Newsy

70 proc. seniorów otrzymuje świadczenie z ZUS na konto. Banki rozwijają ofertę dla emerytów

2018-02-06  |  06:15
Mówi:Justyna Galbarczyk, Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Krystyna Majerczyk-Żabówka, Krajowy Związek Banków Spółdzielczych

Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich

  • MP4
  • 2,4 mln seniorów pobiera emeryturę w formie gotówki. Coraz więcej emerytów korzysta jednak z rachunków bankowych. Przelew emerytury na konto jest bezpieczny. Banki doceniają emerytów jako klientów i coraz częściej przygotowują ofertę dopasowaną do ich potrzeb. Tym bardziej że seniorzy, mając stałe źródło dochodów, są stabilną i lojalna grupą klientów, śmiało sięgającą po nowe instrumenty płatnicze jak np. karty zbliżeniowe.

    – Już 70 proc. naszych emerytów i rencistów otrzymuje świadczenie na konto bankowe. Oznacza to, że ponad 2,4 miliona dostaje je za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od lat współpracuje z instytucjami finansowymi i bankami, żeby zmniejszyć liczbę osób pobierających emeryturę w gotówce. Staramy się przekonać naszych klientów, że oferty bankowe są korzystne i dają wiele możliwości – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Justyna Galbarczyk z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Wskaźnik ubankowienia seniorów rośnie. Z danych NBP wynika, że 57 proc. osób powyżej 59 roku życia ma konto w banku. ZUS przelewa emerytury na konto ponad 7 proc. seniorów (w 2005 roku - 44,5 proc., a w 2012 – 59 proc).

    Ideałem, do którego dążymy, są kraje skandynawskie, w których w zasadzie nie używa się gotówki w obrocie między podmiotami i wszyscy mają konta bankowe. W Polsce 80–85 proc. obywateli ma już rachunek bankowy. Jest ich blisko 40 mln, a rachunków z dostępem do internetu – 34 mln. Już 16 mln naszych klientów w sposób systematyczny używa bankowości internetowej – mówi Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich.

    ZUS walczy z wykluczeniem cyfrowym i finansowym seniorów zgodnie z zaleceniem Komisji Europejskiej. Dlatego wspólnie z komercyjnymi bankami przygotowuje oferty, które mają zachęcić seniorów do zakładania kont bankowych.

    Niekorzystanie dzisiaj z kont bankowych i obrotu bezgotówkowego może sprawić, że będzie nam coraz trudniej posługiwać się systemami informatycznymi i prostymi smartfonami, żeby dokonywać płatności – przekonuje Krystyna Majerczyk-Żabówka z Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.

    Banki coraz częściej dostosowują swoją ofertę do osób starszych. Emeryci mają zazwyczaj dobrą historię kredytową, stałe źródło dochodów, a jeśli zaciągają pożyczki, to terminowo je spłacają. Rośnie więc liczba banków, które oferują konta dla osób starszych.

    – ZUS podejmuje współpracę z bankami spółdzielczymi. Dwa banki zrzeszające, Bank BPS oraz SGB Bank, we współpracy z Krajowym Związkiem Banków Spółdzielczych przygotowały ofertę promocyjną. Za 1 zł proponują otwarcie i prowadzenie konta, wydanie karty bankomatowej i obsługę tej karty, dostęp do bankowości elektronicznej. Wypłaty z bankomatów Grupy BPS i SGB są bez opłat – wymienia Galbarczyk.

    Niskie opłaty za prowadzenie konta i rozbudowana sieć placówek to zalety banków spółdzielczych. Jest to o tyle istotne, że większość seniorów mieszkających na wsi i w małych miejscowości pobiera świadczenie w gotówce.

    Banki spółdzielcze mają bardzo rozbudowaną sieć. To ponad 4,4 tys. placówek. Są one w miejscach, gdzie nie ma innych placówek bankowych, nawet pocztowych – wskazuje Krystyna Majerczyk-Żabówka.

    Jak przekonuje ekspertka ZUS przy wyborze banku, który zaoferuje konta dla seniorów, Zakład zwracał też uwagę na dodatkowe usługi.

    Banki spółdzielcze zaproponowały ciekawy pakiet assistance, który jest dla naszych klientów bezpłatny. Obejmuje on usługi medyczne na terenie RP, podczas podróży zagranicznej, podróży samochodem oraz pomoc w domu – mówi Justyna Galbarczyk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.