Mówi: | Karolina Dorywalska, dyrektor Departamentu Komunikacji i Marketingu, PARP Karol Demski, kierownik, Departament Komunikacji i Marketingu, PARP |
60 proc. Polaków uważa się za przygotowanych do prowadzenia własnego biznesu. Szukają jednak możliwości zwiększania swoich kompetencji
Chociaż blisko dwie trzecie Polaków uważa, że założenie firmy w naszym kraju jest proste, nie przekłada się to na intencje przedsiębiorcze, które z roku na rok słabną – wynika z raportu PARP „Global Entrepreneurship Monitor”. Dla wielu barierą jest strach przed porażką i niewiara we własne umiejętności, ale też obawa przed biurokracją i zmieniającymi się przepisami, które stanowią duże wyzwanie dla firm, szczególnie z sektora MŚP. Dlatego tak duże jest ich zainteresowanie wszelkiego rodzaju inicjatywami edukacyjnymi. Aby wesprzeć przedsiębiorców PARP oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, już po raz kolejny zorganizowali cykl wideokonferencji zatytułowanych „Idea rozwoju Twojego biznesu”. Ich celem jest przybliżenie przedsiębiorcom najbardziej aktualnych tematów związanych z prowadzeniem firmy, w tym nowych rozwiązań i regulacji prawnych.
– Na infolinię PARP dzwoni ok. 100 tys. przedsiębiorców rocznie. Rozmawiamy m.in. o tym, co oferują fundusze europejskie, ale również o tym, jakie aspekty są istotne w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Na tej podstawie – wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i Technologii – przygotowaliśmy cykl konferencji online #idearozwojubiznesu, skierowanych do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Dorywalska, dyrektor Departamentu Komunikacji i Marketingu w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
„Idea rozwoju Twojego biznesu” to cykl 10 konferencji informacyjno-edukacyjnych, które odbywają się online na stronie internetowej parp.gov.pl w listopadzie i grudniu. Przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą się z nich dowiedzieć m.in., jakie narzędzia sprzyjają rozwojowi cyfryzacji, zielonej transformacji i innowacyjności firmy, a także poznać najnowsze regulacje prawne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej.
– Mówimy o tym, co jest ważne dla przedsiębiorców, czyli np. jak prowadzić prostą spółkę akcyjną albo jak przekazać firmę swoim następcom – mówi Karolina Dorywalska. – Ważnymi tematami poruszanymi podczas tego cyklu spotkań z pewnością będzie też planowana nowelizacja ustawy o CEIDG oraz zamówienia publiczne dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Kolejne spotkanie z cyklu „Idea rozwoju Twojego biznesu” odbędzie się w czwartek 24 listopada br., o godzinie 10. Będzie poświęcone usługom z zakresu transformacji cyfrowej dla przedsiębiorców oraz Europejskim Hubom Innowacji Cyfrowych, czyli nowo powstającym ośrodkom współfinansowanym przez Komisję Europejską, których rolą będzie pomoc w zwiększaniu konkurencyjności firm poprzez wsparcie ich w procesie cyfryzacji. EHIC mają umożliwić rozwój przede wszystkim małym i średnim firmom.
Wśród poruszanych tematów będą m.in. granty na nowe projekty inwestycyjne, zamówienia publiczne dla MŚP oraz dyrektywa Omnibus, czyli nowe przepisy dla e-handlu. Z perspektywy MŚP, które borykają się w tej chwili z dużymi podwyżkami rachunków za energię, szczególnie interesująca może być też konferencja poświęcona efektywności energetycznej i jej roli w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności. Wydarzenie odbędzie się 1 grudnia br. i wezmą w nim udział eksperci, m.in. z Politechniki Warszawskiej, Stowarzyszenia Fala Renowacji oraz firmy Danfoss.
– W naszym cyklu biorą udział zarówno eksperci z rynku, jak i osoby, które bezpośrednio odpowiadają za tworzenie nowych przepisów prawa dla polskich firm. Między innymi dlatego cieszą się one tak dużą popularnością – każdą z naszych wideokonferencji ogląda ponad pół tysiąca osób – mówi Karol Demski, kierownik w Departamencie Komunikacji i Marketingu w PARP.
Udział w konferencjach z cyklu „Idea rozwoju Twojego biznesu” jest dla przedsiębiorców bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Kolejne takie wydarzenia będą się odbywać dwa razy w tygodniu, Szczegółowy harmonogram wraz z tematami kolejnych spotkań jest dostępny na stronie PARP. Tam można również obejrzeć zapis wszystkich wcześniejszych wideokonferencji, ponieważ tegoroczna edycja cyklu jest już trzecią z kolei.
– Poprzednie dwie edycje cieszyły się olbrzymią popularnością, co pokazuje, jak wielkie znaczenie mają takie inicjatywy edukacyjne dla firm – mówi Karol Demski.
Tegoroczny raport z badania przedsiębiorczości „Global Entrepreneurship Monitor”, opublikowany przez PARP, pokazuje, że obawy przedsiębiorców co do swoich kompetencji mogą hamować proces powstawania nowych firm. Przykładowo 66 proc. grupy osób będących na wczesnym etapie prowadzenia działalności wskazało, że przed założeniem start-upu Polaków powstrzymuje brak umiejętności związanych z organizacją i zarządzaniem firmą, niezbędnych do rozpoczęcia działalności. To wzrost o 13 pkt proc. względem roku 2019. Taki sam odsetek uważa, że decyduje o tym brak wiary we własne umiejętności, z kolei 63 proc. wskazało na brak wiedzy branżowej i specjalistycznej niezbędnej do rozpoczęcia działalności (wzrost wskazań o 8 pkt proc.). Te odpowiedzi padały tylko nieznacznie rzadziej niż brak kapitału czy brak pomysłu na biznes.
Z drugiej strony w ubiegłym roku 60 proc. Polaków było przekonanych, że dysponują wystarczającą wiedzą i umiejętnościami do prowadzenia firmy. Co ciekawe, ten odsetek był zdecydowanie wyższy niż w latach poprzedzających pandemię (50 proc. w 2019 roku i 47 proc. w 2018 roku) oraz wyższy niż europejska średnia (50 proc.). Nieznacznie (o 2 pkt proc.) wzrósł za to odsetek osób, które choć widzą szanse biznesowe, obawiają się porażki. W ubiegłym roku 43 proc. dorosłych Polaków przyznawało, że to właśnie ryzyko nieosiągnięcia sukcesu zniechęca ich do założenia firmy.
W 2021 roku tylko 3 proc. osób niezaangażowanych w prowadzenie działalności gospodarczej odpowiedziało twierdząco na pytanie o to, czy planuje w ciągu najbliższych trzech lat założyć firmę. W poprzednich dwóch latach było to odpowiednio 5 proc. i 6 proc. Wynik dla Polski jest znacznie niższy od średniej dla Europy, która wynosi 13 proc. Jednocześnie 64 proc. Polaków uważało, że założenie firmy w naszym kraju jest proste (w 2019 roku było to 90 proc.).
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.