Mówi: | Andrzej Maciejewski |
Funkcja: | zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad |
GDDKiA pracuje nad stworzeniem nowoczesnego i zintegrowanego systemu zarządzania ruchem w Polsce
Na początku przyszłego roku GDDKiA chce rozpocząć wybór konsultanta wdrożenia Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Pierwsze projekty finansowe z instrumentu „Łącząc Europę” rozpoczną się w 2015 r. Na razie działa strona internetowa, na której GDDKiA prezentuje dokumenty i specyfikacje dla dostawców. Ma to ułatwić stworzenie spójnego systemu.
– Zapewne na początku 2014 roku rozpoczniemy procedurę wyboru konsultanta, inżyniera kontraktu, który będzie nas wspierał przy realizacji poszczególnych wdrożeń. Sądzę, że to, co mielibyśmy finansować z CEF (Connecting Europe Facility), to 2015 rok i wtedy pierwsze postępowania. Natomiast już teraz elementy teleinformatyki, telematyki drogowej są wkładane do projektów drogowych tak, żeby nie tracić czasu – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwszym krokiem GDDKiA jest uruchomienie strony internetowej, na której publikowane są dokumenty związane z przygotowaniem i wdrożeniem Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Podmioty zainteresowane współpracą będą mogły sprawdzić wymagania techniczne dotyczące sprzętu i oprogramowania.
Maciejewski dodaje, że GDDKiA chce stworzyć nowoczesny, zintegrowany system, więc wymagania muszą być na bieżąco dostosowywane do postępów techniki. Dzięki witrynie dyrekcja liczy na to, że dyskusja o KSZR będzie transparentna i publiczna.
– Chodzi o to, żeby pokazać architekturę, żeby wszyscy, którzy są potencjalnie zainteresowani współpracą przy tworzeniu tego typu systemów, jego różnych modułów, różnych elementów, wiedzieli, czego się należy spodziewać i w jakich latach – podkreśla Maciejewski.
W jego opinii dzięki stworzeniu jednolitych i przejrzystych standardów powstanie spójny krajowy system. KSZR ma być oparty o europejski standard do budowy systemów telematycznych FRAME. Dzięki temu łatwo będzie połączyć systemy miejskie z tymi stosowanymi na drogach krajowych i autostradach.
– Klientowi końcowemu, czyli kierowcy zależy na tym, żeby wiedział jak z A do B dojechać, a nie jak między zarządcami dróg się poruszać, bo to będzie dla niego tylko większy kłopot niż pożytek. Infrastruktura, którą dzisiaj mamy, w oczywisty sposób jest elementem tego wdrożenia. Byłoby nieracjonalne, gdyby nie korzystać z bramownic, chociażby tych wykorzystywanych do systemów viaTOLL, żeby pewne elementy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem na nich zawieszać. Już dziś zresztą trwa przetarg na system osłony meteorologicznej – mówi Maciejewski.
Cały KSZR będzie składał się z kilkudziesięciu modułów, czyli różnych urządzeń i systemów, a jego łączny koszt sięgnie kilkuset milionów złotych.
Czytaj także
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-06-04: Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku
- 2025-05-08: Budownictwo modułowe coraz popularniejsze w samorządach. Teraz rozwój sektora jest napędzany przez KPO
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.