma:Bank BGŻ

Tegoroczne zakupy żywności świątecznej są tańsze niż w ubiegłym roku. W grudniu ceny żywności i napojów bezalkoholowych są niższe o 2,2 proc. niż rok temu. Niektóre z produktów typowo świątecznych potaniały jednak dużo bardziej – kapusta aż o 50 proc., buraki o 20-30 proc., a cukier o 30-40 proc.

W tym roku praktycznie wszystkie produkty żywnościowe są tańsze. Spadki cen utrzymują się już od lutego – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marta Skrzypczyk, analityk Banku Gospodarki Żywnościowej. ‒ Największe spadki notują warzywa oraz owoce. Wszystko ze względu na dużo wyższe zbiory w tym roku oraz embargo nałożone przez Rosję.

Skrzypczyk podkreśla, że niektóre z owoców i warzyw, które są podstawą dań w okresie świątecznym, potaniały w stosunku do ubiegłego roku nawet o połowę. Największe spadki cen dotyczą jabłek i kapusty – to nawet 50 proc. wobec grudnia 2013 r. Jak zaznacza ekspertka, tak niskich cen polscy konsumenci nie widzieli od 10 lat.

Nieco mniej potaniały inne warzywa, takie jak buraki, cebula i marchew. Ich ceny detaliczne są w tym roku niższe o 20-30 proc.

Aż o prawie 25 proc., jak wynika z danych GUS, były w listopadzie tańsze ziemniaki (w porównaniu z listopadem 2013 r.).

Skrzypczyk zauważa, że pomimo tych spadków sklepy nadal oferują promocje, więc konsumenci często mogą spotkać się z jeszcze niższymi cenami.

Tańsze jest też mięso, głównie mięso wieprzowe. Tutaj spadki sięgają 7-10 proc. Przetwory mięsne, takie jak wędliny i kiełbasy, też są w niższych cenach, ale to są niewielkie różnice, maksymalnie do 5 proc. – dodaje Marta Skrzypczyk.

Tańsze mogą być też świąteczne desery, bo aż o 30-40 proc. potaniał w tym roku cukier. Mniej zapłacimy za gotowe słodycze, choć tu spadek nie jest aż tak znaczny.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w segmencie produktów mleczarskich. Skrzypczyk przypomina, że mleko już rok temu było bardzo drogie, a takie ceny utrzymywały się przez pierwsze miesiące tego roku. Końcówka roku przyniosła jednak ulgę konsumentom, bo zgodnie z danymi GUS w listopadzie mleko było o 17 proc. tańsze niż rok temu. Skrzypczyk ocenia, że zbliżona do ubiegłorocznej powinna być cena innych produktów mleczarskich, takich jak śmietana.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.