Mówi: | Piotr Witczyński |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Oracle Polska |
Energetyka inwestuje w najnowsze rozwiązania informatyczne. Firmy z branży będą przeznaczać na ten cel 0,5–2 proc. przychodów
Aktualizacja 9:50
Dzięki najnowszym rozwiązaniom informatycznym można istotnie usprawnić zarówno proces wytwarzania, jak i przesyłania energii, oraz obsługę klienta końcowego, który tę energię odbiera – przekonuje Piotr Witczyński, dyrektor generalny Oracle Polska. Spodziewa się, że w kolejnych latach firmy energetyczne będą przeznaczać do 2 proc. swoich przychodów na inwestycje w IT.
– Oczywiście to jest kwestia liczenia. Jeżeli mamy urządzenia do pomiaru, to można je wliczyć zarówno do inwestycji w obszarze informatyki, jak i automatyki. Myślę jednak, że to jest rząd wydatków od 0,5 do 2 proc. przychodów, którego należy oczekiwać na inwestycje w informatykę – powiedział agencji Newseria Biznes Piotr Witczyński, dyrektor generalny Oracle Polska, podczas debaty „Innowacyjna energetyka" organizowanej przez Executive Club.
Rozwiązania z zakresu IT mają pomóc firmom energetycznym m.in. w zwiększaniu efektywności wytwarzania energii oraz obniżaniu emitowanych zanieczyszczeń. Drugim obszarem jest przesył.
– To przekłada się na koszty. Wytwarzając energię bardziej efektywnie, możemy wyprodukować jej więcej z mniejszej ilości surowca. Jeżeli mamy na przesyle małe straty i umiemy proaktywnie zarządzać awariami sieci lub ich unikać, to też możemy oszczędzić koszty – wymienia Piotr Witczyński.
Monitorowanie procesów wytwarzania i przesyłania energii jest możliwe dzięki specjalnym sensorom, które przekazują do systemu wszystkie dane o zachodzących tam procesach.
– Dzięki temu można szybko, na bieżąco, podejmować odpowiednie decyzje. Informacje o awariach docierają błyskawicznie, dzięki temu można szybko wysłać ekipę naprawczą w konkretne miejsce – tłumaczy Witczyński.
Trzeci obszar, który również ma przełożenie na koszty działalności firmy, to obsługa klienta.
– Automatyzacja obsługi klienta to większa sprzedaż i tańsza jego obsługa – podkreśla dyrektor generalny Oracle Polska. – Mamy więc cały szereg elementów kosztowych, które można poprawić. Ale poprzez dobrą obsługę klienta czy nową ofertę można też zwiększyć przychody.
Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań IT, które wesprą te obszary, wymaga zmian w różnych systemach firmy.
– Począwszy od systemów zarządzania, księgowości, systemów magazynowych czy remontowym, poprzez systemy sterowania, które pozwalają optymalizować wytwarzanie, przesyłanie, remonty sieci, kończąc na systemach najbardziej newralgicznych z mojego punktu widzenia, czyli systemy obsługi klienta. Tak naprawdę cały ten łańcuch – od wytwarzania do obsługi klienta – jest zależny od dobrych systemów informatycznych, bez których firma energetyczna nie jest dziś w stanie normalnie funkcjonować – podkreśla Witczyński.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.