Newsy

66 proc. seniorów pobiera emeryturę na konto. To coraz ważniejsza grupa klientów dla banków

2015-08-10  |  06:55

Rośnie liczba emerytów, którzy korzystają z rachunków bankowych. Wciąż jednak co trzeci senior pobiera świadczenie w formie gotówki. Koszty ponoszone przez ZUS z tytułu wypłaty świadczeń w tej formie wynoszą około 221 mln zł rocznie. Wszystkie przelewy na konto to jedynie kilka tysięcy złotych. Na ubankowieniu zyskują jednak przede wszystkim seniorzy, bo przelew emerytury zwiększa ich bezpieczeństwo. Również banki doceniają emerytów jako klientów i coraz częściej przygotowują ofertę dopasowaną do ich potrzeb.

Ponad 65 proc. klientów ZUS pobiera świadczenia na rachunki bankowe. Dotyczy to wszystkich świadczeń długoterminowych, począwszy od emerytur, rent i rent rodzinnych, aż po emerytury pomostowe i kompensacyjne świadczenia nauczycielskie. Obserwujemy od kilku lat systematyczny wzrost wypłat świadczeń na rachunki bankowe – przyznaje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Justyna Galbarczyk z Departamentu Finansów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wskaźnik ubankowienia seniorów rośnie. Z danych NBP wynika, że 57 proc. osób po 65 roku życia nie posiada rachunku bankowego. W grupie 55-65 lat jest to już 32 proc. osób. ZUS przelewa emerytury na konto 66 proc. seniorów, a odsetek ten stopniowo rośnie. W 2005 roku wynosił 44,5 proc., a w 2012 – 59 proc.

Dwa lata temu ZUS przeprowadził I edycję konkursu skierowanego do banków komercyjnych, prosząc o propozycję oferty bankowej, która zainteresuje naszych klientów. Analizując wyniki, stwierdziliśmy, że ubankowienie najbardziej wzrosło w grupie wiekowej 68-77 lat. Więc odsetek ten zwiększają nam nie tylko nowi emeryci, którzy w sposób naturalny mają już rachunki bankowe i wśród których wskaźnik ten wynosi blisko 90 proc. – ocenia ekspertka.

Z danych Zakładu wynika, że świadczenie w formie bezgotówkowej najczęściej pobierają mieszkańcy północno-zachodniej i południowo-zachodniej Polski. Rekordzistą jest Rybnik, gdzie w ten sposób emerytura dociera do 76 proc. seniorów. Najgorzej pod tym względem sytuacja wygląda w rejonie Radomia, Tarnowa i Nowego Sącza, gdzie nieco ponad połowa emerytów wybiera gotówkę.

ZUS walczy z wykluczeniem cyfrowym seniorów zgodnie z zaleceniem Komisji Europejskiej, dlatego wspólnie z komercyjnymi bankami przygotowuje oferty, które mają zachęcić seniorów do zakładania kont bankowych. Również banki często dostosowują swoją ofertę do osób starszych, zwłaszcza że stanowią oni dobrą grupę klientów.

Seniorzy ufają bankom, a banki im. To bardzo dobrzy klienci, którzy mają stałe dochody, w związku z tym współpraca z nimi układa się bardzo dobrze. Co więcej, dużo osób starszych polubiło nowoczesne narzędzia bankowości i nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem, że osoby starsze, mające od wielu lat konta bankowe, zgłaszają się do banków, prosząc, aby uruchomić im dostęp do internetu – tłumaczy Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich.

Emeryci mają zazwyczaj dobrą historię kredytową, stałe źródło dochodów, a jeśli zaciągają pożyczki, to terminowo je spłacają. Rośnie więc liczba banków, które oferują konta dla osób starszych.

Spośród wszystkich narzędzi bankowych, które mamy do dyspozycji, to właśnie konto internetowe jest najbezpieczniejszym miejscem do przechowywania gotówki – przekonuje Barbrich. – Bankomaty nie gryzą, jest ich coraz więcej, dlatego zachęcamy wszystkich, którzy jeszcze nie korzystają z kart, żeby z tej bankowości, czy to internetowej czy mobilnej, korzystali.

ZUS liczy, że dzięki współpracy z Bankiem BPH i jego Kapitalnym Kontem dla Klientów ZUS, które okazało się najlepsze w drugiej edycji konkursu, uda się zwiększyć liczbę wypłat na rachunki bankowe.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.