Mówi: | Jarosław Sokolnicki, head of industry solutions, Microsoft Maciej Buba, digital director, Pizza Hut Krzysztof Blusz, dyrektor ds. globalnej ekspansji, Synerise |
Co trzecia firma w Polsce opracowała cyfrową strategię. Inwestycja w nowe technologie wpływa najsilniej na usługi, sektor handlu i marketing
Cyfryzacja stała się dla biznesu koniecznością i priorytetem – niezależnie od wielkości organizacji i branży. Jest warunkiem utrzymania się na rynku, umożliwia tworzenie nowych modeli biznesowych i możliwość lepszego odpowiadania na potrzeby klientów w czasie rzeczywistym. Zmienia też samych konsumentów, którzy mają coraz większą świadomość i oczekiwania. Stąd cyfryzacja najmocniej wpływa na te sektory, które są najbliżej klienta: usługi, handel detaliczny czy marketing. Już co trzecie przedsiębiorstwo w Polsce ma zdefiniowaną cyfrową strategię.
– Transformacja cyfrowa w obecnych czasach to już nie wybór, a absolutna konieczność. Pokazują to przykłady tych firm, które zaczęły jako pierwsze i teraz świętują swoje sukcesy. Pozostałe muszą iść w tym kierunku, w wielu przypadkach robią to już mniej lub bardziej skutecznie. Transformacja cyfrowa to obecnie jeden z głównych tematów na agendzie zarządów firm bez względu na branżę czy rozmiar – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Sokolnicki, head of industry solutions w Microsoft.
Cyfrowa transformacja jest integralnym elementem strategii biznesowej polskich firm. Jak pokazało badanie „Liderzy cyfryzacji”, przeprowadzone w listopadzie ubiegłego roku przez Microsoft i CIONET, 36 proc. przedsiębiorstw w Polsce ma już zdefiniowaną cyfrową strategię. W 56 proc. przypadków tego typu projekty mają najwyższy lub bardzo wysoki priorytet dla rozwoju całej firmy. W co trzecim (29 proc.) liderem cyfrowej transformacji jest przedstawiciel ścisłego zarządu firmy.
Co więcej, w firmach o rozwiniętej kulturze cyfrowej poczucie wysokiej produktywności ma co trzeci badany pracownik (32 proc.), podczas gdy w firmach o słabej kulturze cyfrowej jest to tylko 17 proc. – to wynik opublikowanych w styczniu badań Microsoftu, które analizują wpływ technologii i cyfrowej kultury organizacyjnej na produktywność, innowacyjność i rozwój potencjału pracowników.
Cyfryzacja oznacza dla przedsiębiorstw efektywne konkurowanie na rynku, tworzenie nowych modeli biznesowych, produktów i usług, ewolucję sposobów komunikacji i współpracy z klientami. Wpływa również na samych konsumentów, którzy są coraz bardziej świadomi i wyznaczają kierunek rozwoju usług, nowych modeli sprzedaży i obsługi klienta.
– Mamy do czynienia z sytuacją, w której dostęp do nowych narzędzi i sieci społecznościowych powoduje, że klient jest mądrzejszy i musimy się do tego dostosować. Jeżeli wykorzystamy to w odpowiedni sposób, będzie to działało na naszą korzyść, bo świadomy konsument to konsument, który wie, co kupić. Jeżeli będziemy wiedzieli, co mu zaoferować, tym lepiej dla nas, ponieważ nie będziemy strzelać na ślepo, tylko dostarczymy mu właśnie to, czego oczekuje. To jest nowa sytuacja rynkowa, skupiamy się bardziej na tym, co klient chce kupić, a nie na tym, co my chcemy sprzedać – mówi Jarosław Sokolnicki.
Ekspert Microsoft podkreśla, że zmiana w relacjach z klientem wymaga odpowiednich narzędzi i technologii, które pozwolą zgromadzić o nim jak najwięcej informacji. Natomiast usługi i sektor handlu to branże, które doświadczają najbardziej fundamentalnych zmian w związku z postępującą cyfryzacją.
– Firmy typu Airbnb czy Uber to gigantyczne platformy, które wykorzystują technologię, żeby zaoferować i sprzedać coś nowego – nowy produkt, serwis czy model biznesowy. Tworzy się mnóstwo takich nowych formatów, które wykorzystują technologie, aby zaoferować lepszy produkt, bardziej spersonalizowany. Główni gracze handlu detalicznego, którzy mają dużą liczbę fizycznych przestrzeni handlowych, obecnie bardzo mocno inwestują w technologie – mówi Jarosław Sokolnicki.
Maciej Buba, odpowiedzialny za cyfryzację w Pizza Hut, dodaje, że również w branży restauracyjnej nowe technologie są kluczowym procesem dla rozwoju rynku.
