Mówi: | Remigiusz Efinowicz |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Hicron |
Branża motoryzacyjna w trakcie rewolucyjnych zmian. Bez odpowiednich narzędzi nie będzie mogła rozwijać carsharingu czy pojazdów autonomicznych
Skuteczniejsze docieranie do klientów i poprawianie ich zadowolenia z oferowanych produktów oraz usług, większa efektywność działania i obniżanie kosztów – to korzyści, które może odnieść firma dzięki transformacji biznesu. Polega ona w głównej mierze na wprowadzeniu narzędzi informatycznych, które pozwalają skutecznie realizować cele biznesowe, usprawnić działanie wewnątrz firmy i jej kontakty z klientami. Branżą, która przechodzi ciągłą transformacji, jest motoryzacja, która z jednej strony szuka nowych rynków, z drugiej wprowadza nowinki jak carsharing czy samochody autonomiczne. Bez odpowiednich narzędzi nie byłoby to możliwe.
– Transformacja biznesu wiąże się z wdrażaniem w przedsiębiorstwach szeregu zmian, które z kolei są odpowiedzią na to, co dzieje się w ich otoczeniu. Mówimy tutaj o nowych regulacjach, trendach rynkowych i oczekiwaniach konsumentów. Transformacja biznesu jest dzisiaj bardzo mocno powiązana z transformacją cyfrową, ponieważ ta dostarcza wszystkich potrzebnych w tym celu narzędzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Remigiusz Efinowicz, partner zarządzający Hicron.
Celem transformacji biznesu jest skuteczniejsze docieranie do klientów i zwiększenie ich satysfakcji z dostarczanych usług i produktów, większa efektywność działania, lepsza jakość i optymalizacja kosztów. Polega ona na modyfikacji i zharmonizowaniu zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych procesów w firmie. To z kolei umożliwia stworzenie puli wzorców najlepszych praktyk we wszystkich działach firmy: od produkcji, sprzedaży i rozwoju produktu po księgowość, marketing i HR.
– Mówiąc o wzorcach dobrych praktyk biznesowych, zacznijmy od procesu ciągłego doskonalenia się. Jest to szansa na poprawę efektywności, którą dostrzegło wiele przedsiębiorstw. Poprzez poprawę sposobu działania, redukcję kosztów czy strat w niektórych obszarach, starają się one być bardziej konkurencyjne. Ich celem powinno być osiągnięcie operational excellence, czyli stanu, w którym będą liderami rynku i będą mieć przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorstwami z tej samej branży. W takiej sytuacji nie wolno zapominać o strategii zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że powinniśmy cały czas brać pod uwagę zarówno otoczenie, jak i ograniczenia środowiska, w którym działamy – mówi Remigiusz Efinowicz.
Integralną częścią transformacji biznesu jest digitalizacja przedsiębiorstwa, która wiąże się z takimi rozwiązaniami, jak chmura, analityka big data, sztuczna inteligencja w obsłudze klienta. Wynika to z faktu, że w dzisiejszych czasach, aby firma mogła skutecznie realizować swoje cele biznesowe, musi oprzeć swoje procesy na zaawansowanych narzędziach informatycznych.
– Cyfrowa transformacja biznesu towarzyszy nam już od kilkudziesięciu lat – od momentu, kiedy w przedsiębiorstwach pojawiły się komputery i zaczęły być wykorzystywane do tego, by wspomagać pracę czy optymalizować procesy. Obecnie stoimy u progu bardzo istotnych zmian – w branży motoryzacyjnej mówimy już o connected cars czy pojazdach autonomicznych, z kolei w branży biotechnologicznej mamy do czynienia z sytuacją, w której możliwe stało się projektowanie leków pod DNA konkretnego pacjenta. W życiu społecznym doświadczamy tego dzięki rozwojowi inteligentnych miast – mówi Remigiusz Efinowicz.
Jak podkreśla, branża motoryzacyjna poszukuje nowych rynków. Dynamicznie rozwija się głównie w Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Południowej – tam zidentyfikowano nowe grupy konsumentów, do których można dotrzeć i zacząć sprzedawać setki tysięcy aut. Z drugiej strony branża dostrzega szansę nie tylko w nowych rynkach, lecz także w nowych technologiach i cyfrowej transformacji. W efekcie pojawiają się nowe usługi czy rozwiązania, takie jak connected cars, carsharing czy pojazdy autonomiczne.
– Branża motoryzacyjna znajduje się w procesie ciągłej transformacji praktycznie od początku jej istnienia. W ostatnich latach jej motywem przewodnim jest strategia cyfryzacji i związane z tym technologie. Hicron jest wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań w zakresie zarządzania relacjami z klientami, optymalizacji łańcuchów logistycznych, integracji z partnerami zewnętrznymi czy zarządzania finansami w tej branży. Dostarczając rozwiązania dla konkretnych klientów, staramy się wziąć pod uwagę wszystkie dostępne w tym momencie na rynku technologie i dobieramy takie, które służą celom strategicznym naszych klientów – mówi Remigiusz Efinowicz.
Hicron przeprowadza w roku średnio dwie transformacje biznesowe na dużą skalę, warte co najmniej kilka milionów euro. Firma sfinalizowała już kilka takich projektów, prowadzonych wspólnie z globalnymi koncernami z branży motoryzacyjnej, m.in. Subaru Europe, Louwman, słynnym producentem samochodów sportowych oraz katarską grupą AAB, jednym z największych niezależnych dystrybutorów marek Toyota i Lexus na świecie. W tym ostatnim przypadku w efekcie transformacji nastąpiło przyspieszenie czasu obsługi klienta z 20 do 3 minut, skrócenie czasu przepływu klienta z 80 do 10–15 minut i optymalizacja niemal wszystkich procesów. Aktualnie Hicron prowadzi projekty z zakresu transformacji biznesowej równolegle na Bałkanach, w Japonii oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Australii.
– Mamy stosunkowo szerokie spektrum narzędzi i staramy się zawsze odpowiedzieć na konkretne potrzeby i problemy klienta. Do tego też dobieramy narzędzia. Czasami takim wyzwaniem biznesowym jest zbyt długi proces fakturowania – u jednego z klientów udało nam się skrócić proces fakturowania z 2 tygodni do 12 godzin w ciągu miesiąca, redukując przy tym liczbę zaangażowanych osób z 8 do 3. Spowodowało to wymierne korzyści. Cel, który nam zawsze przyświeca, to dostarczenie klientowi wartości dodanej – podkreśla partner zarządzający Hicron.
Czytaj także
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.