Newsy

Innowacyjne fabryki zastąpiły montownie sprzętu. AGD z metką „made in Poland” podbija Europę

2016-11-16  |  06:50
Mówi:Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej

Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux w Europie Środkowo-Wschodniej, prezes CECED Polska Europejski Związek Pracodawców AGD

Marcin Rosati, prezes zarządu Media Saturn Holding Polska

  • MP4
  • W ubiegłym roku polskie fabryki wyprodukowały 21,6 mln sztuk tzw. dużego AGD, o 7 proc. więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość produktów, bo aż 90 proc., trafiła za granicę. Od 2009 roku eksport produkowanych w Polsce artykułów gospodarstwa domowego nieprzerwanie rośnie, a marka „made in Poland” zyskuje coraz lepszą opinię za granicą. W ostatnich latach polskie fabryki przeobraziły się z typowych montowni sprzętu w przedsiębiorstwa innowacyjne i kreujące nowe trendy na rynku.

    Przeszliśmy bardzo długą drogę od montowni, od prostej produkcji urządzeń, do supernowoczesnych fabryk, które współpracują z ośrodkami badawczymi, z polską nauką, szukając nowych rozwiązań dla konsumentów i dla nowoczesnej produkcji sprzętu AGD – mówi agencji Newseria Biznes Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux w Europie Środkowo-Wschodniej, prezes CECED Polska Europejski Związek Pracodawców AGD.

    Jak wynika z danych CECED Polska Związku Producentów AGD, działające w Polsce firmy w ubiegłym roku wytworzyły 21,6 mln sztuk tzw. dużego AGD. Największą grupę (6,5 mln) stanowiły pralki. W całym 2015 roku najbardziej dynamicznie wzrastała jednak produkcja suszarek do ubrań (o prawie 24 proc.). To kategoria, która na polskim rynku nie jest jeszcze szczególnie popularna, za to za granicą bije rekordy popularności.

    – Sprzęt AGD produkowany w Polsce jest dobrze postrzegany. Już w przeszłości takie marki jak Zelmer, Amica czy Polar pokazały, że produkujemy sprzęt dobrej jakości i zdobyły zaufanie konsumentów – przekonuje Marcin Rosati, prezes zarządu Media Saturn Holding Polska. – Wszystkie kategorie produktów są chętnie kupowane w Europie, ale relatywnie większy udział w tych zakupach mają zmywarki i suszarki.

    Na dynamiczny rozwój branży wpłynęło kilka czynników. Wśród nich było innowacyjne know-how, które pojawiło się wraz z inwestycjami dużych globalnych koncernów, oraz wejście na polski rynek zagranicznych sieci handlowych, które narzuciły swoje standardy dystrybucji.

    Wytwarzane w Polsce sprzęty AGD są ważnym elementem krajowego koszyka eksportu. Odpowiada za około 2,5 proc. całej sprzedaży zagranicznej kraju. W ubiegłym roku wartość sprzedaży zagranicznej, według danych CECED Polska, wyniosła 4,52 mld euro i była o przeszło 10 proc. wyższa niż rok wcześniej (4,07 mld euro).

    Jeżeli metka „made in Poland” będzie towarzyszyć najlepszym markom światowym i jeszcze będziemy potrafili o tym poinformować kupującego, to wówczas ten splendor trochę na nas spłynie. Będziemy postrzegani jako kraj, gdzie najwięksi producenci światowi mają swoje wielkie fabryki, produkują współczesny, nowoczesny, innowacyjny sprzęt. I wtedy możemy na tym bardzo skorzystać – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

    Przewagą polskiego rynku pozostają dostęp do wykwalifikowanej kadry i niższe koszty pracy. W tym obszarze pojawiają się jednak wyzwania, którym branża musi sprostać, by utrzymać pozycję lidera.

    – Chodzi m.in. o elastyczne prawo pracy, które pozwoli nam reagować w odpowiedni sposób na to, co się dzieje na rynku. Kolejna kwestia to poszukiwanie wykwalifikowanych pracowników. To już nie jest tylko branża elektromechaniczna, lecz także elektroniczna. Szukamy specjalistów z dziedziny internetu, z dziedziny connectivity – wymienia Adam Cich.

    Jak wynika z raportu CECED Polska, rosnącym problemem branży jest brak wykwalifikowanej kadry. Większość fabryk zlokalizowana jest w miejscach, gdzie poziom bezrobocia jest bardzo niski. Naborów nie ułatwia także pokolenie wchodzące właśnie na rynek pracy, które ma wyższe aspiracje związane z wykształceniem (brakuje osób o wykształceniu średnim technicznym).

    – Ważny w branży jest proces kształcenia pracowników – podkreśla Adam Cich. – Dzisiaj mamy kadrę na odpowiednim poziomie. Musimy jednak wykonać duży skok jakościowy. Sektor musi nadążać za innymi branżami.

    Kolejne wyzwania to innowacyjność i doskonalenie procesów produkcji, szczególnie w zakresie łączenia automatyzacji z zatrudnianiem personelu. Bardzo istotne stają się także czynniki stymulujące ergonomię stanowisk pracy oraz łączenie działalności z troską o środowisko naturalne. Branża musi też odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie na smart urządzenia.

    Klienci oczekują, że będą mieć interakcję z urządzeniami, tak jak ze smartfonami. To dla nas w tym momencie największe wyzwanie – mówi Cich. – Lodówki na przykład stają się swego rodzaju centrum zarządzania w domu, wokół nich kręci się życie. Myślę, że trudno nawet sobie wyobrazić, jak daleko ten proces może się posunąć. Jeszcze 10 lat temu nie sądziliśmy, że czeka nas taki szybki, dynamiczny rozwój. Musimy więc trzymać rękę na pulsie i odpowiednio reagować. Dużo może się w tym obszarze wydarzyć.

    Z badania TNS Polska dla CECED Polska wynika, że dla konsumentów ważnym czynnikiem przy wyborze sprzętu AGD pozostaje cena, jednak coraz istotniejsze stają się dobra jakość i design. Ponadto kupujący są otwarci na nowinki techniczne i innowacyjne rozwiązania. Z nowoczesnymi technologiami wiąże się jeszcze jedno wyzwanie dla branży. Nowe pokolenie konsumentów znaczniej częściej kupuje przez internet, w sieci szuka też informacji o produktach, a to wymusza na producentach i dystrybutorach zmianę podejścia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.