Newsy

Dziennie rejestrowanych jest ponad 3 tys. domen. Zainteresowanie od kilku miesięcy rośnie

2015-08-31  |  06:35

Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem przyrostu rejestracji nowych domen internetowych. Jeszcze w 2008 roku było to mniej niż 400 tys., w ubiegłym roku już ponad milion. Ten rok może zakończyć się jeszcze lepszym wynikiem, tylko w I półroczu zarejestrowano 600 tys. nowych domen. To efekt dobrej koniunktury gospodarczej i rosnącej świadomości przedsiębiorców. Jeszcze kilka lat temu co druga firma zatrudniająca powyżej 10 pracowników nie miała strony internetowej, na koniec 2014 roku już co trzecia. 

W ubiegłym roku zarejestrowano ponad milion domen. Na koniec grudnia rynek liczył 2,5 mln domen polskich. Rejestracja odbywa się przede wszystkim poprzez rejestratorów domen. Liderami rynku jest Home.pl [udział w obsłudze domen .pl to 23,8 proc. – red], Nazwa.pl [21,12 proc.] i Consulting Service [9,77 proc.]. W większości to polskie firmy – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Gawior z firmy hostingowej Zenbox.pl.

Na koniec I półrocza 2015 roku stan rejestru domeny .pl wynosił blisko 2,6 mln aktywnych nazw utrzymywanych na rzecz ponad 976 tys. abonentów – wynika z raportu NASK.

Marzec był trzecim najlepszym miesiącem w historii – liczba rejestracji przekroczyła 105 tys. Lepsze wyniki zanotowano tylko w 2010 i 2012 roku. Od kwietnia średnio rejestruje się ok. 90 tys. domen. To wszystko sprawia, że Polska jest w czołówce pod względem przyrostu nowych rejestracji (3. miejsce) i choć pod względem liczby domen do światowych liderów jeszcze sporo nam brakuje, to rynek szybko się rozwija.

Największą liczbę nowych rejestracji zanotowały Niemcy, Wielka Brytania i Holandia. Polska zajmuje pod tym względem 8. miejsce w Europie i 12. na świecie (dane Centre Domain Wire).

Po pierwsze wynika to z lepszej koniunktury gospodarczej. Klienci chętniej wydają pieniądze na marketing, a to łączy się też z domenami. Drugim elementem jest większa świadomość rynku – klienci dostrzegają potrzebę reklamowania się poprzez domeny i tworzenie stron internetowych. Trzecim elementem jest agresywna polityka sprzedażowa podmiotów, które przez pierwszy rok rozdają domeny za darmo, a dopiero później klient płaci za jej utrzymanie normalne stawki – tłumaczy Gawior.

Lepsza koniunktura na rynku to więcej nowych firm zakładanych przez młodych ludzi. Dla nich strona internetowa jest rzeczą oczywistą. Na domeny coraz częściej decydują się też firmy, które na rynku działają już jakiś czas. Dane GUS-u wskazują, że na koniec 2014 roku strony internetowej nie miała co trzecia firma zatrudniająca powyżej 10 pracowników.

Statystyki z roku na rok są coraz lepsze. Jeszcze niedawno połowa firm w Polsce nie miała strony internetowej. Wyniki sprzedażowe pokazują, że świadomość jest coraz wyższa, więcej nowych firm tworzy strony internetowe i przywiązuje do tego większą wagę – ocenia Gawior.

Liderem rejestracji nowych domen są firmy, które w ten sposób chcą dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów. Rośnie też grupa osób indywidualnych, które decydują się na zakup domeny. Co trzeci klient firm hostingowych to przeciętny Kowalski.

Osoby fizyczne rejestrują domeny w celu tworzenia blogów, forów, społeczności bądź promowania siebie – wskazuje ekspert Zenbox.pl.

Najpopularniejszą domeną wciąż jest ta z rozszerzeniem .pl, ale rosnący popyt sprawił, że wprowadzona została możliwość rejestracji z rozszerzeniem .hotel, .bar czy .fitness. Pozwala to właścicielom firm zwiększyć swoją pozycję w wyszukiwarkach. Eksperci oceniają, że nowa oferta i coraz większe zainteresowanie domenami sprawiają, że rynek powinien wciąż się rozwijać.

Wycena Home.pl., czyli lidera, wyniosła 640 mln zł, więc prawdopodobnie w Polsce wartość rynku przekracza już 1 mld zł. Na świecie zajmuje się tym tysiące firm, liczba rejestracji to kilkaset milionów, więc światowy rynek wart jest prawdopodobnie kilka miliardów dolarów – ocenia Łukasz Gawior.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.