Mówi: | Małgorzata Jarosińska-Jedynak |
Funkcja: | minister funduszy i polityki regionalnej |
Krajowy Plan Odbudowy ma być przedstawiony Komisji Europejskiej jeszcze we wrześniu. Pozwoli on skorzystać z miliardów euro na walkę z kryzysem
Trwają intensywne prace nad Krajowym Planem Odbudowy, który jest warunkiem uzyskania wsparcia finansowego z unijnego instrumentu Next Generation EU. Plan ma powstać jeszcze w tym roku i będzie przewidywał realizację kilku tysięcy projektów z obszarów energetyki, transportu, cyfryzacji oraz ochrony środowiska, zgłoszonych przez ministerstwa i samorządy wojewódzkie. Poziom finansowania przewidziany dla Polski w ramach Europejskiego Instrumentu Odbudowy to 63,8 mld euro.
Next Generation EU to narzędzie finansowe, które ma przyspieszyć odradzanie się europejskiej gospodarki po pandemii i zapewnić wsparcie finansowe dla sektorów kluczowych dla jej rozwoju w przyszłości. Budżet Europejskiego Instrumentu Odbudowy wynosi 750 mld euro, a jego realizacja jest przewidziana na lata 2021–2024.
Już od stycznia 2021 roku może być wykorzystywany przez kraje unijne, ale fundusze muszą być wydane zgodnie z przeznaczeniem. Unia przewiduje finansowanie trzech filarów: po pierwsze, pomocy dla państw członkowskich przez wsparcie inwestycji, reform oraz sprawiedliwej transformacji; po drugie, wsparcia inwestycyjnego dla konkretnych technologii oraz przedsiębiorstw, a po trzecie – programów zdrowotnych i przeciwdziałania przyszłym kryzysom.
– Next Generation EU to bardzo ważny fundusz, który jest odpowiedzią na skutki pandemii SARS-CoV-2, i ma przede wszystkim pomóc w odbudowie unijnej gospodarki po kryzysie. Jednak jego zadaniem jest również napędzać ją do tego, aby stanowiła swoiste koło zamachowe dla nowych inwestycji, które będą ją pobudzać do rozwoju w określonych kierunkach – mówi agencji Newseria Biznes Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Jak podkreśla, teraz istotny jest sposób, w jaki Polska skorzysta z tego funduszu, a kluczowy dokument to Krajowy Plan Odbudowy. Dotychczas do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wpłynęło ponad 2 tys. propozycji projektów z poszczególnych resortów z obszarów energetyki, transportu, cyfryzacji oraz ochrony środowiska, które mają być wpisane do planu. Najprawdopodobniej drugie tyle propozycji przedstawią marszałkowie województw. Urzędy marszałkowskie uruchomiły konsultacje społeczne oraz organizują spotkania z interesariuszami.
– Zakładamy, że Krajowy Plan Odbudowy zostanie sporządzony do końca tego roku, a następnie rozpoczną się negocjacje z Komisją Europejską. Natomiast jeszcze w tym miesiącu chcielibyśmy roboczo skonsultować projekt tego dokumentu z Komisją Europejską, aby później dokonywać tylko drobnych, kosmetycznych poprawek – planuje Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Krajowy Plan Odbudowy może zostać przedstawiony Komisji Europejskiej najwcześniej po 15 października 2020 roku (wraz z projektem budżetu) do 30 kwietnia 2021 (lub 2022) roku. KE ma dwa miesiące na ocenę i podjęcie decyzji o wsparciu finansowym.
Prognozy dotyczące kondycji unijnej gospodarki nie są dobre. Zgodnie z lipcowymi szacunkami Komisji Europejskiej zakłócenie aktywności gospodarczej oraz łańcuchów dostaw w państwach członkowskich spowoduje spadek unijnego PKB o 8,3 proc. w 2020 roku Z kolei prognozy dotyczące Polski są bardziej optymistyczne. Według założeń tegorocznego budżetu spadek wyniesie 4,6 proc., a w przyszłorocznym Ministerstwo Finansów szacuje wzrost PKB na poziomie 4 proc.
#BatalieBiznesu

Programy inwestycji publicznych będą najważniejsze w walce z kryzysem. Pandemia wstrzymała część inwestycji, ale firmy budowlane nie mają przestojów

Rząd musi szukać nowych sposobów na pobudzenie wzrostu gospodarki. Motorem mogą być inwestycje w technologie niskoemisyjne

Miesięczne dane z gospodarki wskazują na poprawę jej kondycji w III kwartale. W centrum uwagi rządu powinien się znaleźć rynek pracy
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-18: Instytucje unijne przyglądają się kryzysowi politycznemu w Serbii. Kolejny miesiąc potężnych demonstracji
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że mimo starań Polsce nie uda się osiągnąć redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Mamy wprawdzie rekordowy poziom 30 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale polska gospodarka w dalszym ciągu jest wysokoemisyjna ze względu na spory udział węgla. OECD zaleca przyspieszenie dekarbonizacji i uproszczenie systemu wydawania pozwoleń dla nowych instalacji OZE. Rekomenduje także reformę podatków w transporcie.
Problemy społeczne
Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.
Transport
Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku

Z początkiem lutego ruszył program NaszEauto, w ramach którego na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych trafi łącznie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł, a mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci przestrzegają, że wyłączenie z niego firm może spowodować, że nie przyniesie on spodziewanych efektów. – Dopłaty powinny być mechanizmem towarzyszącym szerszym zmianom systemowym opartym przede wszystkim na zmianie przepisów podatkowych – ocenia Aleksander Szałański z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.