Newsy

Dystrybutorzy sprzętu IT na szczycie rankingu Computerworld Top 200. Rosną o ponad 20 proc. rocznie

2013-06-26  |  12:00
Mówi:Tomasz Bitner
Funkcja:redaktor naczelny magazynu Computerworld
  • MP4
  • Dystrybutorzy sprzętu IT i oprogramowania to najszybciej rozwijające się firmy na rynku teleinformatycznym. Dwa pierwsze miejsca w zestawieniu Computerworld Top 200, liście największych firm w tej branży na polskim rynku, zajmują ABC Data i Action S.A. Na trzecie miejsce spadł lider rankingu od 1997 roku – HP Polska. Dystrybutorzy notują ponad 20-proc. wzrost i rekordowe przychody.

     – Rok wcześniej HP Polska był jedyną firmą w całym rankingu, która osiągnęła przychód większy niż 3 mld złotych. W tym roku są cztery takie firmy. Trzy z nich to dystrybutorzy, oprócz ABC Data i Action S.A., a także AB S.A.. Wszyscy oni rośli w tempie powyżej 20 proc. rocznie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Bitner, redaktor naczelny magazynu Computerworld.

    Bitner podkreśla, że na rynku teleinformatycznym następuje rozwarstwienie pomiędzy największymi firmami a tymi mniejszymi. Raport Top 200 uwzględnia tylko przedsiębiorstwa, których przychód przekroczył milion złotych – w 2012 r. było ich 271, ale rok wcześniej ponad 320. Choć w rankingu znalazło się mniej firm, to ich łączny przychód wyniósł 43,3 mld zł, czyli o 8,9 proc. więcej niż w 2011 r.

     – Widać podobne zjawisko jak to, które obserwujemy w życiu społecznym – bogaci się bogacą, a biedniejsi stają się jeszcze biedniejsi. Co ciekawe, ta mniejsza liczba firm w rankingu wygenerowała w sumie wzrost o 8,9 proc., co uzasadnia tę tezę, że tym, którym wiodło się do tej pory dobrze, wiedzie się jeszcze lepiej – mówi Bitner.

    W rankingu czołowe dziesięć miejsc po równo podzielili między siebie dystrybutorzy sprzętu i oprogramowania oraz polskie oddziały największych światowych koncernów teleinformatycznych. Poza zajmującym trzecie miejsce HP Polska. W pierwszej dziesiątce znalazły się też IBM Polska, Dell Polska oraz polski oddział Microsoftu.

    Bitner podkreśla jednak, że to dystrybutorzy są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku teleinformatycznego. To już drugi rok z rzędu, w którym najlepsi z nich rosną w tempie 20-30 proc. rocznie. Według niego spadek HP Polska z pozycji lidera nie świadczy o problemach tej firmy, bo jej wzrost wyniósł 7 proc. i utrzymuje się na stabilnym poziomie.

    Bitner ocenia, że cała branża notuje jednak świetne wyniki. Wzrost o niemal 9 proc. to znacznie powyżej wyniku całej gospodarki, która w 2012 r. rozwijała się w tempie 1,9 proc.

     – Widzimy też silny wzrost zainteresowania programami takimi jak ARP, czyli systemami do zarządzania przedsiębiorstwem, systemami do utrzymywania relacji z klientami, czyli CRM. Bardzo silnie rosną nowoczesne technologie chmurowe i związane z tym technologie wirtualizacyjne – wyjaśnia Bitner.

    Z raportu Top 200 wynika, że aż 60 proc. firm odnotowało wzrost liczby zamówień w 2012 r. Tylko 13 proc. doświadczyło pogorszenia koniunktury. Bitner podkreśla, że prognozy na ten rok dają podstawy do optymizmu – 70 proc. firm oczekuje wzrostu sprzedaży, a tylko 3 proc. uważa, że 2013 r. będzie gorszy od ubiegłego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

    Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

    Farmacja

    Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

    Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

    Edukacja

    RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

    Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.