Newsy

Intel: sprzedaż sprzętu elektronicznego w Polsce spada. Najlepiej radzi sobie rynek urządzeń mobilnych

2013-07-26  |  06:25
Mówi:Tomasz Klekowski
Funkcja:dyrektor na region Europy Centralnej i Wschodniej
Firma:Intel
  • MP4
  • W trakcie kryzysu sprzedaż urządzeń mobilnych ratuje Intela. Dzięki nim spółka notuje niższe spadki od branżowej średniej. Ale komputery osobiste i serwery to wciąż ważny segment rynku, który w dodatku może jeszcze zyskiwać na znaczeniu. Dzięki dofinansowywanym z budżetu i UE programom, np. cyfryzacji i e-administracji już w przyszłym roku możliwa jest poprawa koniunktury i wzrost sprzedaży także tych urządzeń.

    Jak przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na region Europy Centralnej i Wschodniej, produkująca procesory spółka dostosowała się do nowych preferencji klientów. Chętniej kupują oni urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, a nie komputery osobiste. Dzięki nowemu rynkowi Intel zmniejszył spadki sprzedaży.

     – W drugim kwartale, według analityków, rynek spadł o 11 proc., natomiast przychody Intela w tym samym czasie spadły jedynie o 5 proc. Biorąc pod uwagę trudną sytuację ekonomiczną, to jest bardzo dobry wynik. Wskazuje on na to, że pomimo tego, że rynek komputerów osobistych jest słabszy, to z powodzeniem wchodzimy na rynek urządzeń ultramobilnych, takich jak tablety, smartfony, np. Samsung Galaxy Tab 3 czy Asus FonePad – mówi Tomasz Klekowski.

    Klekowski przewiduje jednak, że rynek komputerów osobistych wkrótce zanotuje odbicie. Być może jeszcze w tym roku, a na pewno w przyszłym. Szansą są dofinansowywane przez Unię i Polskę programy w zakresie np. e-edukacji, cyfryzacji i e-administracji. Dzięki nim rośnie sprzedaż właśnie komputerów osobistych oraz serwerów.

     – W drugiej połowie roku powinien ożywić się cały rynek – przewiduje. – Mamy na myśli również budowę całej infrastruktury internetowej. Pochodną wzrostu sprzedaży urządzeń mobilnych jest to, że potrzeba coraz więcej serwerów, aby cały ten ruch tworzony przez urządzenia mobilne przetwarzać i wspierać. Na każde kilkaset nowych smartfonów potrzeba zakupu nowego serwera. I dział sprzedaży serwerów ma się bardzo dobrze.

    Rozwój tego segmentu jest możliwy dzięki szybko rosnącej popularności rynku usług w chmurze obliczeniowej. W drugim kwartale tego roku, pomimo trwającego kryzysu i ogólnych spadków, w tym obszarze sprzedaż wzrosła o 40 proc. Podkreśla, że ożywienie będzie wiązało się również z rozpoczęciem w przyszłym roku nowej siedmioletniej unijnej perspektywy budżetowej, dzięki której uwolnione zostaną dodatkowe fundusze.

    Polsce Intel notuje dobre wyniki w sprzedaży przez sieci specjalistyczne. W tym segmencie w odniesieniu do ubiegłego roku w ogóle nie ma spadku, a sprzedają się również wyposażone w procesory Intela komputery osobiste. Gorzej jest w pozostałych kanałach segmentu konsumenckiego w tym w obszarze sprzedaży przez firmy telekomunikacyjne. Z uwagi na kryzys ekonomiczny pojawiają się również problemy w zarządzaniu łańcuchem dostaw – spółka musi czasem mierzyć się z zatorami lub nadmiarami magazynowymi.

    Ta sytuacja powoduje, że Intel osiągnie w tym roku gorsze od zakładanych przychody.

     – Jednak nasza struktura produktów jest w tej chwili na tyle przygotowana, że biorąc pod uwagę perspektywę roku 2014, kiedy spodziewamy się pewnego ożywienia gospodarczego, nasza sprzedaż powinna być znacznie lepsza – mówi Klekowski. – W segmencie biznesowym już w drugiej połowie roku spodziewamy się pewnego ożywienia, ponieważ widzimy duże projekty, które są na etapie rozpoczęcia realizacji.

    Nie tylko w Polsce spada sprzedaż urządzeń elektronicznych. Słabnie także rynek w Chinach oraz w krajach byłego Związku Radzieckiego. Klekowski zauważa jednak, że coraz lepsze wyniki notuje rynek amerykański.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.