Newsy

Blisko 90 proc. firm wybiera chmurę ze względu na bezpieczeństwo

2015-11-04  |  06:40
Mówi:Dariusz Nawojczyk
Funkcja:chief marketing officer
Firma:Oktawave
  • MP4
  • Rynek usług oferowanych w technologii chmury jest najszybciej rozwijającym się segmentem branży IT. Bez cloud computingu trudno dziś wyobrazić sobie rozwój nowoczesnej firmy. Przedsiębiorstwa bez względu na rozmiar doceniają przede wszystkim bezpieczeństwo przechowywanych w chmurze danych. To kluczowy czynnik decydujący o migracji do chmury dla blisko 90 proc. z nich.

    Chmura obliczeniowa umożliwia outsourcing procesów IT. W zależności od rodzaju usługi, użytkownik otrzymuje zdalny dostęp do wirtualnego sprzętu, środowiska czy aplikacji, których zakres może określać samodzielnie, dynamicznie i elastycznie. Może więc zrezygnować z własnej infrastruktury IT, co oznacza znaczne oszczędności dla firmy.

    Polski rynek usług oferowanych w technologii chmury jest najszybciej rozwijającym się obszarem IT – tempo wzrostu jest siedmiokrotnie wyższe niż tradycyjnych usług. Według szacunków IDC w 2014 roku rynek chmury wart był ponad 130 mln dolarów (wzrost o 30,2 proc. rok do roku). Zdaniem Dariusza Nawojczyka, chief marketing officer w firmie Oktawave, polskiej chmurze obliczeniowej ten pozytywny trend utrzyma się także w kolejnych latach, a dynamika wzrostu będzie dwucyfrowa.

    Polski biznes zaakceptował chmurę obliczeniową. Firma Oktawave jest obecna na tym rynku od trzech lat. W pierwszej fazie naszej działalności obserwowaliśmy adopcję chmury przez mniejsze podmioty, które są nieco bardziej elastyczne i bardziej skłonne do podjęcia ryzyka związanego z wdrożeniem nowej technologii – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Dariusz Nawojczyk.

    Jak zaznacza ekspert, pod względem przechowywania danych osobowych, polskie prawo jest zwykle bardziej rygorystyczne niż prawo Unii Europejskiej, zaś unijne regulacje są z kolei bardziej restrykcyjne niż amerykańskie. W przypadku spółki Oktawave dane klientów przechowywane są w centrum o najwyższym standardzie bezpieczeństwa zlokalizowanym w Warszawie.

    Jednym z mitów na temat chmury, w który  wierzy wielu przedsiębiorców, jest przekonanie, że oddając dane do chmury obliczeniowej, de facto nie wiemy, gdzie one się znajdują. Ten mit trzeba obalić – każdy profesjonalny dostawca usług cloud computingu bardzo precyzyjnie informuje swoich klientów o lokalizacji swoich centrów danych – podkreśla Dariusz Nawojczyk.

    W Polsce nie ma prawnej definicji chmury obliczeniowej, jednak obowiązujące przepisy co do zasady pozwalają na jej wykorzystanie. To poza innymi korzyściami sprawia, że usługa w modelu cloud cieszy się rosnącym uznaniem wśród coraz większego grona polskich firm, w tym również tych dużych, zatrudniających powyżej 500 pracowników. Z badań Oktawave wynika, że decydującymi czynnikami przy wyborze chmury są stabilność, elastyczność i bezpieczeństwo (wskazania ponad 85 proc. badanych firm).

    Potencjał chmury jest ogromny. Jestem przekonany, że w dużej mierze wyprze ona tradycyjny sposób zapewnienia infrastruktury. Mam na myśli serwery oraz całe systemy, które firmy budują, aby przechowywać tam dane – ocenia CMO Oktawave.

    Stawiając własną infrastrukturę IT, przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy jego firma zainwestuje wystarczające środki w fizyczne zabezpieczenie zasobów oraz w starannie zaprojektowaną infrastrukturę, zapewniającą odpowiednią przestrzeń dyskową.

    Mija już siódmy rok, kiedy cloud computing podbija serca dyrektorów IT na całym świecie. I nagle okazuje się, że wszystkie obawy, które próbowali zasiać w głowach ludzi odpowiedzialnych za IT producenci sprzętu, mówiące o tym, że cloud computing jest w jakikolwiek sposób niebezpieczny, okazały się zwykłą bajką – mówi Dariusz Nawojczyk.

    Chmura, będąca niegdyś technologicznym novum, wspiera dziś krytyczne systemy usprawniające działalność coraz większych rynkowych graczy. W tym roku z usług w chmurze korzystała jedna czwarta dużych przedsiębiorstw w Polsce.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny

    16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.

    Polityka

    P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

    W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – ​To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.

    Media i PR

    Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

    8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.