Mówi: | Zbigniew Derdziuk |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Zakład Ubezpieczeń Społecznych |
Już za kilka tygodni dostęp do konta w ZUS do uzyskania na poczcie. Trwają przygotowania
Zakład Ubezpieczeń Społecznych chciałby umożliwić zakładanie zaufanych profili dostępu do Platformy Usług Elektronicznych ZUS w placówkach Poczty Polskiej. Rozmowy na ten temat już się toczą. Potrzebne są zmiany w prawie, ale być może już w II kwartale Poczta zacznie świadczyć takie usługi.
Uruchomiona w ubiegłym roku Platforma Usług Elektronicznych umożliwia podatnikom m.in. dostęp do swoich danych zapisanych w ZUS-ie oraz rezerwację wizyt. Obywatele mogą wyliczyć prognozowaną emeryturę oraz przejrzeć informacje o swoich ubezpieczeniach. Poprzez PUE sprawdzimy też, jakie przyznano nam renty lub zasiłki. Platforma informuje też o należnych składkach, a przedsiębiorcy mają dostęp do systemu ePłatnik.
– Takie mamy plany wspólne, żeby Poczta stała się elementem dystrybucji dostępu do usług elektronicznych dla obywateli, ponieważ oni mają więcej placówek niż ZUS, niż jakakolwiek inna instytucja – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Derdziuk, prezes ZUS-u.
Aby skorzystać z możliwości Platformy Usług Elektronicznych trzeba mieć tzw. profil zaufany, czyli bezpłatną formę podpisu elektronicznego. Warunkiem jego uzyskania jest założenie konta użytkownika oraz złożenie wniosku o potwierdzenie takiego profilu. W kolejnym kroku należy uwierzytelnić nadany profil zaufany. Wiąże się to dzisiaj z wizytą w oddziale ZUS albo w jednym z urzędów skarbowych. Dzięki współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z Pocztą Polską już niedługo nie będzie to konieczne, bo wiarygodność profilu będzie można potwierdzić na poczcie. Tutaj tez będzie można dokonać wszelkich formalności z tym związanych.
– To jest też kwestia zmiany przepisu prawa, żeby Poczta Polska mogła być jednym z dystrybutorów profilu zaufanego. Ten przepis jest przygotowywany i myślę, że zostanie uchwalony w tym roku – tłumaczy Derdziuk.
– Sądzę, że II kwartał będzie takim realnym terminem, kiedy te dodatkowe inne usługi będą mogły być realizowane na rzecz obywateli – dodaje Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.