Newsy

Kopex szuka bardziej perspektywicznych rynków niż Polska. Utworzy dwie nowe spółki w Chinach i Rosji

2014-02-28  |  06:30
Mówi:Józef Wolski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Grupa Kopex
  • MP4
  • Kopex zapowiada powołanie nowych spółek na rynkach rosyjskim i chińskim, które uważa za najbardziej perspektywiczne dla rozwoju grupy. Nowe podmioty mają ułatwić udział w przetargach na dostawę specjalistycznych maszyn i urządzeń w Państwie Środka oraz zapewnić sprawny serwis w Rosji. Polski rynek nie gwarantuje już zbytu z powodu prognozowanych spadków wydobycia surowca. 

     – Zagraniczna ekspansja firmy Kopex jest związana nie tylko z produktami hitowymi, jakimi obecnie są kompleks Mikrus czy ściana automatyczna, którą prowadzimy od ponad dwóch lat w kopalni Pniówek, lecz także z samą strategią grupy i z sytuacją w polskim górnictwie węgla kamiennego – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Józef Wolski, prezes Grupy Kopex.

    Prognozy dla branży mówią o tym, że wydobycie polskiego węgla będzie spadać, co przełoży się na zmniejszone zapotrzebowanie na maszyny i urządzenia dla górnictwa podziemnego. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej zużycie węgla będzie maleć nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej w związku z polityką klimatyczną, której głównym celem jest redukcja emisji CO2. W całej UE będzie to spadek o 2,5 proc. rocznie, który w 2035 roku osiągnie 200 mln ton. Jednocześnie konsumpcja tego surowca na świecie rośnie, przede wszystkim w Chinach.

     – W najbliższym czasie zostanie powołana do życia kolejna spółka – Kopex Taian w prowincji Shandong. Zwiększyliśmy nasze zaangażowanie w naszej spółce joint venture w Tagao i dzięki temu będziemy mogli startować w przetargach na dostawy maszyn i urządzeń dla całego chińskiego górnictwa. Chiny odpowiadają za ponad 50 proc. światowej produkcji węgla  w roku ubiegłym wydobyły ponad 3,6 mld ton – podkreśla Józef Wolski.

    Oprócz Chin, głównym kierunkiem ekspansji pozostaje Rosja, gdzie Kopex także jest już obecny. Żeby utrzymać dotychczasowy poziom sprzedaży, grupa inwestuje w budowę centrów serwisowych, które mają zapewnić odpowiednią obsługę maszyn.  

     – W roku 2012 sprzedaliśmy tam maszyn i urządzeń za prawie 250 mln złotych – mówi Józef Wolski. – Stworzymy na rynku rosyjskim w najbliższym czasie nową spółkę, będzie to związane z Zagłębiem Peczorskim. Rozbudowujemy też naszą bazę w Zagłębiu Kuźnieckim, którą powinniśmy zakończyć w pierwszym kwartale 2015 roku. Koszt tej inwestycji to kilkadziesiąt milionów złotych.

    Grupa Kopex jest producentem maszyn i urządzeń dla górnictwa węgla kamiennego. Zajmuje się specjalistycznymi usługami dla górnictwa i dostarcza maszyny i urządzenia. Obsługuje inwestycje w przemyśle wydobywczym w Polsce i Europie oraz na największych rynkach górniczych świata: Australii, Chinach, RPA.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

    W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

    Infrastruktura

    Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

    Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

    Edukacja

    Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

    Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.