Mówi: | Jarosław Sokolnicki, head of industry solutions, Microsoft Maciej Buba, digital director, Pizza Hut Krzysztof Blusz, dyrektor ds. globalnej ekspansji, Synerise |
Co trzecia firma w Polsce opracowała cyfrową strategię. Inwestycja w nowe technologie wpływa najsilniej na usługi, sektor handlu i marketing
Cyfryzacja stała się dla biznesu koniecznością i priorytetem – niezależnie od wielkości organizacji i branży. Jest warunkiem utrzymania się na rynku, umożliwia tworzenie nowych modeli biznesowych i możliwość lepszego odpowiadania na potrzeby klientów w czasie rzeczywistym. Zmienia też samych konsumentów, którzy mają coraz większą świadomość i oczekiwania. Stąd cyfryzacja najmocniej wpływa na te sektory, które są najbliżej klienta: usługi, handel detaliczny czy marketing. Już co trzecie przedsiębiorstwo w Polsce ma zdefiniowaną cyfrową strategię.
– Transformacja cyfrowa w obecnych czasach to już nie wybór, a absolutna konieczność. Pokazują to przykłady tych firm, które zaczęły jako pierwsze i teraz świętują swoje sukcesy. Pozostałe muszą iść w tym kierunku, w wielu przypadkach robią to już mniej lub bardziej skutecznie. Transformacja cyfrowa to obecnie jeden z głównych tematów na agendzie zarządów firm bez względu na branżę czy rozmiar – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Sokolnicki, head of industry solutions w Microsoft.
Cyfrowa transformacja jest integralnym elementem strategii biznesowej polskich firm. Jak pokazało badanie „Liderzy cyfryzacji”, przeprowadzone w listopadzie ubiegłego roku przez Microsoft i CIONET, 36 proc. przedsiębiorstw w Polsce ma już zdefiniowaną cyfrową strategię. W 56 proc. przypadków tego typu projekty mają najwyższy lub bardzo wysoki priorytet dla rozwoju całej firmy. W co trzecim (29 proc.) liderem cyfrowej transformacji jest przedstawiciel ścisłego zarządu firmy.
Co więcej, w firmach o rozwiniętej kulturze cyfrowej poczucie wysokiej produktywności ma co trzeci badany pracownik (32 proc.), podczas gdy w firmach o słabej kulturze cyfrowej jest to tylko 17 proc. – to wynik opublikowanych w styczniu badań Microsoftu, które analizują wpływ technologii i cyfrowej kultury organizacyjnej na produktywność, innowacyjność i rozwój potencjału pracowników.
Cyfryzacja oznacza dla przedsiębiorstw efektywne konkurowanie na rynku, tworzenie nowych modeli biznesowych, produktów i usług, ewolucję sposobów komunikacji i współpracy z klientami. Wpływa również na samych konsumentów, którzy są coraz bardziej świadomi i wyznaczają kierunek rozwoju usług, nowych modeli sprzedaży i obsługi klienta.
– Mamy do czynienia z sytuacją, w której dostęp do nowych narzędzi i sieci społecznościowych powoduje, że klient jest mądrzejszy i musimy się do tego dostosować. Jeżeli wykorzystamy to w odpowiedni sposób, będzie to działało na naszą korzyść, bo świadomy konsument to konsument, który wie, co kupić. Jeżeli będziemy wiedzieli, co mu zaoferować, tym lepiej dla nas, ponieważ nie będziemy strzelać na ślepo, tylko dostarczymy mu właśnie to, czego oczekuje. To jest nowa sytuacja rynkowa, skupiamy się bardziej na tym, co klient chce kupić, a nie na tym, co my chcemy sprzedać – mówi Jarosław Sokolnicki.
Ekspert Microsoft podkreśla, że zmiana w relacjach z klientem wymaga odpowiednich narzędzi i technologii, które pozwolą zgromadzić o nim jak najwięcej informacji. Natomiast usługi i sektor handlu to branże, które doświadczają najbardziej fundamentalnych zmian w związku z postępującą cyfryzacją.
