Newsy

Jedna piąta sprzedaży RTV/AGD odbywa się przez internet. Podstawą tego rynku są tablety i smartfony

2014-04-23  |  06:35

Nawet 30 mld zł może być warty polski rynek AGD i RTV. To wciąż znacznie mniej niż w krajach Europy Zachodniej. Już 20 proc. sprzedaży odbywa się poprzez internet. Choć Polacy najczęściej kupują drobne akcesoria, to dzięki popularności m.in. tabletów, smartfonów i sprzętów gospodarstwa domowego średnia wartość koszyka to 1-1,5 tys. zł. Hitem w tym roku mogą być telewizory OLED.

Rynek w Polsce wydaje się duży, jest szacowany na około 28-30 mld zł, co brzmi imponująco. Ale w porównaniu do rozwiniętych krajów Europy Zachodniej jest to stosunkowo mało – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD. – Natomiast rzeczywiście udział internetu w sprzedaży jest spory. Szacuje się, że w Polsce waha się on między 18 a 20 proc., dochodzi w tej chwili do 20 proc.

Dodaje, że przez internet sprzedają się te same produkty, co w sklepach. To przede wszystkim tablety i smartfony, coraz chętniej kupowane przez Polaków. Siedlecki podkreśla, że popularność tych przenośnych urządzeń rośnie, bo są one coraz lepsze – mają bardziej wytrzymałe baterie, są tańsze, a do tego poprawia się zasięg szybkiego internetu w całym kraju.

Duży udział w sprzedaży mają też telewizory oraz sprzęty gospodarstwa domowego. Nie tylko te tradycyjne, takie jak pralki i lodówki – na popularności zyskują też m.in. suszarki do ubrań oraz zmywarki. Te kategorie rozwijają się najszybciej.

Najczęściej klienci kupują różnego rodzaju akcesoria i drobne przedmioty. Te są kupowane po prostu częściej i jest ich więcej. Natomiast średni zakup przeciętnego konsumenta będzie oscylował około 1-1,5 tys. zł, jeżeli spróbujemy ustalić jakąś średnią arytmetyczną, na którą składają się również duże sprzęty, sprzęty gospodarstwa domowego czy elektronika, np. laptopy czy telewizory – mówi Siedlecki.

Nie brakuje też nowości, które w tym roku mogą sprzedawać się bardzo dobrze. Jedną z nich są telewizory z wyświetlaczami OLED (organiczne diody elektroluminescencyjne). Technologia ta była do tej pory stosowana w smartfonach, ale coraz częściej wykorzystywane jest także w telewizorach. Siedlecki przyznaje, że na razie są to drogie urządzenia, kosztujące nawet 10-20 tys. zł. Ale w tym roku może się to zmienić.

Oczekiwania są takie, że jeszcze w tym roku i w przyszłym te produkty staną się znacznie bardziej masowe i trafią na półki cenowe dostępne dla przeciętnego konsumenta – przewiduje Siedlecki.

Technologia OLED pozwala m.in. na tworzenie zagiętych ekranów. Możliwe jest także tworzenie przezroczystych wyświetlaczy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.