– W ciągu ostatnich lat bardzo mocno weszliśmy w e-commerce. Wprowadziliśmy rozwiązania zamówień w restauracjach przez aplikację mobilną. Mocno pracujemy nad rozwiązaniami logistycznymi, tak aby nasze jedzenie docierało do klientów wtedy, kiedy obiecaliśmy, że do nich dotrze. Jako jedyni na rynku gastronomicznym, będąc operatorem restauracji, weszliśmy w partnerstwo z agregatorem poprzez zakup udziałów w Pizza Portal w Polsce, dzięki temu mamy znacznie większe możliwości zarówno transformowania branży, jak i docierania do naszych klientów – wylicza Maciej Buba.
Zmiany i rozwiązania wprowadzane przez przedsiębiorstwo powinny być realizowane w ścisłym kontakcie z klientami, przy uważnym wsłuchaniu się w ich potrzeby i to, jak reagują na nowości.
– Trzeba ich słuchać, obserwować, jak się zachowują i jak korzystają z naszych aplikacji czy stron internetowych – mówi Maciej Buba.
Digital director w Pizza Hut podkreśla, że przekłada się to na wyższy poziom zadowolenia z produktu czy usługi. Wymaga także zmian procesów operacyjnych, przemodelowania sposobu, w jaki działa całe przedsiębiorstwo, w tym przypadku – restauracje.
– Wprowadziliśmy operacyjne rozwiązanie polegające na tym, że do klienta oddzwaniał kierownik restauracji, która dostarczała zamówienie, jeżeli klient nie był zadowolony z jakości usługi. W takim bieżącym trybie mogliśmy rozwiązać problem klienta, bez potrzeby składania reklamacji z jego strony. Jeśli ocenia negatywnie zamówienie, problem jest natychmiast rozwiązywany przez kierowników – mówi Maciej Buba.
Krzysztof Blusz, dyrektor ds. globalnej ekspansji w Synerise, ocenia, że także branża marketingowa – poprzez nowe technologie – stawia w centrum uwagi klienta. Nowoczesne platformy marketingowe pozwalają im na tworzenie nowego marketingu, czyli śledzenie doświadczeń klienta – od momentu pierwszego kontaktu z marką, po finalizację zakupu, a nawet dalej – aż po serwis lub posprzedażową obsługę klienta. Odpowiednie narzędzie pozwala zgromadzić i zanalizować dane, które można wykorzystać do stworzenia spersonalizowanej kampanii czy oferty w najwygodniejszym dla klienta kanale.
– Ostatni, najbardziej głośny trend w budowaniu nowego marketingu, to rozwiązania korzystające z mocy obliczeniowej maszyn, czyli wszystko, co nazywamy sztuczną inteligencją, co wykorzystuje procesy uczenia maszynowego, popularnie nazywane algorytmami. To próba tworzenia nowej wiedzy na temat potrzeb klienta w oparciu o duże bazy danych w czasie rzeczywistym. W ten sposób możemy lepiej zrozumieć preferencje, zachowania klientów i ich oczekiwania – mówi Krzysztof Blusz.
Cyfrowa transformacja była motywem przewodnim konferencji „Digital Business Transformation Summit”, która w tym tygodniu gościła na warszawskim Stadionie PGE Narodowym. To jedno z największych interaktywnych spotkań współtworzonym przez liderów cyfryzacji i nowych rozwiązań w biznesie z czterech branż polskiego rynku: finanse i ubezpieczenia, handel i usługi, przemysł i energetyka oraz miasta i zdrowie.
Czytaj także
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Edukacja
Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych
Wdrożenie Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji to jeden z kamieni milowych KPO. Jej osią ma być Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji – zebrany w 10 punktów zestaw kluczowych wyzwań, z jakimi system edukacji będzie się musiał zmierzyć, by wyposażyć uczniów w kompetencje, które już dziś stają się niezbędne, nie tylko na rynku pracy. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji. Wszystkie założenia wynikające z dokumentu mają być spełnione do 2035 roku.
Teatr
Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt
– Sukcesy Warszawskiej Opery Kameralnej to sukcesy całego zespołu. Każde ogniwo musi pracować na najwyższych obrotach i na najwyższym poziomie – podkreśla Alicja Węgorzewska. Dyrektor WOK wyjątkowo skutecznie działa na rzecz przywracania niezwykłych dzieł barokowych na scenę i zaprasza do współpracy nietuzinkowych artystów. W obliczu rosnącej dominacji sztucznej inteligencji i rewolucji technologicznej stara się udowodnić, że klasyka nie tylko przetrwała próbę czasu, ale i zyskała nową jakość. Efektem pracy wielu osób są nieprzeciętne produkcje, profesjonalnie zarejestrowane i odnoszące sukcesy na międzynarodowych konkursach.
Problemy społeczne
Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
Roczny cykl regularnej aktywności fizycznej w połączeniu z edukacją zdrowotną znacząco redukuje ryzyko zdrowotne i poprawia kondycję – wynika z programu badawczego Zdrowa OdWaga przeprowadzonego przez Medicover. U uczestników badania poprawiły się wskaźniki zdrowotne, spadła też absencja chorobowa w pracy. – Wyliczyliśmy metodą naukową, że dzięki 12-miesięcznemu programowi zdobyli oni dodatkowy rok życia w lepszym zdrowiu – ocenia dr n. med. Piotr Soszyński, koordynator medyczny programu badawczego Zdrowa OdWaga.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.