– Firmy typu Airbnb czy Uber to gigantyczne platformy, które wykorzystują technologię, żeby zaoferować i sprzedać coś nowego – nowy produkt, serwis czy model biznesowy. Tworzy się mnóstwo takich nowych formatów, które wykorzystują technologie, aby zaoferować lepszy produkt, bardziej spersonalizowany. Główni gracze handlu detalicznego, którzy mają dużą liczbę fizycznych przestrzeni handlowych, obecnie bardzo mocno inwestują w technologie – mówi Jarosław Sokolnicki.
Maciej Buba, odpowiedzialny za cyfryzację w Pizza Hut, dodaje, że również w branży restauracyjnej nowe technologie są kluczowym procesem dla rozwoju rynku.
– W ciągu ostatnich lat bardzo mocno weszliśmy w e-commerce. Wprowadziliśmy rozwiązania zamówień w restauracjach przez aplikację mobilną. Mocno pracujemy nad rozwiązaniami logistycznymi, tak aby nasze jedzenie docierało do klientów wtedy, kiedy obiecaliśmy, że do nich dotrze. Jako jedyni na rynku gastronomicznym, będąc operatorem restauracji, weszliśmy w partnerstwo z agregatorem poprzez zakup udziałów w Pizza Portal w Polsce, dzięki temu mamy znacznie większe możliwości zarówno transformowania branży, jak i docierania do naszych klientów – wylicza Maciej Buba.
Zmiany i rozwiązania wprowadzane przez przedsiębiorstwo powinny być realizowane w ścisłym kontakcie z klientami, przy uważnym wsłuchaniu się w ich potrzeby i to, jak reagują na nowości.
– Trzeba ich słuchać, obserwować, jak się zachowują i jak korzystają z naszych aplikacji czy stron internetowych – mówi Maciej Buba.
Digital director w Pizza Hut podkreśla, że przekłada się to na wyższy poziom zadowolenia z produktu czy usługi. Wymaga także zmian procesów operacyjnych, przemodelowania sposobu, w jaki działa całe przedsiębiorstwo, w tym przypadku – restauracje.
– Wprowadziliśmy operacyjne rozwiązanie polegające na tym, że do klienta oddzwaniał kierownik restauracji, która dostarczała zamówienie, jeżeli klient nie był zadowolony z jakości usługi. W takim bieżącym trybie mogliśmy rozwiązać problem klienta, bez potrzeby składania reklamacji z jego strony. Jeśli ocenia negatywnie zamówienie, problem jest natychmiast rozwiązywany przez kierowników – mówi Maciej Buba.
Krzysztof Blusz, dyrektor ds. globalnej ekspansji w Synerise, ocenia, że także branża marketingowa – poprzez nowe technologie – stawia w centrum uwagi klienta. Nowoczesne platformy marketingowe pozwalają im na tworzenie nowego marketingu, czyli śledzenie doświadczeń klienta – od momentu pierwszego kontaktu z marką, po finalizację zakupu, a nawet dalej – aż po serwis lub posprzedażową obsługę klienta. Odpowiednie narzędzie pozwala zgromadzić i zanalizować dane, które można wykorzystać do stworzenia spersonalizowanej kampanii czy oferty w najwygodniejszym dla klienta kanale.
– Ostatni, najbardziej głośny trend w budowaniu nowego marketingu, to rozwiązania korzystające z mocy obliczeniowej maszyn, czyli wszystko, co nazywamy sztuczną inteligencją, co wykorzystuje procesy uczenia maszynowego, popularnie nazywane algorytmami. To próba tworzenia nowej wiedzy na temat potrzeb klienta w oparciu o duże bazy danych w czasie rzeczywistym. W ten sposób możemy lepiej zrozumieć preferencje, zachowania klientów i ich oczekiwania – mówi Krzysztof Blusz.
Cyfrowa transformacja była motywem przewodnim konferencji „Digital Business Transformation Summit”, która w tym tygodniu gościła na warszawskim Stadionie PGE Narodowym. To jedno z największych interaktywnych spotkań współtworzonym przez liderów cyfryzacji i nowych rozwiązań w biznesie z czterech branż polskiego rynku: finanse i ubezpieczenia, handel i usługi, przemysł i energetyka oraz miasta i zdrowie.
Czytaj także
- 2024-07-22: Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-15: Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-07-19: Sztuczna inteligencja w nieodpowiednich rękach może stanowić poważne zagrożenie. Potrzebna jest większa świadomość twórców i użytkowników oraz twarde regulacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.